header-silhouet

Actualiteiten over snorscooters

Stop de scooteroverlast!

2 juni 2014 – De Fietsersbond lanceert de campangewebsite www.scooteroverlast.nl ter ondersteuning van het voorstel van minister Schultz om op lokaal niveau snorscooters met helmplicht naar de rijbaan te verplaatsen.

Meer slachtoffers onder snorfietsers, fietsers ook vaak de klos

23 april 2014 – Zowel de gemeente Amsterdam als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) signaleren een forse toename van het aantal verkeersslachtoffers onder de snorscooters. De Swov berekende dat het aantal slachtoffers (doden, ziekenhuisopnamen en eerste-hulp) in Amsterdam steeg van 275 in 2007 tot 689 in 2012. De gemeente berekende dat brom- en snorfietsen 16% van het aantal ernstig gewonden voor hun rekening nemen, terwijl ze maar 1% van de verplaatsingen vormen. Onder jongeren van 16-24 jaar is het risico nog hoger. Oorzaak is vooral de hoge snelheid, in het bijzonder op kruisingen.

Slachtoffers onder fietsers

Volgens cijfers uit Amsterdam waren brom- en snorfietsen in 7% van de gevallen de tegenpartij bij ernstige fietsslachtoffers en in 13% wanneer minder ernstige slachtoffers worden meegerekend. In die cijfers is geen onderscheid tussen brom- en snorfietsen gemaakt. Bekend is dat veel ongevallen helemaal niet geregistreerd worden of als eenzijdig ongeval, doordat fietsers bijvoorbeeld uitwijken en ten val komen. Veel fietsers in Amsterdam geven aan dat zij of mensen in hun directe omgeving een aanrijding met een snorscooter hebben meegemaakt.

Scooters in Algemeen Overleg

16 januari 2014 Wim Bot, lobbyist van de Fietsersbond, was woensdag 15 januari in de Tweede Kamer bij de discussie over scooters in het Algemeen Overleg. Minister Melanie Schultz bleek geen landelijke helmplicht te willen voor scooters, maar ze wil nog wel denken over wat lokaal verder mogelijk is. Wim Bot: ‘We moeten wachten wat er uit het gesprek van de minister met Amsterdam komt.’ 

Bekijk hier het verslag van Wim Bot vanuit de Tweede Kamer. 

Lees ook: 

Parool over het debat

Telegraaf over helmplicht voor scooters 

 

Snorscooters naar de rijbaan: beter voor iedereen

14-01-2014 – Directeur Hugo van der Steenhoven en beleidsmedewerker Wim Bot van de Fietsersbond zetten op een rij waarom snorscooters op de rijbaan voor iedereen beter is. Meer>>

Vier grote steden willen snorfietsen naar de rijbaan

09-12-2013 – De wethouders verkeer en vervoer van de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) hebben in een brief aan minister Schultz van Haegen en minister Opstelten gevraagd om extra maatregelen tegen de overlast van snorscooters. Meer>>

Kamer stemt voor moties tegen scooteroverlast

12-11-2013 – In de Tweede Kamer kregen de volgende moties een kamermeerderheid achter zich:

  • Oproep aan de regering om zich hard te maken voor een Europese norm voor ultrafijnstof voor brom- en snorfietsen, uiterlijk in 2017. Ingediend door Carla Dik-Faber (ChristenUnie).
  • Aanzienlijke verscherping van controle en handhaving op de voertuigeisen van brom- en snorfietsen. Eveneens ingediend door de ChristenUnie.

Kamer wil strengere eisen voor brom- en snorfietsen

09-10-2013 – Donderdag 9 oktober 2013 sprak de Kamercommissie Infrastructuur & Milieu van de Tweede Kamer over de uitstoot van brom- en snorfietsen als voorbereiding op de Europese milieuraad. Zowel PvdA, SP, D66, GroenLinks als Partij voor de Dieren drongen aan op snelle actie. Meer>>

Maatschappelijke organisaties pleiten voor verkoopverbod vervuilende snorscooter

06-08-2013 – De verkoop van de huidige snorscooter met verbrandingsmotor moet zo snel mogelijk worden verboden vanwege de hoge uitstoot van fijnstof en gevaar voor de verkeersveiligheid. Wie toch meer vervoersgemak wil, kan beter de e-bike pakken als schoon en veilig alternatief. Hiervoor pleiten de Fietsersbond, Natuur & Milieu en Milieudefensie. Ook het Longfonds vindt de emissie van snorscooters op de fietspaden vanuit gezondheidsoogpunt onverantwoord. Meer>>

Snorscooters rijden nog steeds te hard

20-11-2012 – Snorscooters rijden op Amsterdamse fietspaden nog steeds veel te hard, ondanks de extra voorlichting en snelheidscontroles. Dat blijkt uit nieuwe snelheidsmetingen door de Fietsersbond. Gemiddeld rijden snorscooters ruim 36 km per uur terwijl maximum slechts 25 km per uur is toegestaan. De maximum snelheid werd door vrijwel iedereen overschreden: 97% reed harder dan toegestaan, dat is zelfs nog meer dan twee jaar geleden. Meer>>

In de media

NCRV Altijd Wat – Feit of fictie: Brommers op het fietspad 
NOS – Steden tegen stinkende scooters
VPRO Slag om Nederland: Scooterterreur
Nieuwsuur – “Schoon genoeg van de Snorscooters”
NOS: Campagne tegen asociaal rijgedrag scooters
VARA Ombudsman: Petitie tegen scooteroverlast
RTV Noord-Holland: Bijna 600 handtekeningen tegen scooteroverlast
Zoomin: Fietsersbond Amsterdam in actie tegen snorscooters
NOS Jeugdjournaal: Scooteroverlast
Webregio: Veel overlast van scooters in de stad
AT5 Stelling van Amsterdam: Scooterterreur