header_tunnel_koe

Informatiecentrum voor schade buiten Nederland

Vogelvrije Fietser, juli 2003

Het zal je maar gebeuren: je bent met vakantie en je wordt aangereden. Het overkomt Emma die in de meivakantie met haar vriend een weekje is gaan fietsen in Italië. Op de derde vakantiedag wordt ze van achteren aangereden door een Italiaanse automobilist met de ter plaatse welbekende ´sportieve rijstijl´. Emma raakt daarbij gewond, en moet zich in een ziekenhuis laten behandelen. Vanwege de pijn aan haar gebroken arm besluiten zij en haar vriend al snel naar Nederland terug te gaan. Voorlopig kan ze haar werk als secretaresse niet oppakken.

Hoe kun je nou vanuit een ander land je schade op de veroorzaker van een ongeval verhalen? Emma denkt aan haar kapotte fiets, te vroeg afgebroken vakantie en aan een vergoeding voor alle pijn die ze heeft meegemaakt (smartengeld). Gelukkig heeft Emma wel de adresgegevens van de automobilist, het kenteken van de auto en een artsenverklaring uit het Italiaanse ziekenhuis. Maar nu moet er eigenlijk een aansprakelijkstelling worden verstuurd naar de Italiaanse WA-verzekeraar van de automobilist. Zo´n brief moet toch op zijn minst in het Engels, en waarschijnlijk zelfs in het Italiaans geschreven worden (tenminste als Emma eenmaal heeft uitgevonden wie de verzekeraar is). Het is een hele toer om dat voor elkaar te krijgen. Vaak laten slachtoffers het er in zo´n situatie maar bij zitten.

Deze ingewikkelde procedure gaat nu veranderen. Er is namelijk op 20 januari 2003 een nieuwe Europese Richtlijn Motorrijtuigenverzekeringen in werking getreden. Die bepaalt dat je nu – als slachtoffer van een buitenlands ongeval waarbij een auto betrokken is – je schadeclaim in eigen land kunt indienen. Alle verzekeraars uit de EU (plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) hebben voortaan een agent in Nederland.

Het voordeel hiervan is dat je in het Nederlands met de verzekeraar contact kunt houden. Via de internetpagina van een nieuw Informatiecentrum, www.nlbureau.nl, kun je het adres van deze verzekeringsagent opzoeken. Het Informatiecentrum kan ook helpen bij het opsporen van de aansprakelijke verzekeraar, als die nog niet bekend is.

Let op: wel is meestal de wet van het land waar het ongeval gebeurde van toepassing. Emma doet er dus verstandig aan zelf een advocaat in de arm te nemen die verstand heeft van Italiaans recht. Dat loont vooral als het om veel schade gaat.

Voor noodgevallen is er een schadevergoedingsorgaan opgericht. Dit is ondergebracht bij het Waarborgfonds Motorverkeer en te vinden via de internetpagina www.wbf.nl. Het schadevergoedingsorgaan vergoedt de schade als de verzekeraar niet meewerkt of bijvoorbeeld onvindbaar is.

De zomer van 2003 is de eerste waarin deze slachtoffervriendelijke Europese Richtlijn van kracht is. Ik hoop natuurlijk niet dat je slachtoffer wordt van een ongeval in het buitenland, maar mocht dat wel het geval zijn: laat ons jouw ervaringen met bovengenoemde instanties weten!

Mariken van der Hoeven