DOWNLOAD DE NIEUWE ROUTEPLANNER-APP NU (2)

Hoe werkt de Routeplanner-app

Veel gestelde vragen

Als je tijdens het plannen van een fietsroute of het gebruik van de app toch ergens tegenaan loopt dan helpen we graag. Hieronder hebben we de vaak voorkomende vragen alvast op een rijtje gezet.

Hoe plan ik een route?

Je hebt verschillende opties om een route te plannen. Bij het route plannen kun je eerst een keuze maken tussen je routesoort. Via de gele knop ‘plan je fietsroute’ op de startpagina kun je een route van A naar B, voor een rondje plannen, en door naar balkje boven deze knop boven te vegen kun je kiezen uit kant-en-klare fietsroutes. Dan kun je bij een route van A naar B en bij het rondje, in de velden ‘van’, ‘via’ en ‘naar’, een adres, station, café-restaurant of museum invoeren of kiezen voor jouw locatie. Bij deze routesoorten kun je ook aangeven wat voor type route je eenmalig wilt gebruiken.  Meer uitleg over alle routetypes vind je hier. In de instellingen in het menu (drie lijntjes rechtsboven) kun je voorkeuren aangeven die bij de volgende route in het begin klaar staan. Hier kun je de route type, nuttige plaatsen en extra opties aangeven. Als je nuttige plaatsen aanzet worden ze zichtbaar op de kaart en extra opties kun je kiezen om bepaalde hindernissen altijd te vermijden.

Hoe log ik in om opgeslagen routes uit de website planner te vinden?

Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om routes uit de oude app over te zetten omdat we zijn overgeschakeld van tokens naar een profiel gelinkte routes. We zijn hier wel druk mee bezig, en hopelijk komt dit in een van de volgende versies. Het is ook niet mogelijk om je route via de app te downloaden als GPX-bestand. Via de website kan dat nog wel.
Heb je toch je opgeslagen routes op je telefoon nodig, dan kun je die nog vinden via de oude app.

Hoeveel stroom en internet verbruikt de app?

Hoeveel stroom je telefoonverbruikt tijdens het navigeren hangt van veel factoren af, zoals de ingestelde helderheid van de scherm en andere app die stroom verbruiken op de achtergrond. Tests met een telefoon met een accu van 4000 mAh gaven een gebruik van 0,53% per minuut aan. Dat is dus bij een dergelijke accu 32% per uur.
Internetgebruik was tijdens de test 0,47 MB per minuut, dus 28 MB per uur.

Hoe kan ik de knooppunten op de kaart tonen?

Dit is nog niet mogelijk bij de huidige versie van de app. Je kunt wel een route via knooppunten plannen door de adressen of plaatsnamen in te voeren waar je langs wilt fietsen. Via het routetype ‘knooppunten’ krijg je dan alsnog de knooppuntroute, en worden de knooppuntnummers van die route wel op de kaart getoond.

Waarom bestaat mijn ingevoerde adres niet in de routeplanner?

Plaatsbepaling (op basis van huisnummers of postcodes) door onze fietsrouteplanner gebeurt met behulp van een extern adressenbestand, dat op gezette tijden wordt geactualiseerd. Dit bestand kan daardoor soms iets achterlopen. In specifieke gevallen zijn er ook andere oorzaken. Hoe dan ook: meld het ons via onze website. In de tussentijd kun je proberen wel de straatnaam in te tikken zonder een huisnummer, grote kans dat het dan wel lukt. Andere optie is om alleen op postcode te plannen.

Mijn locatie als startpunt

Mijn locatie toont je huidige locatie op de kaart. Je kunt hier niet een vast adres voor instellen zoals je thuisadres.  

Wanneer ik de Routeplanner-app gebruik, heb ik dan internet nodig?

Om een fietsroute op te plannen en te starten en om te navigeren heb je altijd mobiel internet of WiFi nodig. Dit geldt ook als je nieuwe informatie wil laden zoals een bezienswaardigheid of horecagelegenheid.

Kan ik pinpoints op de kaart plaatsen als start-, eind- of tussenpunt?

Op dit moment kun je nog geen pinpoints toevoegen als start-, eind- of tussenpunt op de kaart. Wel kun je nuttige plaatsen toevoegen aan je fietsroute. Ga naar instellingen en kies welke nuttige plaatsen (zoals horeca, bezienswaardigheden etc.) je op de kaart wil zien. Hier kun je ook nog extra route opties toevoegen. Vervolgens kan je een route maken via je de ‘van’ ‘naar’ velden. Als je klaar bent kun je de route toevoegen aan je via opnieuw plannen toevoegen aan favorieten (door op het hartje te klikken). Bij ‘Mijn routes’ kun je de route terugvinden en een andere naam geven of verwijderen door naar links te swipen.

Mijn opgeslagen routes

Als je een route hebt gepland kun je de route toevoegen aan je favorieten door op het hartje te klikken. Bij ‘Mijn routes’ kun je de route terugvinden en een andere naam geven of verwijderen door naar links te swipen.

Routetype instellen als favoriet 

Je kunt je favoriete routetype instellen in het Menu. Als je dit gedaan hebt moet je de app een keer volledig afsluiten om je keuze op te slaan. De volgende keer dat je een route plant is dit automatisch met je favoriete routetype.  

Stopt de navigatie als mijn telefoon in de slaapstand gaat? 

De app draait niet op de achtergrond. Dit betekent dat als je scherm op zwart gaat of als je van app switcht dat de navigatie stopt.
 

Is de app gratis?

De app is helemaal gratis. Uiteraard willen wij de app blijven verbeteren en meer functionaliteiten toevoegen. Dat kunnen wij niet zonder steun van onze leden en vrijwilligers. Als jij het ook belangrijk vindt dat je prettig kunt fietsen en als je wil blijven genieten van de vele mogelijkheden van onze Routeplanner-app , dan nodigen we je uit om lid te worden. Dat kan al vanaf € 2,50 per maand. Meld je aan als lid.

Hoe kan ik meehelpen?

Merk je dat de route niet goed gepland wordt, dan kan het zijn dat er wegen in jouw omgeving ontbreken. In dit geval kun je zelf informatie toevoegen door een vrijwilliger te worden van de fietsrouteplanner. Dit kun je trouwens ook doen als de planner wel goed werkt, en andere mensen wil helpen hun weg te vinden. Om in contact te komen met andere vrijwilligers kun je de editor website gebruiken of het Fietsersbond Forum.

Worden er gebruikers statistieken opgeslagen?

De app houdt statistieken bij over het gebruik van de app. Deze zijn altijd anoniem en dienen om de app te verbeteren en voor onderzoeksdoeleinden.  Vrijwilligers door het hele land brengen lokaal de wegen en fietspaden in kaart om deze app mogelijk te maken. Deze informatie wordt ook gebruikt om samen met gemeentes de Nederlandse fietspaden veiliger te maken.

Wat zijn nuttige plaatsen?

Nuttige plaatsen zijn punten op de kaart die je door een icoontje meer vertellen over een plek. Er zijn vier categorieën. Algemene punten gaan over de mogelijkheid van een reis; stations, veerponten, werkzaamheden en hindernissen. Service punten zijn speciaal voor de fiets extra handig; fietsenstalling, oplaadpunten voor e-bikes, fietsverhuur en openbare toiletten. Recreatieve punten maken je fietstocht mooier; molens, musea en bankjes. Bij horeca punten kun je stoppen voor een hapje, drankje of een slaapplek.

Vermijd hindernissen voor lange fietsen. Dit zijn hindernissen die ervoor zorgen dat er voor een lange fiets geen doorgang mogelijk is zonder af te stappen of helemaal geen doorgang mogelijk is. Onder een lange fiets verstaan we in dit verband een tandem, een tweewielige bakfiets, veel modellen ligfietsen of fietsen met (kinder)aanhangers. Als hindernis moet je denken aan haarspeldbochten, hekjes en U-bochtconstructie.

Vermijd hindernissen voor brede fietsen. Dit zijn hindernissen die ervoor zorgen dat er voor een brede fiets geen doorgang mogelijk is zonder af te stappen of helemaal geen doorgang mogelijk is. Als maat houden we aan: alle doorgangen die smaller zijn dan 1 meter. Denk daarbij aan dicht bij elkaar geplaatste paaltjes, erg smalle fietspaden etc. We hebben gekozen voor 1 meter omdat de meeste kinderkarren net iets smaller zijn dan 90 cm, dus met deze breedte is het nog mogelijk om normaal door te fietsen. Ook de meeste driewielige fietsen zullen met deze hindernissen geen problemen hebben.

Vermijd hindernissen voor alle fietsen. Dit zijn hindernissen die ervoor zorgen dat er geen doorgang is voor een gewone fiets zonder af te stappen. Denk behalve aan trappen met een fietsgoot ook aan mul zand of nauwe slalomhekjes. Behalve voor gewone fietsen vormen deze hindernissen ook een obstakel voor lange en brede fietsen. Dit is dus de sterkste blokkade van de drie.

Wat zijn de extra route opties in de app?

Vermijd doorsteekjes. Ontweken wordt: trappen met fietsgoot, voetgangersbruggetjes waar je lopend met de fiets overheen kunt of korte stukken voetpad waarmee je een kortere route kan krijgen. Dit staat standaard aan en kun je zelf uitzetten als je wel graag van een veerpont gebruik wil maken!

Vermijd onverhard. Dit zijn onverharde wegen + slechte halfverharde wegen. (Goed befietsbare leem- of grindwegen worden dus niet ontweken).

Vermijd niet altijd toegankelijk. Wegen die periodiek afgesloten zijn worden ontweken. Denk aan wegen die soms marktterrein zijn, natuurgebieden die na zonsondergang niet toegankelijk zijn of veerpontjes die niet altijd varen.

Hoe weet ik zeker dat het mogelijk is de route te fietsen met mijn fiets?

Heb je een speciale fiets of vermijd je liever doorsteekjes, onverharde wegen of veerponten? Dit kun je aangeven in de extra route opties. Doorsteekjes zijn korte stukken voetpad waar je een heel stuk mee kan afsnijden. Deze kun je vermijden als je met een grote groep bent. Verder is er nog een optie om wegen te vermijden die niet altijd toegankelijk zijn. Hierdoor weet je zeker dat de route bereikbaar is maar het zou wel kunnen dat je om een marktplein word gestuurd waar geen markt is op dat moment. Als je hindernissen wil ontwijken kan dit door je routetype aan te passen. In routes met het routetype ‘makkelijk doorfietsen’ kom je geen hindernissen voor lange fietsen en/of gewone fietsen tegen. Bij racefietsroute kom je geen hindernissen voor gewone, lange en brede fietsen tegen.

Heb je feedback over de app?

Leuk dat je ons wilt helpen! We luisteren graag naar tips van onze gebruikers om de Routeplanner-app te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Jouw tip kun je het beste e-mailen naar [email protected]. Alvast hartelijk bedankt!

De inhoud van de app is met de grootste zorg samengesteld. Mocht je desondanks onzorgvuldigheden of fouten tegenkomen, dan kun je die doorgeven via onze website. Deze informatie gebruiken wij om onze app te verbeteren.

Contact

Heb je andere vragen?

Neem dan contact op met het Routeplanner team:

E-mail: [email protected]

Telefoon: 030 – 291 81 71 (tijdens kantooruren)

Routeplanner team:

Jaap Kamminga, Pauline Weder

Voor de pers

Fietsersbond Persvoorlichting, 030 – 291 81 11

Colofon

De Routeplanner- app is een product van de Fietsersbond. Naast de app bestaat er ook een website versie van de routeplanner.

Website: fietsersbond.nl

Contact: [email protected]

Technische realisatie: Trifork en Demis bv

Design: Trifork

Audio: ReadSpeaker

 

Financiering: De Fietsersbond Route-app is mogelijk gemaakt door bijdragen van onze leden,  vrijwilligers en Stichting Vrienden op de Fiets.

Als vrijwilliger een bijdrage leveren aan het verbeteren van de routeplanner? Meld je hier aan.

Voorwaarden & Disclaimer

De kwaliteit van het GPS signaal wordt mede beïnvloed door het weer en de omgeving. Het signaal kan bijvoorbeeld minder goed zijn in een bosrijke omgeving.

Gebruikersstatistieken & privacy: De app houdt statistieken bij over het gebruik van de app. Deze zijn altijd anoniem en dienen om de app te verbeteren en voor onderzoeksdoeleinden.

De Fietsersbond kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele fouten, defecten of gevolgen van het gebruik van deze app.