Waar mag je fietsen met je aangepaste fiets?
Is een driewielfiets, duofiets of handbike voor de wet een gehandicaptenvoertuig, net zoals een scootmobiel? Of zijn het gewone fietsen? Lastige vragen waar geen eenvoudig antwoord op is.
Is een driewieler of handbike een gehandicaptenvoertuig?
Niet automatisch. ‘Het verschil tussen reguliere voertuigen en gehandicaptenvoertuigen is diffuus’, mailt Liz Zoetekouw, woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Hierdoor is snel sprake van verwarring over welke regels gelden voor gehandicaptenvoertuigen.’
Het ministerie werkt aan een nieuw kader voor gehandicaptenvoertuigen, dat meer duidelijkheid zou moeten bieden, maar dat is er nog niet.
Wat is dan nu een gehandicaptenvoertuig?
Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een gehandicaptenvoertuig: ‘een voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;
Het staat er een beetje knullig: maar het idee is duidelijk: een driewielfiets, met of zonder motor, kan een gehandicaptenvoertuig zijn.
Strijd voor meer toegankelijke routes
Als je lid wordt, steun je het werk van de Fietsersbond. Wij willen dat alle fietsers veilig en comfortabel kunnen fietsen. Samen met honderden vrijwilligers strijden we voor jouw belangen. Help je mee?
Wanneer is je driewielfiets of handbike een gehandicaptenvoertuig?
Niet elke driewieler is automatisch een gehandicaptenvoertuig. Het hangt af van de fabrikant. Die bepaalt of een voertuig specifiek is ontworpen voor gebruik door mindervalide personen. Dat betekent dus dat iemand die vanwege balansproblemen op een reguliere driewiel-ligfiets rijdt, officieel geen gehandicaptenvoertuig bestuurt. Wie op een driewieler zit van een officiële dealer voor aangepaste fietsen (zoals Huka of Van Raam) mag dat wel.
Maar dan kun je dus niet aan de buitenkant zien of het een gehandicaptenvoertuig is. Er zijn ook geen lijsten waarop je na kunt zoeken of je aangepaste fiets officieel een gehandicaptenvoertuig is. Wel kun je bij sommige gemeenten stickers krijgen waarmee je speciale rechten kunt krijgen met je fiets. In Groningen bijvoorbeeld. Op de sticker staat: ‘Mijn fiets is mijn hulpmiddel.’
Waar moet je rijden?
Als je driewielfiets of handbike geldt als gehandicaptenvoertuig, mag je overal rijden waar een scootmobiel ook mag rijden. Je mag zowel op:
- het voetpad
- het fietspad
- het fiets/bromfietspad
- de rijbaan
Alleen snelwegen en autowegen zijn verboden gebied.
Je kiest dus zelf waar je rijdt en waar je rijdt bepaalt welke regels er gelden: de driewielfiets en de scootmobiel gelden op de weg als bestuurders (en gaan dus bijvoorbeeld voor als ze van rechts komen). Als ze op de stoep rijden zijn het voor de wet voetgangers (en gaan niet voor als ze van rechts komen).
Voor scootmobielen en gemotoriseerde voertuigen geldt op de stoep wel een maximum snelheid van zes kilometer per uur, voor een niet-motoriseerde driewieler geldt dat niet. Maar het is wel zo sympathiek om niet door het voetgangersgebied te racen.
En de Duofiets? Is dat een gehandicaptenvoertuig?
In de praktijk rijdt op een duofiets in ieder geval één persoon met een handicap. Maar een duofiets is breder dan de officiële definitie van een gehandicaptenvoertuig, die 1.10 meter mag zijn. Dat betekent dat een duofiets geen gehandicaptenvoertuig kan zijn. Met een duofiets mag je dus officieel niet een voetgangersgebied in rijden.
Maar dat is volgens de huidige regels. In 2024 worden de regels voor gehandicaptenvoertuigen aangepast om meer op de praktijk aan te sluiten. De bedoeling is:
- Het bieden van zekerheid dat een passend voertuig voor iedereen altijd mogelijk blijft;
- Creëren van duidelijkheid over gehandicaptenvoertuigen;
- Oneigenlijk gebruik van de categorie gehandicaptenvoertuigen door fabrikanten (om zo typegoedkeuring en kentekening te ontwijken) en gebruikers (omzeilen van rijbewijs- en helmplicht) te beperken.
Tekst: Karin Broer
Een lijst met medewerkers
-
Karin Broer
Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
De Fietsersbond helpt om obstakels weg te nemen. Fietsen verruimt je wereld. Het geeft je de vrijheid om te gaan waar je wil. Bovendien bevordert het zowel de fysieke als mentale gezondheid. Lees er alles over in onze nieuwsbrief ‘Iedereen Mobiel’, die 4x per jaar verschijnt.
"*" geeft vereiste velden aan