header_boeklezen

Testresultaten bandentest 2012

In onderstaande tabel staan de bewerkte resultaten van de bandentest.  De tabel is een bewerking van de metingen bij Schwalbe , Continental en mijn eigen comforttest. Onder aan de pagina staan de links naar de testdata van Schwalbe en Continental.

Toelichting

Rolweerstand

In de tabel staat bij elke band het extra vermogen wat je moet trappen bij 20km/h en 4 bar bandenspanning ten opzichte van de snelste band.

10 watt verschil maakt een fiets ongeveer 1 km/h langzamer.

De Vittoria Randonneur Hyper, de Grand Bois en CTS Zeppelin scoren het beste qua rolweerstand. Van deze drie banden heeft de Randonneur Hyper de beste lekbescherming.

Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.

De rolweerstand van de Schwalbe Marathon Racer en de Kojak is wel opvallend hoog. Hoger dan veel fietsers denken. De harde, dunne leklaag zorgt dus voor duidelijk meer rolweerstand (bij deze bandenspanning). De Vredestein banden rollen licht maar hebben een matige lekbescherming. De Continental banden rollen allemaal opvallend zwaar.

Lekbescherming

Voor de lekbescherming is zowel de maximale kracht als de energie gemeten om met een scherp voorwerp door de band te prikken. In de tabel is het percentage gegeven ten opzichte van de best scorende band. De vertaling naar de praktijk is lastig. Zelfs met een band die matig uit de test komt zolas de Vredestein Perfect lijkt de kans op een lekke band klein zoals bijvoorbeeld blijkt uit dit testverslag van Eric schuijt die 2500km zonder lek reed. Antilekbescherming is er in 2 varianten: een dunne harde laag zoals in de Marathon Racer of een dikke zachte rubberachtige laag zoals in de Marathon Plus. Wat in de praktijk beter werkt is lastig te bepalen. De dikke zachte laag lijkt meer garantie te geven afgaand op ervaringen van gebruikers.

Comfort

Het comfort heb ik gemeten door met 4 bar bandenspanning over een klinkerweg te fietsen met een versnellingsmeter. De banden zijn vergeleken door de variatie in vertikale versnelling te vergelijken. De verschillen lijken vrij groot. Maar het effect van de bandenspanning is veel groter dan het effect van een dikke antileklaag. Bij 5 bar is de Vittoria Randonneur Hyper ongeveer net zo comfortabel als de Marathon Plus bij 4 bar.

Smalle banden zijn bij gelijke bandenspanning net zo comfortabel als brede banden. Met brede banden kun je comfortabler fietsen omdat de bandenspanning veel lager kan zijn. Voor 37mm banden is de minimale spanning 3,5 a 4 bar. Voor 50mm banden is de minimale bandenspanning 2 a 2,5 bar.

De banden met n.v.t heb ik niet getest.

In onderstaande grafiek is het comfort van de Vittoria Randonneur Hyper weergegeven bij 2, 4 en 6 bar en van de Marathon Plus bij 4 bar.

Rolweerstand vs bandenspanning

De rolweerstand is gemeten bij 4 bar. In onderstaande grafiek is het effect van de rolweerstand weergegeven als gevolg van de bandenspanning.

Van 3 bar naar 4 bar levert een winst van 6watt. Van 4 bar naar 7 bar maar en winst van 4 bar. Duidelijk is dus dat het nadeel van een lage bandenspanning veel groter is dan het voordeel  van een hoge bandenspanning. De meting is verricht met mijn meetfiets met vermogensmeter op een vlakke vloer binnen. Bij een hogere bandenspanning gaat de fiets op de gewone weg meer trillen en zal het voordeel van een hogere bandenspanning nog kleiner zijn of zelfs negatief op de snelheid. Voor Nederlandse wegen lijkt een bandenspanning tussen de 3,5 en 5 bar ideaal. Bij de meting kon ik ook duidelijk voelen dat de fiets bij 2 bar erg slecht en bij 3 bar slecht stuurde. 

Brede ballonbanden lijken minder last te hebben van zwaarder rollen bij lage bandenspanning. De ballonbanden zijn ook getest bij Schwalbe en Continental op 2,5bar. De Vittoria Randonneur Hyper rolt bij 2,5 bar 13watt zwaarder. De ballonbanden ongeveer 9 watt zwaarder (ik zal binnenkort de meting ook maken voor de Big Apple om te kijken bij welke bandenspanning die band veel zwaarder gaat rollen.)