20 Jaar ervaring met fietslampen
Fietsverlichtingsveteraan Atte Bakker is al twintig jaar in touw. Niet alleen in Utrecht, maar ook in Nieuwegein en Houten staat hij paraat als teamcoördinator en chef Inkoop van materialen. Handig als hij is, heeft hij een speciale transformerkar ontworpen die hij achter zijn fiets naar autovrije delen in de stad vervoert.
Hoe kwam je op het idee van het karretje?
‘Ik ben altijd al innovatief geweest. Dat was ik als klein jongetje al en ben ik als groot jongetje nog steeds. Dit kan anders, dit kan beter, dit kan makkelijker, dit kan mooier. En ik zag me niet de hele dag op de knieën op de straat om de verlichting aan de praat te krijgen. Eerst heb ik fietsliften ontwikkeld en vervolgens de werkplek op wielen. Weken achter elkaar heb ik aan het ontwerp gewerkt en in de herfst van 2004 heb ik hem voor het eerst gebruikt. Het werkte exact zoals bedoeld.’
Wat is er in al die jaren veranderd?
‘Vroeger was het altijd hetzelfde spul: een koplamphaak, altijd met dezelfde afmeting. Dat kon je standaard vervangen. Tegenwoordig is elke fietslamp anders. Soms moet je dan iets improviseren. De naafdynamo’s zijn wel een vooruitgang. Die werken altijd: ze zijn onverwoestbaar omdat ze zijn opgesloten. Veel lampen werken nu op batterijen. De helft van de reparaties is het vervangen van batterijen.’
Waarom doe je het?
‘Het is nog steeds een uitdaging. Ik doe dit nu twintig jaar en het zal me toch niet overkomen dat het me niet lukt. Maar het is niet alleen de voldoening van een geslaagde reparatie; het is vooral de dankbare reactie van de klant.’
Wil jij ook veilig thuiskomen?
Wij zorgen voor jou met informatie, testen en acties.
Heb je nog tips?
‘Kijk alsjeblieft vroeg in het jaar even naar de batterijen van je achterlicht en je voorlamp. Als ze het nog doen, prima. Noteer in je agenda om het over een maand weer te controleren, want als ze leeglopen verwoesten ze het binnenwerk en dat gaat je onnodig geld kosten. Dus vervang je batterijen tijdig. En verder: doe vooral je licht aan! Je moet zichtbaar zijn.’
Wat voor lampen koop je voor de fietsverlichtingsacties?
‘Ik koop al jaren mijn fietslampen bij de Action. Als koplamp de retrokoplamp met leds (batterij) en een breed model achterlicht met led en reflector (batterij). Ze verkopen ook de verstralerkoplamp die een soort schijnwerper is waarmee je kortzichtige automobilisten kunt dwingen tot het dimmen van hun koplampen wanneer ze niet door de knieën gaan voor een fietser die ze met hun groot licht verblinden. Diezelfde lampen worden ook verkocht onder de naam AXA, maar dan betaal je er de hoofdprijs voor.
Nadeel van de verstraler: je moet de juiste beugel zien te vinden om deze te kunnen monteren. Die wordt er niet bijgeleverd, overigens ook niet door AXA. Het nadeel van batterijverlichting in het algemeen: die batterijen zijn een ecologische plaag. Kostbare grondstoffen, vervuilende productie, milieuschade door het achteloos wegflikkeren als ze leeg zijn. Wij monteurs verzamelen ze na de actiedag om ze daarna in te leveren bij de inzamelpunten bij bijvoorbeeld supermarkten.’
Chef krepeergevallen
Peter van Bekkum van Fietsersbond Utrecht over Atte Bakker: ‘Het team van reparateurs maakt jaarlijks meer dan honderd fietslichtjes op één zaterdag. Atte doet met veel plezier de moeilijkste gevallen. We noemen hem ‘chef krepeergevallen’. Die met een dynamo en draadjes, die vindt hij het leukst. Met engelengeduld, tie-wraps en een popnageltang weet hij elk lichtje te maken.’
Sinds dit jaar is Atte Bakker Lid van Verdienste van de Fietsersbond.
Fietsverlichtingtips:
- Check tijdig (nu) of je licht het nog doet.
- Haal batterijen uit de lamp als ze op zijn, anders maken ze je lamp kapot.
- Zorg dat je je lamp goed afstelt. Het is heel hinderlijk als je tegenliggers precies in hun gezicht schijnt.
- Koop een koplamp die met een schroefje te openen is. Bij onze fietsverlichtingsacties zien we vaak koplampen met onzichtbare klikverbindingen die bijna niet te openen zijn.
- Koop een lamp met een stevige bevestiging aan de lamphaak of het voorspatbord. Regelmatig zit een dure lamp met een fragiel stukje plastic vast. Gegarandeerd dat hij afbreekt als je fiets een keer omvalt.
- Kies een koplamp met led-batterijen.
- Ander kwetsbaar punt: de schakelaar.
-
Verblindende fietslampen
Goed verlicht op weg is heel belangrijk. Maar laat je lamp niet je tegenligger verblinden!
Een lijst met medewerkers
-
Lisa Soeterbroek
Projectmedewerker communicatie en vrijwilligers 2020-2021