Groene en rijpe fietslanden

6 Keer kippenvel op Velo-city

‘Nederland is lichtjaren vooruit’

Gids vertelt over de oplossingen en uitdagingen van fietsend Amsterdam

In de week van 13 tot 16 juni kwamen fietsexperts uit tachtig groene en rijpere fietslanden naar ons land voor Velocity 2017 om ervaringen uit te wisselen. Als Fietsersbond vertelden we over onze successen, uitdagingen en speerpunten, luisterden, maakten nieuwe vrienden, raakten diep ontroerd, waren trots, euforisch, en kregen kippenvel.

Van 13 tot 16 juni stonden Arnhem en Nijmegen in het teken van Velocity 2017. Velocity wordt eens in de twee jaar gehouden in een land ergens ter wereld. Dit is de derde keer dat Velocity in Nederland gehouden wordt. Eerder vond het plaats in Groningen (1987) en Amsterdam (2000).

Opening van Velocity 2017 in Nijmegen Bron:

1. Kippenvel van trots

Voor Nederlanders is het doodnormaal dat je overal met je fiets kunt komen. Natuurlijk is het in het buitenland gevaarlijker om te fietsen, dat weten we wel, maar we staan er zelden bij stil en mopperen vooral op de dingen die niet goed gaan. Velocity veranderde dat voor een weekje. De koning opende Velocity, om maar aan te geven hoe groot fietsen is. En de Amerikaanse hoogleraar Kevin Krizek stak de loftrompet op over hoe ons land van kop tot staart in is gesteld op fietsen. Kippenvel. Een heleboel ‘typisch Nederlandse dingen’ zijn niet uniek, maar als er één ding is waar we trots op kunnen zijn zijn het onze fietspaden en fietscultuur wel. Lees hier het interview van de Volkskrant met Krizek.
Meer nieuws over wetenschappers die door Nederlandse fietsers verbaasd worden lees je op onze site.

2. Kippenvel van de wereld die open gaat voor Parkinsonpatiënten

Deze man die door zijn benen zakt als hij loopt, functioneert heel goed op de fiets Bron:

Bas Bloem is hoogleraar neurologische bewegingsstoornissen aan de Radboud Universiteit en oprichter van Parkinson Centrum Nijmegen. Jaren geleden ontdekte hij dat een man met Parkinson niet meer kon lopen, maar nog wel tien kilometer per dag fietste en besloot dat verder te onderzoeken. Een grote groep Parkinsonpatiënten blijkt veel baat te kunnen hebben bij fietsen. Blijven bewegen is ook voor Parkinsonpatiënten belangrijk. Bloem maakt zich sterk voor een nieuwe visie op gezondheidszorg, waarbij de patiënt een meer actieve rol krijgt, meer eigen keuzes kan maken, en door een gezonde en actieve levensstijl kan bijdragen aan de eigen kwaliteit van leven. 1 juli beklimmen hij en een heleboel anderen met fietsenvoor.nl de Col de la Colombière om geld in te zamelen voor een bewegingsapp voor Parkinsonpatiënten.
De Fietsersbond gaat zich in de toekomst ook meer met de voordelen van fietsen voor de gezondheid bezig houden.

3. Kippenvel van het behendige gefladder van fietsen

Bron:

In Amsterdam bestudeert Marco te Brömmelstroet, alias de ‘Fietsprofessor’, het gedrag van fietsers. Hij vergelijkt ze met spreeuwen, wendbare beestjes die hun bewegingen razendsnel aanpassen aan elkaar. Automobilisten kun je in eenzelfde analogie vergelijken met starre ganzen die in formatie vliegen, steeds op dezelfde afstand van elkaar. Het leuke van die kennis is dat die ook toepasbaar is. Op het Mr. Visserplein is het kruispunt anders ingericht volgens de inzichten van Te Brömmelstroet. De opstelstrook voor het stoplicht is breder geworden, van de ‘helft’ voor de tegenliggers is ene stuk afgesnoept. Snelle fietsers stellen zich links op van langzame fietsers en als het verkeerslicht op groen gaat, halen die snelle fietsers de langzame tijdig in zodat er genoeg plaats komt voor de tegenliggers. Te Brömmelstroets verhaal corrigeert het idee dat fietsers als automobilisten behandeld moeten worden. Het grote verschil met ander verkeer is dat fietsen een en al sociale interactie is.

4. Kippenvel van geluk

twee fietsende schoolkinderen
In Why we cycle zien we Nederlandse schoolkinderen onbekommerd met elkaar praten op de fiets

Why we cycle ging op Velocity in premiere, een betoverende film die verder gaat dan de rationele motieven als gezondheid en schonere steden en laat zien dat fietsen ons domweg gelukkig maakt. Fietsen is in de eerste plaats leuk. Kijk alleen naar de vrijheid die fietsen kinderen geeft. Daardoor kunnen ze verder van huis gaan. Helaas is de film voorlopig nog nergens te zien, mogelijk op het IDFA 2018, maar we melden het zodra hij verschijnt. Op Velocity werd ook deze oppepper van een paar jaar geleden vertoond: Bike.

In Bike kinderen, scholieren, ouders, werkenden en mensen met honden op de fiets gevolgd in Utrecht Bron:

5. Kippenvel van het verschil dat een fiets kan maken

In plaats van 4 uur per dag lopen is Ethel op de fiets een uur en kwartier onderweg naar school. Zo heeft ze tenminste tijd om huiswerk te maken. Bron:

World Bicycle Relief is een organisatie die zorgt voor de verspreiding van fietsen in ontwikkelingslanden. Neem Ethel, ze moest twee uur naar school lopen en weer terug. Dat kostte zoveel tijd en energie dat ze er niet meer aan toekwam haar huiswerk te maken. De fiets heeft haar leven radicaal veranderd. Ook voor ondernemers die spullen naar de markt moeten brengen is een fiets een uitkomst en verpleegkundigen zijn sneller bij hun patiënten.

6. Kippenvel van nieuwe vrienden en partners

Fietsverzekeringenspecialist ENRA is officieel bevriend met de Fietsersbond. ENRA wil de leden van de Fietsersbond korting gaan geven op fietsverzekeringen.

De Fietsersbond Routeplanner gaat samenwerken met mobilteitsadviesbureau Goudappel Coffeng om onder meer de Fietsrouteplanner te verbeteren.

Tijdens Velocity heeft de Fietsersbond ook een contract met de provincie Zuid-Holland getekend. De Fietsersbond gaat de provincie actief adviseren over onder andere de fietsverkeersveiligheid, verbeteren van bestaande routes en optimalisatie van het fietsnetwerk.

Suzanne Brink

Suzanne Brink

Redacteur Crossmedia

Samen fietsen we beter!

Word lid