‘Mensen durven het weer aan’

Boekingen voor fiets en trein komen weer op gang

fietsentreinZwistersland

Fietsers popelen om weer met fiets en trein naar een fietsvakantiebestemming te reizen. ‘In april kwam de vaccinatie op stoom en toen kwamen ook de boekingen weer binnen’, zegt Jan Wagtendonk van Fiets-mee.nl.

Op Fiets-mee.nl kun je internationale fiets- en treinkaartjes bestellen. Is zo’n service nodig? Voor de consument is het heel uitdagend of bijna niet te doen om zelf een internationaal fietskaartje te kopen, zegt Wagtendonk. Hij werkt al jarenlang in de treinreisbranche en kent de beste verbindingen met alle overstappen natuurlijk uit zijn hoofd. Maar dat is niet het enige voordeel van Fiets-mee.nl. Wagtendonk heeft toegang tot boekingssystemen voor reisagenten waar je als gewone consument niet in kunt.
Voor 25 euro per persoon stippelt hij het beste traject voor je uit en regelt hij het internationale treinkaartje en het fietskaartje en de benodigde reserveringen. Voor twee personen rekent hij 35 euro.

Basel blijft een populaire fietsbestemming

Wagtendonk begon vorig jaar september met dit bedrijf, naast zijn baan bij een loopbaanadviesbureau. Eind februari zegde hij zijn baan op om zich volledig op Fiets-mee.nl te richten. ‘Dat was wel een gokje. Ik had toen door corona vrijwel geen boekingen.’ Maar nu steeds meer beperkingen verdwijnen, stromen de verzoeken weer binnen. De meeste voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. En Basel blijft favoriet. ‘Dat is de moeder aller fietsbestemmingen’, aldus Wagtendonk. ‘Vanuit Basel kun je langs de Rijn fietsen, de Vogezen in en het Zwarte Woud is ook goed bereikbaar.’

Fietsen naar Italië, met de trein terug

Venetië gaat ook heel goed, vertelt Wagtendonk. ‘Fietstochten naar Italië zijn heel populair. Dat durven mensen nu blijkbaar weer aan. Ze willen dan weer terug met de trein. Vanuit Venetië of Bologna kun je met de trein naar Innsbruck, daar pak je de nachttrein naar Hannover en de volgende ochtend stap je op de trein naar Amsterdam.’

Nieuwe ontwikkelingen fiets en trein

Nightjet

Nightjet en Thalys: in 2022 kan de fiets mee

‘De Nightjet van ÖBB (Oostenrijkse spoormaatschappij, red.) rijdt al wel vanuit Amsterdam naar Innsbruck, maar er kunnen nog geen fietsen mee. Alle fietsrijtuigen worden nu door ÖBB ingezet voor de nachttreinen naar Hamburg. De ÖBB is nu bezig met het ombouwen van rijtuigen en volgend jaar april kunnen naar verwachting ook fietsen mee met de nachttrein vanuit Amsterdam. Maar ik geloof het pas wanneer ik het zie. Datzelfde geldt voor de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Dat er twee fietsen per treinstel meekunnen, werd al in 2018 aangekondigd. Volgende jaar moet dan het echt zo ver zijn. Twee fietsen mee, dat klinkt weinig. Maar hoe is het nu? Stel dat je naar Bordeaux wilt, een populaire fietsbestemming. Dan moet je om zeven uur ’s ochtends vertrekken vanuit Amsterdam, anders haal je het niet. In de praktijk komt dat neer op maximaal vier fietsers per dag, die via Antwerpen, Lille, Amiens en Parijs uiteindelijk in Bordeaux aan komen. Overigens is het niet een heel gemakkelijke route. Amiens is een vervelend station, het ligt in een krimpregio, er wordt niet geïnvesteerd in het station. Er zijn bijvoorbeeld geen liften. Maar als de Thalys eenmaal rijdt, kunnen er twee fietsers per uur naar Parijs. Met zo’n tien treinen – dat was het voor corona – kunnen er twintig fietsers per dag naar Bordeaux. Dat is een enorme verbetering.’

European Sleeper, nachttrein naar Praag in 2022

De European Sleeper komt er ook aan: een nachttrein met fietsvervoer van Brussel via Amsterdam en Berlijn naar Praag. Het is een nieuwe maatschappij die al meteen veel steun verwierf. Wie het wilde, kon op 27 mei aandelen kopen. Wagtendonk: ‘Binnen een kwartier was alles uitverkocht. Ik was te laat. Het is een heel dapper initiatief. Het is veel gemakkelijker om een vliegverbinding naar Praag op te zetten. Het is een logistieke puzzel, er moet een pad vrij zijn op het spoornet van de verschillende landen. De spoorbeheerders zijn geneigd om de spoormaatschappijen uit eigen land voorrang te geven. Ik hoop dat het gaat lukken. Dit is wel het moment om het te doen. De trein heeft nu de wind mee. En – het is een vervelend woord geworden – maar deze periode is een reset. Mensen kijken nu anders naar reizen.’

fiets in Duitse trein
‘In Duitsland – en ook in Frankrijk trouwens – heb je in regionale treinen hele grote bagageruimtes waar je van alles in kwijt kunt: fietsen, maar ook grote koffers of kinderwagens.’

En wat vind je als treinreisexpert van het plan om het reserveren van een fietsplek verplicht te maken in Nederlandse treinen?

‘De plekken voor de fietsen zijn niet genummerd. Dat maakt het lastig om een plek te reserveren. Je reserveert eigenlijk lucht. Voor fietsers en conducteurs is het heel vervelend. De discussies in de trein over de fietsplekken zullen blijven. Dit is niet de oplossing. Een paar jaar geleden werden alle treinen gerenoveerd. Dat was een kans om ruimte te maken. In Duitsland – en ook in Frankrijk trouwens – heb je in regionale treinen hele grote bagageruimtes waar je van alles in kwijt kunt: fietsen, maar ook grote koffers of kinderwagens. Die regionale treinen zijn geen boemeltjes, ze lijken eigenlijk op onze intercitytreinen. Die grote bagageruimtes hadden we dus ook in onze intercitytreinen kunnen hebben.’

Fiets mee in de trein? Help mee!

De Fietsersbond lobbyt in Den Haag en Brussel voor meer mogelijkheden om de fiets mee te kunnen nemen in de trein.

Ja, ik word lid!

Categorieën