‘Alsof het de Tour de France is.’

De Nederlandse fietser als filmster

Vrijheid, schoonheid en verbondenheid

De Nederlandse fietser is een ster. De ene na de andere film bezingt de schoonheid van de beweging van fietsers, de vrijheid die fietsen geeft en het onderlinge contact op de fiets. Rianne van der Molen sprak met de makers van Why we cycle, Trappen en De Fietser. ‘We zijn nu bezig met een tweede film over fietsen.’

Bron: vimeo.com

Why we cycle: ‘We willen niet-fietsers over de streep trekken’

Gertjan Hulster maakte samen met Arne Gielen, Marco te Brömmelstroet en Jeroen Dirks de film Why We Cycle. Met veel vrolijke beelden van kluwen fietsers, een nadruk op het positieve contact dat zij maken met elkaar, en uitspraken van wetenschappers over de gezondheidseffecten van fietsen op de mens en de samenleving. Want: ‘Het is geen kwestie van een paar mooie fietspaden aanleggen’.

‘Natuurlijk kun je focussen op de ongelukken, de drukte op bepaalde wegen en het hufterige gedrag van sommige fietsers. Maar wij hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen. Want hoewel al die dingen er echt wel zijn, zijn de baten zo veel groter.
We wilden aan de ene kant Nederland een schouderklopje geven, door te laten zien hoe bijzonder en mooi de fietscultuur hier is. Aan de andere kant wilden we niet-fietsers over de streep trekken om ook op pad te gaan. Ook wilden we in andere landen laten zien hoe groot de voordelen zijn van het fietsen.

Missie

Met deze film hebben we echt een missie. We willen laten zien dat een sterke fietscultuur een maatschappij beter maakt. Daarom zijn we blij met de aandacht die we krijgen vanuit het buitenland. We hebben al vertoningen gehad in onder andere Duitsland, Canada, Amerika en Australië. Op al die plekken willen we het debat over fietsen op gang brengen. Zodat gemeenten over de hele wereld gaan nadenken over hoe ze dat in hun stad of plaats kunnen stimuleren.
Het is namelijk geen kwestie van een paar mooie fietspaden aanleggen. Je moet bewoners vooral enthousiasmeren om vaker te fietsen. Daarom maken we momenteel een tweede film. Daarin willen we laten zien hoe Nederland een fietsland heeft kunnen worden. Hoe dat is ontstaan en welk beleid daarin bepalend is geweest. Uiteindelijk hopen we dat hierdoor overal ter wereld fietsculturen ontstaan en landen de vele voordelen van de fiets gaan ervaren.’
Why we cycle zien? Op whywecycle.eu zie je waar de film vertoond wordt.

Bron: youtu.be

De Fietser: 'Fantastisch dat moment dat de fietskoerier de tram vastpakt’

Kees Hin maakte met De Fietser een poëtische film over fietsen in Amsterdam en de cyclus van het leven. Uit de zwerm die door de stad trekt, pikt de 81-jarige filmmaker af en toe een fietser en vertelt een stukje van zijn of haar verhaal. Al filosoferend brengt de stem Kees Hin die verhalen en het onderwerp samen. ‘Ik wilde het ritme van de fietsers in de stad in beeld brengen.’

Verbonden door de fiets

Via Leen van den Berg van Vanderhoopfilm werd ik voorgesteld aan een jonge fietskoerier. Iedere dag doorkruist hij met de fiets de stad. Dat vond ik een mooi gegeven. Maar ook de verloskundige die op de fiets aankomt bij de vrouw die op het punt staat om te bevallen en de vrouw die haar dochter verloor tijdens een fietsongeluk. Het zijn verschillende verhalen die verbonden worden door de fiets. Ik wilde het ritme van de fietser in de stad in beeld brengen. Als een soort symfonie.
Het vangen van de beelden leek me niet gemakkelijk. De cameraman zat uiteindelijk achterop bij een renner die ontzettend snel door de stad kon fietsen. Zo konden we steeds voor de fietsers blijven. Sommige stukjes zijn ook gefilmd achterop een motor, alsof we de Tour de France in beeld wilden brengen.’
Mooi vind ik het moment waarop de koerier, één van de hoofdpersonen, onderweg ergens de tram vastpakt. Een stukje laat hij zich meevoeren en daarna schiet hij weer over de fietsbaan naar rechts. Heel kort, maar een fantastisch moment. Dat soort beelden bepalen het ritme van de film.

De Fietser zien? In sommige plaatsen draait de film in de bioscoop. Anders kun je via vanderhoopfilm.nl de dvd bestellen.

Fietsland nummer 1

De Fietsersbond werkt voor jou aan een goed fietsland. Blij mee?

Steun ons!
Bron: www.youtube.com

Trappen: 'Als auto’s om fietsers moeten slalommen, rijden ze de volgende keer wel anders’

Wilko Bello begon aan zijn documentaire Trappen uit ergernis over de vele scooters op de fietspaden, maar zijn aandacht verschoof tijdens het maken van de film. Hij creëerde een rauw portret met kleine en grote drama’s waarin de verkeerschaos in de stad de hoofdrol speelt. ‘Auto’s in de stad is zoiets als roken in de slaapkamer van je kinderen.’

‘Ik kwam erachter dat het best saai is om vijftig minuten te kijken naar scooters die de fietspaden onveilig maken, maar terwijl ik filmde werd ik gegrepen door de schoonheid van groepen fietsers. Zij bewegen zich soms als een zwerm door het verkeer. Daarop ben ik veel gaan rondhangen bij drukke kruispunten en tijdens het spitsuur.
Ik heb verschillende plekken uitgetest om de camera op te plaatsen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor het puntje van mijn zadel. Zelf zat ik een stukje achterover. Dan zag je in beeld precies het stuur en veel van de omgeving. Dat vond ik wel een leuk perspectief.

Ruimtegebrek

Je ziet in mijn documentaire hoe mooi mensen in Amsterdam allemaal door elkaar fietsen, ondanks de schaarse ruimte die er is. Maar ik laat ook het gevaar zien en dat die zwermen soms stokken. Voor mij gaat de film vooral over de ruimte die krap is. Als maker wil ik dat laten zien. Met een doel, want ik vind dat auto’s in de stad veel minder ruimte zouden moeten krijgen. Het is gezonder voor mensen en beter voor de luchtkwaliteit in de stad. Als auto’s op drukke stukken worden omgeleid, zorgt dat voor minder gevaarlijke situaties.
Op een aantal plekken in Amsterdam zijn de straten echt ingericht voor fietsers. In de film zie je dat fietsers dan ook die ruimte pakken; dat ziet er prachtig uit. Auto’s moeten zich dan aanpassen. Misschien gaat dat nu nog niet perfect, maar als auto’s zich slalommend door de fietsers moeten bewegen, zullen ze de volgende keer sneller een omweg nemen.

Categorieën

Rianne van der Molen

Rianne van der Molen

Freelance Journalist