‘De ruimte voor de auto is op’

Bus en fiets strijden nu om ruimte en voorrang

drukte op het fietspad

In de oude binnensteden zit de fiets in de lift en moet de auto inbinden. We moeten nu alvast na gaan denken over wat we in de toekomst met leegstaande parkeergarages doen. Dit zei Richard ter Avest van adviesbureau Goudappel Coffeng op het symposium Meer fiets meer ruimte dat de Fietsersbond samen met het Nirov organiseerde.

 

Het symposium ging over de drukte en het gebrek aan ruimte voor de fietser. En hoe die moeilijkheden door een andere inrichting van de stad kunnen worden opgelost. Goudappel Coffeng vertelde op het symposium over het verkeersplan voor Utrecht waar het bureau aan meewerkt. Utrecht is onder andere samen met Amsterdam een stad waar de fietser veel ruimte te kort komt, waar er fietsfiles ontstaan en er veel fietsparkeeroverlast is. ‘Het is echt uit de hand gelopen. Het fietsgebruik groeit zo erg, daar zijn we door verrast’, aldus Bas Govers van Goudappel Coffeng.

‘Acht procent met auto’
Het plan dat de moeilijkheden moet oplossen heet Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar. De fiets speelt een centrale rol. In de binnenstad is de fiets zelfs het belangrijkste vervoermiddel is.  ‘De vanzelfsprekende drager van de mobiliteit’, zo staat er in de beleidsstukken te lezen. Dat is nu al zo. ‘Nog maar acht procent van de bezoekers aan de binnenstad komt met auto’, zei de Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer op het symposium. Daarmee zijn de parkeergarages overigens nog steeds prima gevuld.
Maar dat gaat misschien veranderen. Want tot 2030 moet het autogebruik in de binnenstad met acht procent dalen. ‘De ruimte voor de auto is op’, aldus Lintmeijer. Alleen buiten de ring is ruimte en daar gaat het autoverkeer tot 2030 met ruim dertig procent groeien. Volgens Lintmeijer gaat het in de oude stad allang niet meer om conflicten tussen de auto en fiets. Bus en fiets strijden nu met elkaar om ruimte en voorrang.

Categorieën