Fiets van de toekomst

Waar blijft de ABS voor fietsers?

de fiets van de toekomst

Cortina heeft een fiets van de toekomst ontworpen. Groot nieuws? Dat valt een beetje tegen. ‘Een paar grappige ideeën, maar geen dingen waar de fietser nou op zit te wachten.’

Belangrijkste verbeteringen bij Cortina:

Verbeterde achterwielmotor
In de Cortina-fiets van de toekomst zit de motor weer in het achterwiel. Maar wel in combinatie met een traploze versnellingsnaaf in de motor. In de oertijd van de elektrische fiets was de Sparta Ion met achterwielmotor verreweg het populairst, maar die is langzaam verdrongen door de middenmotor. Het voordeel daarvan was vooral dat hij gecombineerd kon worden met een versnellingsnaaf. Dankzij de automatisch schakelende naaf in de motor kan die motor weer mooi naar het achterwiel. Dat is efficiënter dan een motor in het midden.

Styling
Geen lelijk zwart oplaadblok met snoeren meer in de woonkamer, maar eentje die je daar gerust kunt neerzetten. Verder zit de accu niet meer als een klont op je fiets, maar is hij in het frame verwerkt.

Verbeterde verlichting
Op de meeste fietsen zit belabberde verlichting. Zo niet op de toekomstfiets van Cortina. Daarop zit een krachtige lamp met de standen ‘normaal licht’ en ‘groot licht’ hoog bij het stuur. Bij speedpedelecs is die plek al standaard. En het achterlicht heeft, net zoals Batavus nu al heeft, remlicht. De pedalen geven ook licht. Goed idee. Want nu zijn de pedalen alleen zichtbaar als de reflectoren beschenen worden. Alleen mag het wettelijk niet.

De Vision Bike is ontworpen door Arif Veendijk, de ontwerper van Cortina. Hij hoopt in de toekomst zoveel mogelijk elementen te verwerken in de gewone modellen van Cortina. Meer informatie over de Vision Bike is te vinden op www.cortina.nl/new-horizon.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste fietsnieuws?

De Fietsflits is onze maandelijkse nieuwsbrief vol leuke en nuttige berichten voor fietsers.

Ja, ik schrijf me in

Wensenlijstje TestKees voor de fiets van de toekomst

De ongevallencijfers schreeuwen erom: een veiligere fiets. De fiets van de toekomst van Cortina biedt weinig oplossingen. Maar die zijn er wél. Ze staan al heel lang op Kees’ verlanglijstje. Veel fietsers hebben moeite met op- en afstappen. Ook raken ze vaak de controle kwijt als ze plotseling moeten remmen of gaan ze slingeren als ze langzaam fietsen. Om te voorkomen dat dat tot valpartijen leidt kun je denken aan:

Brede banden als standaard

Brede banden die niet te hard zijn opgepompt hebben alleen maar voordelen. Ze zijn comfortabeler en je hebt meer grip op de weg. Je gaat minder snel onderuit over scherpe randen. Extra voordeel: ook onverharde paden zijn dan goed te berijden. Brede banden zie je nu vooral op stoere modellen en speedpedelecs. Maar juist op de gewone, dagelijkse fietsen zie je nog de standaardbanden van 40 millimeter breed. Onbegrijpelijk. Juist de gewone fietser heeft baat bij banden van bijvoorbeeld 55 millimeter breed.

Kopie van TestKees Facebook Advertentie-2

E-bike Special 2022

Ontvang gratis de E-bike Special 2022 van TestKees. Lees meer

ABS als standaardoptie

Fabrikant Bosch heeft een antiblokkeersysteem (ABS) ontwikkeld. Dat voorkomt dat je voorwiel blokkeert. Veel fietsers gebruiken normaal gesproken hun voorrem niet omdat ze bang zijn dan over de kop te slaan. Maar als ze plotseling moeten remmen, knijpen ze die dan wél vol in, met alle mogelijke gevolgen van dien. Met ABS kun je de rem zo hard inknijpen als je wilt. Je voorkomt niet alleen dat je wegglijdt of over de kop slaat, maar zorgt ook dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt. Bosch heeft een verbeterde tweede versie van haar remsysteem met ABS ontwikkeld. De software is verbeterd en de behuizing voor de aansturing van het antiblokkeerssyteem is veel kleiner geworden. Er zijn nu ook verschillende software versies voor bakfietsen, recreatief fietsen en bijvoorbeeld lastige bergpaadjes. De CEO van Bosch noemde een meerprijs van 400 á 500 euro en dat is nog wel aan de hoge kant. Ook Shimano komt met ABS. Ze werken samen met Blubrake en volgens de vertegenwoordiger van Blubrake gaan ze wellicht ook samenwerken met Stella. Wij pleiten ervoor dat alle fabrikanten ABS standaard als optie aan gaan bieden.

Pasfiets voor gewone fietsers

Veel fietsers rijden op een verkeerd model fiets. Ze kopen in de winkel bijvoorbeeld een mooi, sportief model, maar willen in de praktijk comfortabel rechtop zitten en zetten de verstelbare stuurpen dan helemaal rechtop. Het gevolg is dat het stuur te hoog staat en hun handen verkeerd staan. Of ze kopen een fiets met accu in het frame, maar realiseren zich niet dat dat ten koste gaat van de ruimte bij het op- en afstappen.

Voor racefietsers zijn er allerlei meetsystemen. En als je hardloopschoenen koopt, word je gefilmd terwijl je een stukje rent. Wij willen dat er ook een pasfiets komt voor gewone fietsers. Waarbij de focus ligt op het op- en afstappen, zodat goed bepaald kan worden hoeveel ruimte er nodig is voor de instap, welke pedalen handig zijn, hoe hoog en ver het stuur moet om makkelijk op en af te stappen en welk type stuur prettig is. Dan kunnen fietsers op basis van deze meting een passende fiets zoeken.

Tip van Kees: De ontwikkeling van zo’n pasfiets zou een goed onderwerp zijn voor fabrikanten om samen met bijvoorbeeld de afdeling Human-Centered Design van de TU Delft te ontwikkelen.

Richitngaanwijzer gagdethouse
Fiets van de toekomst met richtingaanwijzers, dat moet beter kunnen

Goede richtingaanwijzers

Afslaan op de fiets is moeilijk. Je moet over je schouder kijken en dan ook nog je hand uitsteken en met één hand sturen. Met richtingaanwijzers wordt dat makkelijker. Je kunt eerder aangeven dat je gaat afslaan en kunt met twee handen blijven sturen. Andere voertuigen hebben ze ook. Waarom dan toch niet op de fiets? Hoe moeilijk kan dat zijn? Af en toe komen er wel slecht werkende losse setjes op de markt. Veel en veel beter is het als je duim op het handvat de richting aan zou kunnen geven waarop lichtjes links en rechts van het achterlicht gaan knipperen. Op de speedpedelecs van fabrikant Klever zijn richtingaanwijzers al wel mooi geïntegreerd. Meerprijs: 300 euro. In velomobielen kunnen ze ook in de carosserie ingebouwd worden. Ook bij sommige driewielers, bijvoorbeeld die van Hase, kun je een setje lichten aanschaffen. Ze steken net boven de zitting uit.

Slimme zadellift

Voor mountainbikes bestaan er zogenaamde ‘zadeldroppers’. Daarmee kun je het zadel zo’n tien centimeter lager zetten. Ook ideaal voor de gewone fietser. Je laat het zadel zakken en je kunt met de voeten plat op de grond gewoon blijven zitten. Bij het wegrijden ga je even uit het zadel en gaat dat weer in de normale stand om lekker de benen rond te laten draaien. Bij de droppers voor mountainbikes moet je zelf een knopje indrukken. Dat is niet ideaal. Beter is dat het zadel automatisch zakt bij een bepaalde snelheid en vertraging. Omhoog kan nog wel gewoon met een knopje. Magura heeft nu al een draadloos bediende dropper op de markt. Op een elektrische fiets zou dat automatisch moeten kunnen.

Stuurhulp

Als je langzaam rijdt, is een fiets minder stabiel. Dan ga je slingeren en moet je dat corrigeren met je stuur om overeind te blijven. De TU Delft ontwikkelt samen met Gazelle en Bosch een stuurhulp die je helpt om bij langzaam fietsen overeind te blijven. Inmiddels hebben ze een tweede prototype ontwikkeld dat op dit moment volop door verschillende fietsers getest wordt. Hoopvol voor de fiets van de toekomst!

Vouwfiets EMQ

Test: EMQ elektrische vouwfiets

De EMQ-vouwfiets is lekker licht, vouwt prima en fietst beter dan een Brompton. Lees meer

Categorieën

Kees Bakker, ook wel bekend als TestKees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.