Fietsen groot gevaar? Onzin!

‘Fietsen groot gevaar’ kopte het gratis dagblad Spits vanmorgen (26 oktober). De Fietsersbond zou alarm geslagen hebben over het toenemend aantal ongelukken, vooral met kleine kinderen en ouderen. Stichting VeiligheidNL (voorheen Consument en Veiligheid) doet er nog een schepje bovenop door de 38.000 fietsers van 2 tot 17 jaar vooral aan jonge ouders toe te schrijven. Onveilige kinderzitjes, slechte bagagedragers en zware schooltassen maken het fietsen voor onze jeugd bijna onverantwoord en extreem onveilig, aldus de Spits.

Maar wat is hier nou van waar? Waarschuwen wij voor onbekende risico’s die de fietser bedreigen? Nee. Wel hebben wij afgelopen week op de website van ons blad Vogelvrije Fietser een artikel geplaatst over de kwaliteit van moderne bagagedragers. Door het gebruik van aluminium zijn die tegenwoordig een stuk lichter, maar kunnen ze ook minder hebben. De journalist van Spits belde naar aanleiding van dit stukje met de Fietsersbond. Hebben deze slechte bagagedragers invloed op de verkeersveiligheid? Nauwelijks. De twee onderwerpen hebben weinig met elkaar te maken, maar worden door cijfers van Stichting VeiligheidNL met elkaar verbonden. Die cijfers verdienen echter context, die ze in Spits niet kregen. Bij deze.

  • 38.000 fietsers van 2 tot 17 jaar komen op een brancard terecht.
    Het cijfer klopt, de brancard niet. In dit cijfer zitten ook hele kleine ongevallen. Daarnaast gaat het hier vooral om kinderen in de middelbare schoolleeftijd omdat die veel fietsen. Dit cijfer is echter al jaren min of meer stabiel
  • Jaarlijks komen 4000 paar kindervoetjes tussen de spaken.
    Dat cijfer klopt, maar dit heeft niets met slechte bagagedragers te maken, maar met het feit dat sommige ouders hun kind niet of niet goed in een kinderzitje vervoeren. Bekijk onze tips om voeten tussen de spaken te voorkomen. 
  • Jaarlijks lopen meer dan 350.000 fietsers letsel op.
    Ook hier gaat het om allerlei letsel, van erg groot tot erg klein. De Fietsersbond  is wel bezorgd over de ernstiger ongevallen. Om die terug te dringen is er echter meer nodig dan betere fietsen: betere snelheidshandhaving bij auto’s, meer vrijliggende fietspaden op 50-kilometerwegen, veiliger kruispunten, beter onderhoud van fietspaden, minder obstakels voor fietsers en fietslessen voor oud en jong.

Samengevat: Fietsen is geen groot gevaar, sommige materialen kunnen veiliger, maar er moet vooral geïnvesteerd worden in veiliger infrastructuur voor fietsers. Ook moeten fietsers en ouders hun gezond verstand gebruiken in het verkeer. Als ze dat doen is fietsen een van de gezondste en veiligste vormen van vervoer.

Hugo van der Steenhoven, directeur Fietsersbond

Categorieën