Auto’s krijgen nog steeds (te) veel ruimte in Nederlandse steden, vindt Saskia Kluit. ,,De huidige fietspaden zijn simpelweg te smal, terwijl we voor onze toekomst schone transportmiddelen hard nodig hebben.”
Wie een middag doorbrengt op een druk kruispunt in een Nederlandse stad kijkt zijn ogen uit. Naast gewone auto’s, bussen en fietsen zie je tegenwoordig allerlei nieuwe vormen van transport. Snelle e-bikes en speedpedelecs brengen de moderne forens op zijn werkplek, terwijl bedrijven als PostNL en DHL elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen gebruiken om Nederland te bevoorraden. Nieuwe, schone transportmiddelen die een plek verdienen in onze steden. Daar is iedereen het over eens.
Welke plek deze nieuwe mobiliteitshelden moeten innemen, is nog geen uitgemaakte zaak. Kritische automobilisten vinden dat ze de doorstroming hinderen en dus op het fietspad horen. Dat fietspad is echter al overvol, en de hogere snelheid van de nieuwkomers veroorzaakt veel gevaarlijke situaties. Op deze argumenten reageren automobilisten als door een wesp gestoken: ‘Dan passen ze zich toch aan?’
Maar in een toekomst die schreeuwt om oplossingen die leiden tot meer beweging, efficiënt gebruik van de ruimte en een laag CO2-gebruik, mogen we wel eens de vraag stellen: wie moet zich eigenlijk aanpassen? Het wordt tijd dat automobilisten zich aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid en anderen toelaten op hun terrein. De huidige fietspaden zijn simpelweg te smal om alle nieuwe schone transportmiddelen op het fietspad toe te laten, terwijl we ze hard nodig hebben voor de transitie naar een gezonde en schone samenleving.
Het wordt tijd dat de auto ruimte inlevert. Dat kan zowel fysiek, door te investeren in nieuwe, bredere fietspaden en autoluwe binnensteden, maar ook door een lagere snelheid. Door in de bebouwde kom vrijwel overal te kiezen voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur (te combineren met slimme technologieën als automatische snelheidsaanpassing), verminderen snelheidsverschillen en kunnen zowel auto’s en fietsen als alle nieuwkomers vlot door de stad rijden. Ook voetgangers profiteren van deze verlaging. Oversteken wordt veiliger en de stad leefbaarder.
Levensstijl
Kiezen voor schone en actieve mobiliteit betekent niet alleen kiezen voor een schoon milieu, maar ook voor betere gezondheid. Fietsen en wandelen is goed voor de gezondheid en kan voor velen een goed begin zijn van een gezonde levensstijl. Door de auto minder ruimte te geven slaan we zo twee vliegen in een klap: schonere steden en gezondere mensen.
Een lijst met medewerkers
-
Saskia Kluit
Directeur 2015-2020