Het aantal doorfietsroutes in Nederland neemt toe. En terwijl het eerst losse fietsroutes waren van de ene stad naar de andere, sluiten ze steeds meer op elkaar aan: ‘We leggen de rode loper uit voor de fietser.’
Alleen al het afgelopen jaar is het 146 kilometer aan doorfietsroutes aangelegd. In de komende jaren komt daar nog eens 1.392 kilometer aan doorfietsroutes bij. Die cijfers kun je aflezen aan de jaarlijkse overzichtskaart van Tour de Force, een samenwerkingsverband van overheden en organisaties die zich met de fiets bezighouden met Saskia Zwiers als ploegleider en Bart Heijnen als procesmanager . ‘We zien nu duidelijk een verschuiving van ambitie naar realisatie. Dat wil zeggen dat er concrete projecten zijn waar ook financiering voor is’, zegt Heijnen.
Ook sluiten de routes steeds meer op elkaar aan. Waar eerst de focus lag op de steden, wordt nu gewerkt aan het ontsluiten van de regio. ‘We kijken hoe we verbindingen kunnen maken van tussenliggende dorpen en van buitenwijken naar die doorfietsroutes tussen steden’, aldus Zwiers.
Heijnen: ‘Door de technologische vernieuwing, zoals de opkomst van elektrische fietsen, hebben we de wind mee. Er worden steeds grotere afstanden per fiets afgelegd en dat maakt doorfietsroutes een aantrekkelijk alternatief voor trajecten die voorheen met openbaar vervoer of de auto afgelegd.’
Succesroute Nijmegen-Cuijk
Met die succesvolle resultaten is het makkelijker om overheden ervan te overtuigen te investeren in doorfietsroutes. Dat er steeds meer ervaring mee is, betekent helaas niet dat de aanleg sneller gaat. ‘Het zit hem niet in ontwerp of techniek, maar vaak moet er grond worden aangekocht voor bijvoorbeeld de aanleg van een tunnel en dat blijft een tijdrovende procedure’, zegt Heijnen.
Het laaghangende fruit is bovendien al geplukt. ‘De relatief makkelijke trajecten zijn inmiddels aangelegd, nu komen we aan bij de grote wensen, de dure projecten, waar nieuwe infrastructuur nodig is.’
Dat vraagt ook om financiering vanuit het Rijk. Voor de beoogde 4.276 kilometer aan doorfietsroutes worden de kosten geraamd op 2,6 miljard euro (inclusief twee bruggen over het IJ in Amsterdam). Aan draagvlak is geen gebrek, veel politieke partijen hebben het concept omarmd en namen doorfietsroutes op in hun verkiezingsprogramma. De vraag is alleen hoeveel het nieuwe kabinet en de provinciale coalities daadwerkelijk bereid zijn te investeren. Door de verschuiving van het politieke landschap duurt het mogelijk langer om dat helder te krijgen. ‘Maar we zitten op de goede weg en gaan sowieso in volle vaart door.’
Wat zijn doorfietsroutes?
Doorfietsroutes zijn aantrekkelijke en veilige fietsroutes waarop genoeg ruimte is voor alle soorten fietsers, driewielfiets, speed pedelecs, racefietsers, snelle fietsers en langzamer fietsers. Onderweg komen ze zo min mogelijk obstakels tegen en ze hebben vaak voorrang op ander verkeer. lekker doorfietsen dus. Dat maakt het aantrekkelijk om ook voor langere afstanden de fiets te pakken. ‘We leggen de rode loper uit voor de fietser’, zeggen ploegleider Saskia Zwiers en procesmanager Bart Heijnen. Zij sturen vanuit Tour de Force het thema ‘hoogwaardig fietsnetwerk’ aan.
-
Doorfietsroutes
Fietsroutes waarop je comfortabel en zonder oponthoud kunt fietsen van A naar B.
De Fietsersbond en doorfietsroutes
De Fietsersbond is groot voorstander van doorfietsroutes en werkt zoveel mogelijk samen met onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de promotie en aanleg van (nieuwe) snelfietsroutes. Daarnaast houden we als onafhankelijke belangenbehartiger in de gaten of de snelfietsroutes wel echt veilig en comfortabel zijn en dat hij niet over een gevaarlijke kruising loopt of dat totaal onaantrekkelijk is omdat hij te lang langs een snelweg loopt.
In de afgelopen vijftien jaar is de Fietsersbond een echte aanjager geweest van doorfietsroutes. We hebben verschillende keren voor elkaar gekregen dat het Rijk financieel bijdroeg aan snelfietsroutes door de Tweede Kamer overtuigen van het belang ervan. En in alle provincies zijn doorfietsroutes mede door onze inzet op de agenda gekomen.
Ook de lokale afdelingen spelen een grote rol. Sommige afdelingen voeren echt strijd voor een nieuwe route, zoals Fietsersbond Nijmegen en Fietsersbond Arnhem hebben gedaan voor het RijnWaalpad, een van de eerste doorfietsroutes. Maar ook op andere plekken in het land helpen vrijwilligers van de Fietsersbond met hun expertise bij het ontwerp van de best mogelijke doorfietsroutes voor hun provincie.
Een lijst met medewerkers
-
Eelco den Boer-García
Contentmanager
Wil jij ook lekker doorfietsen?
Steun de Fietsersbond en help ons gemeenten te overtuigen om te investeren in een hoogwaardig fietsnetwerk.