‘De rijkdom naar de app brengen’

Help ons Google Maps te verslaan

fietsrouteplanner

De Fietsrouteplanner is de planner van en voor fietsers. Zelfs datagigant Google Maps kan niet tippen aan de informatie die honderden Nederlandse vrijwilligers hebben verzameld. Alleen, de Google-app is technisch natuurlijk veruit superieur. Help ons Google Maps te verslaan!

In je eigen buurt weet je precies welk fietspad het fijnst is. Het hobbelige tegelpad laat je misschien liever links liggen. Maar hoe is dat op een andere plek? Op een kaart kun je niet zien dat het fietspad niet fijn is. Tenminste, niet op gewone kaarten.
In de Fietsrouteplanner van de Fietsersbond is de wegdekkwaliteit van alle paden ingevoerd en de planner zal – als het even kan – een belabberd fietspad vermijden. Deze en andere informatie is sinds 2006 door honderden vrijwilligers ingevoerd. Ook de vaartijden van pontjes, verkeerslichten en nog veel meer informatie is aan de kaarten toegevoegd. De Fietsrouteplanner begon in de provincie Utrecht en beslaat nu heel Nederland. Sinds 2014 Is er ook een app. En die is hard aan een update toe.

Fietsrouteplannerapp verbeteren

Richard Valkering

We vragen Richard Valkering van het Team Routeplanner van de Fietsersbond wat hij het liefst zou willen verbeteren.
Meedraaiende kaart
‘Een veelgehoorde wens is een meedraaiende kaart. Nu is de kaart op het noorden gericht. Maar fietsers willen dat de kaart meedraait met de rijrichting. Dat is door Google Maps en de autonavigatie nu de norm geworden. Een meedraaiende kaart willen we ook in de Fietsrouteplannerapp aanbieden.’
Gesproken routeaanwijzingen
Wat mensen ook gewend zijn van navigatiesystemen zijn gesproken routeaanwijzingen. Die bieden we al. Dat werkt goed als je alleen de app gebruikt. Maar als onze app op de achtergrond draait, houden de gesproken aanwijzingen ermee op. Dat komt door aanpassingen door de smartphoneproducenten. Dat willen wij heel graag proberen op te lossen. Maar dat hebben we niet geheel zelf in de hand.’
Back on track-functie
‘Een grote wens – maar ook een hele kostbare – is de back on track-functie. Als je met autonavigatie van de route afwijkt, wordt er meteen een route herberekend. Of dat voor de Fietsrouteplanner gaat lukken, is niet zeker. Het is namelijk heel erg duur.’
Rijkdom aan data naar de app brengen
‘Maar wat we zeker doen, is het uitbreiden van de app.  We willen dat alle functies van de desktopversie ook in de app beschikbaar zijn; van het vermijden van onverharde wegen tot het volgen van voorgeplande recreatieve routes. We gaan de rijkdom van de Fietsrouteplanner naar de app brengen.’

Wat is de kracht van de Fietsrouteplanner?

‘De kracht is dat hij heel veel informatie biedt en geheel gericht is op fietsers. Dus we zorgen ervoor dat alle fietspaden kloppen. Vrijwilligers voeren onder andere de wegdekkwaliteit, het type wegdek en de omgevingskwaliteit in. We geven vervolgens bij de instellingen aan voor welk routetype welke kenmerken het zwaarst moeten wegen. Voor de optie ‘makkelijk doorfietsen’ krijgt glad asfalt veel gewicht, en we geven een lichte voorkeur aan lange rechte stukken over hoofdwegen. Het vermijdt ook verkeerslichten en verkeersdrukte. Omdat je makkelijk wilt doorfietsen, kiezen we voor wat minder afslagen. Al die plussen en minnen neemt de Fietsrouteplanner mee. Voor een racefietsroute kunnen we het zo instellen dat goed asfalt heel zwaar moeten wegen. En dat je liever niet door 30km-gebieden komt.

Help ons Google Maps te verslaan!

"*" geeft vereiste velden aan

Voor recreatieve routes is omgevingskwaliteit van belang. Is er veel bebouwing, of juist veel groen? Maar er is nog veel meer dan alleen de routetypes. Op de desktopversie kun je ook aangeven of je onverhard wilt vermijden. Of juist veerpontjes. En wil je wel of geen doorsteekjes? Dat zijn korte stukjes waar je even moet afstappen – een paar meter stoep – maar die wel een prettigere of kortere fietsroute geven. Die opties heb je niet in andere planners. En die rijkdom willen we naar de app brengen.’

Al die aanpassingen kosten veel geld. Zou je fietsers niet om geld kunnen vragen voor de app?
‘Dat willen we absoluut niet. We willen geen enkele drempel, want we willen zoveel mogelijk mensen zo aangenaam mogelijk laten fietsen. Dat is ons doel. Als je een leuke fietstocht wilt maken, dan kun je een route plannen met onze app. Of als je een zakelijke afspraak hebt dan willen wij je helpen om daar op de fiets heen te kunnen gaan. Ook voor onze vrijwilligers – dat zijn er zo’n 450 – is het belangrijk dat zoveel mensen gebruik kunnen maken van de Fietsrouteplannerapp. Het voornaamste is dat we alle fietsers willen helpen. We kunnen nog zoveel bieden. Denk aan fietsers op tandems, bakfietsen of met een aanhangertje. Die willen routes zonder hekjes. Zo’n routetype kunnen wij maken. Als wij de juiste data van gemeenten zouden krijgen kunnen we in theorie ook routes maken waarop je zo min mogelijk langs nesten met processierupsen komt. We hebben ook al zoiets voor strooiroutes. Bij gladheid kun je routes plannen die zoveel mogelijk over schoongemaakte fietspaden gaan. Dat past bij onze doelstelling: zoveel mogelijk fietsers zo aangenaam mogelijk laten fietsen.’

Na een donatieoproep onder onze leden is er gul gegeven voor de Fietsrouteplanner. Wat vind je daarvan?
‘Dat is echt fantastisch. Ik ben blij dat de planner door zoveel mensen wordt gezien als iets wat de moeite waard is om verder in te investeren. Met de donaties kunnen we werken aan een app die onze data beter ontsluit en waarmee je goed kunt navigeren. Het is echt geweldig. De vrijwilligers doen het belangrijkste werk, maar we hebben ook steeds geld nodig om de app goed te laten werken. Ik wil alle mensen die hebben gegeven heel hartelijk bedanken! Meer giften zijn nog zeker welkom. We hebben nog zoveel te doen.’

Wie is Richard Valkering?

Vrijwilliger Richard Valkering
Beeld-auteur: Maarten Hartman

‘Ik zocht tien jaar geleden naar een goede fietsplanner. Google Maps was toen totaal niet bruikbaar voor fietsers. Toen kwam ik bij de Fietsersbond terecht. Ik zag wat foutjes in de planner en meldde dat. Toen ben ik vrijwilliger geworden. In Amsterdam heb ik veel verbeterd en veel nieuwbouwwijken in de planner gezet. In het dagelijks leven ben ik Informatiearchitect bij de Universiteit van Amsterdam. Dat doe ik vier en een halve dag. En een halve dag werk ik voor de Fietsrouteplanner. Daarnaast draag ik nog bij aan de kaart als vrijwilliger. Het is een uit de hand gelopen hobby. Ik ben blij dat ik kan bijdragen.’

Categorieën