Direct naar inhoud

Het fietsgeluk van een 97-jarige

Saskia Kluit
Gepubliceerd op:

“Fietsen is belangrijk in mijn leven.” Gerrit Scheenstra uit Heerenveen kon het niet duidelijker verwoorden, toen hij dinsdagmiddag van minister van Nieuwenhuizen (IenW) de Gouden Trapper in ontvangst nam. Meneer Scheenstra is 97 en fietst al zijn hele leven. Hij kreeg de prijs omdat hij de oudste actieve fietser van Nederland is.

Ik moest aan meneer Scheenstra denken toen ik later die dag te gast was op een bijeenkomst van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Daar spraken vertegenwoordigers van tientallen deelnemende organisaties met minister de Jonge (VWS) over hoe je het beste eenzaamheid kunt bestrijden. Met ons geweldige project Fietsen Alle Jaren doen we dat heel actief, maar eigenlijk is de fiets zelf ook een middel tegen eenzaamheid. Zeker in plaatsen met beperkt openbaar vervoer is de fiets het uitgelezen middel om verder te komen dan de directe woonomgeving. Ouderen als meneer Scheenstra kunnen zo onder de mensen komen. Of zoals hij het zelf tegen Omrop Fryslân zei: “Op de fiets kom je op plekken waar je, op mijn leeftijd, anders niet komt.” Fietsen geeft ouderen een gevoel van vrijheid en zelfstandigheid. Dat gevoel noemen wij in onze Fietsvisie 2040 fietsgeluk.

Randvoorwaarden

Dat oudere mensen als meneer Scheenstra blijven fietsen is geweldig. Dat moeten we stimuleren. De Fietsersbond doet dat al jaren door fietslessen aan te bieden waardoor senioren weer ontzettend veel plezier in het fietsen krijgen. Maar dat is niet het enige. Ook donderdag, op een bijeenkomst van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, ging het namelijk veel over oudere fietsers. Zij zijn oververtegenwoordigd in de ongevalcijfers. Dan kun je zeggen dat we misschien moeten accepteren dat fietsen op een bepaalde leeftijd ophoudt, maar het voorbeeld van meneer Scheenstra bewijst dat dat eigenlijk geen optie is. Wat hebben we dan wel bepleit donderdag? Volgens de Fietsersbond moeten de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Goede, vergevingsgezinde infrastructuur en voldoende ruimte, zodat zowel snelle en fitte fietsers als kwetsbare fietsers zich prettig blijven voelen op het fietspad. Bereikbare aangepaste (driewiel)fietsen voor iedereen die dat nodig heeft en voorzieningen die daar geschikt voor zijn. Lagere snelheden in de bebouwde kom, zodat iedereen kan mee blijven komen in het verkeer.

Als die randvoorwaarden zijn vervuld en er geen drempels meer zijn om te blijven fietsen, dan ligt fietsgeluk voor iedereen binnen handbereik, al ben je de 97 al gepasseerd.

Een lijst met medewerkers

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!