Jonge ouders willen trapondersteuning

Mensen willen best hun (tweede) auto inruilen voor een bakfiets. Maar dan moet die bakfiets wel een elektrische hulpmotor hebben. Trapondersteuning is allang geen taboe meer voor jonge ouders.

Het Duitse fietsmerk Riese und Müller was helemaal niet van plan om een bakfiets te maken. Totdat het begon het op te vallen dat een fietsenwinkel erg veel Bionix-motoren en accu’s bij Riese und Müller bestelde. Met dat Bionix-setje kun je van een fiets een elektrische fiets maken.

Bullitt
De bewuste fietsenzaak bleek dealer van de Deense Bullitt-bakfiets. De Bullitt rijdt soepel, maar zelfs met de lichtst lopende bakfiets zijn hellingen zwaar. Klanten willen daarom graag trapondersteuning op hun Bullitt. De aangepaste bakfiets kost –  met de opbouw van een bak met bankjes of een kist – al gauw  5000 tot 7000 euro. Dat mensen bereid zijn om zo’n bedrag uit te trekken voor een luxe bakfiets, zette Riese und Müller aan het denken. Zo’n luxe bakfiets vervangt de auto, concludeert Tobias Spindler van Riese und Müller. Er is een markt is voor bakfietsen met een elektrische hulpmotor.

Load
De ontwerpers gingen aan de slag en kwamen met de Load op de proppen. Een met Duitse Gründlichkeit ontworpen bakfiets. Hij heeft niet alleen trapondersteuning (met een Bosch-motor) als standaarduitrusting, maar ook vering. Volgens Spindler komt die vering het comfort en de veiligheid ten goede.
Er is een uitgebreid accessoirepakket. Je kunt een versie bestellen met een bank en riempjes zodat je kinderen makkelijk kunt vervoeren. Bedrijven hebben weer liever een Load met een afsluitbare laadkist. En in plaats van een kist kun je ook een op maat gemaakte waterdichte en opvouwbare tas vastmaken. De gedachte daarachter is dat de Load met een opvouwbare tas minder ruimte in de schuur inneemt.
De eerste Load moet dit voorjaar van de productielijn rollen. Niemand heeft nog een proefrit kunnen maken, maar toch zijn er 100 Loads zijn er al verkocht. Ook aan Nederlandse klanten. Het enthousiasme voor de Load verrast Riese und Müller.

Geen taboe
Ook in Nederland is trapondersteuning voor bakfietsen veelgevraagd. Aanvankelijk vond men dat een steuntje in de rug iets voor senioren is. Maar voor de jonge ouders van nu rust er volgens het bakfietsenmerk Babboe geen enkel taboe meer op trapondersteuning.
‘Kinderen glimlachen wanneer ze in een bakfiets zitten. En als de ouders de trapondersteuning voelen, glimlachen zij ook’, zegt Bret van den Eshof van Babboe. Inmiddels bestelt de helft van de Babboe-klanten een bakfiets met trapondersteuning. 
Bakfiets.nl heeft dezelfde ervaring. ‘Zo’n drie jaar geleden hadden we een systeem waar we tevreden mee waren en vanaf dat ogenblik groeide de vraag naar trapondersteuning’, zegt Jan Rijkeboer van Azor, de producent van bakfiets.nl. Een op de drie tweewielbakfietsen heeft nu een motor. En de driewielbakfietsen worden eigenlijk niet meer verkocht zonder ondersteuning.

Iedereen?
Wil dan iedereen een elektrische bakfiets? Volgens de in Amsterdam gevestigde Fietsfabriek valt het wel mee. Met een tweewielbakfiets kun je gewoon fietsen, benadrukt Ruud Möhlmann van de Fietsfabriek. In Amsterdam houden de zelftrappende bakfietsers het volgens hem prima vol. Vrouwen redden zich zonder problemen met een bakfiets. ‘Dat is een fenomeen om te zien.’ Möhlmann rijdt ook volledig op eigen kracht met zijn zoontje in de bak rond. Ziet hij zelf wat in trapondersteuning? ‘Ik vind het flauwekul.’

 

Categorieën