Hippe stadsfiets van Nederlandse bodem

Mokumono

Frame van gelaste platen

mokumono, hippe stadsfiets

Het zat designstudent Bob Schiller helemaal niet lekker dat er geen echte fietsfabrieken meer zijn. Fietsen produceren in Nederland komt neer op het bestellen van frames (en ook onderdelen) in Azië. Bob wilde dat anders en begon Mokumono.

Bob zon op een manier – om net als in lang vervolgen tijden – weer frames in Nederland te maken. Zijn zoektocht naar een frame dat weinig arbeidsuren vergt, leidde naar bouwen met aluminium platen. De productie van een frame uit aluminium platen kun je namelijk automatiseren en dan kun je de strijd aanbinden met lage lonenlanden.
Als je eenmaal de mallen voor de platen hebt gemaakt, spuwt een hydraulische pers achter elkaar de platen uit. Vervolgens smeedt een lasrobot de twee platen aaneen tot een frame: de Mokumono.

Dutch Design Week

Zijn ontwerp werd goed ontvangen op de Dutch Design Week in Eindhoven in 2015. Waardering voor zijn afstudeerproject is mooi, maar hij wilde zijn fiets ook echt in productie nemen. De geometrie van het frame moest met de hulp van fietsdesigner Olaf Wit nog wel eerst verbeterd worden.
Zijn tweelingbroer stapte ook in het bedrijf en samen haalden ze een startkapitaal van 90.000 euro op via Kickstart. Vijftig fietsliefhebbers – vooral mannen van in de vijftig – vonden Bobs ontwerp zo mooi dat ze een fiets bestelden. De fietsen worden nu geleverd.

De Mokumono getest

Bron: www.youtube.com

Mokumono

De broers zijn niet over één nacht ijs gegaan. Het Duitse testinstituut voor fietsen EFBE Prüftechnik heeft de fiets onderworpen aan zware beproevingen. De broers weten nu zeker dat het frame 100.000 kilometer aankan. Ze willen namelijk geen wegwerpfietsen maken, benadrukt Tom.
De fiets heeft een modern, kaal en hip uiterlijk. Alle kabel zijn weggewerkt in het holle frame. Het merk heet Mokumono. Moku staat voor Mokum (het bedrijfje is gevestigd in Amsterdam-Noord) en mono verwijst naar monocoque. Dat is een techniek waarbij het plaatwerk (de schaal) de dragende constructie vormt. De productie van het monocoque-frame gebeurt overigens in Eindhoven en Bergeijk.

Riemaandrijving

De fietsen zijn (nog) niet echt goedkoop. De broers kiezen voor ‘hoogwaardige afmontage’ met onder andere een voorvork van carbon, schijfremmen en een riemaandrijving. Het instapmodel met een gewicht van 9,8 kilo met één versnelling kost 1690 euro (leverbaar in de maten S, M en L). Het gewicht en de prijs lopen snel op als je een naaf wenst met acht versnellingen (1990 euro en 11,8 kilo).

Snelle stadsfietsjes

Als de productieaantallen stijgen, kan de prijs wellicht dalen. De broers staan ook open voor samenwerking met andere bedrijven. Zo zijn ze in gesprek met een Brits kinderfietsenmerk. En de buitenlandse markt lonkt. Liefhebbers van snelle stadsfietsjes in Berlijn zouden naar verluidt toe zijn aan een alternatief voor de fixie-achtige minimalistische Schindelhauer. ‘In Berlijn is men moe van Schindelhauer’, aldus Tom. Dat biedt kansen voor Mokumono.
De broers studeren nog op een versie met elektrische ondersteuning. Het holle frame lijkt ervoor gemaakt om er een accu in te verstoppen.

Categorieën

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur cross media eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser.