De Staten in Zuid-Holland hebben deze handschoen met een zeer breed gedragen amendement opgepakt. In de toelichting schrijven zij: “Ook indien het Rijk de Zuid-Hollandse middelen niet volledig wil matchen, blijven de middelen beschikbaar ter uitvoering van het Fietsplan. GS wordt verzocht ter besteding van deze middelen in nauw overleg met het Rijk en lokale overheden voorstellen voor te bereiden en deze te zijner tijd aan Provinciale Staten voor te leggen.”
Het zou mooi zijn wanneer andere provincies en ook steden het voorbeeld van Zuid-Holland zouden volgen. Op veel plekken liggen plannen klaar, zoals in de Vervoerregio Amsterdam voor de stationsstallingen.
Het is belangrijk de urgentie van de noodzaak van investeringen in de fiets onder de aandacht te brengen van staatssecretaris Van Veldhoven en de Tweede Kamer. Zij spreken van 28 tot 30 november over de begroting van het ministerie. Er zijn twee redenen voor die urgentie. In de eerste plaats om de middelen snel in te zetten en geen vertraging te krijgen in de uitvoering van plannen. En in de tweede plaats om duidelijk te maken dat het bedrag van 100 miljoen euro volstrekt onvoldoende is om alle ambities op fietsgebied te verwezenlijken. Temeer daar nog onduidelijk is of er een vervolg komt op het programma Beter Benutten, waar ook veel fietsprojecten uit gefinancierd werden.
Categorieën