‘Nederland verlost van Spartamet-syndroom’

Boschmotor2 (1)

Nederland is eindelijk verlost van het Spartamet-syndroom, zegt TestKees. ‘Vanwege het imago van de Spartamet wilden consumenten en de fietsbranche niet dat de trapondersteuning zichtbaar was. Nu mag dat wel en kun je een logisch ontwerp maken.’

Elektrische fietsen met middenmotor breken dit jaar definitief door. ‘Er is in het aanbod een duidelijke verschuiving naar de middenmotor, ten koste van de voorwielmotor’, zegt TestKees die dit jaar weer mee werkte aan de e-bike test van de Telegraaf, die de Fietsersbond en de Telegraaf vandag (zaterdag 13 april) publiceren. Volgens TestKees is de trapas de beste plek om een motor te monteren. De winnaar van de test is ook een fiets met een middenmotor.

Waarom moest het al die jaren een voor- of achterwielmotor zijn?

‘Nederland heeft jarenlang last gehad van het Spartamet-syndroom. De fietsbranche en de consumenten wilden niet dat je aan een fiets kon zien dat die trapondersteuning biedt. Dat kwam door het imago van de Spartamet. Inmiddels hoeft een elektrische fiets zich niet meer te vermommen als een gewone fiets. De plompe middenmotor mag best gezien worden. De mensen zijn de schaamte voorbij en het vooroordeel van lelijk en lomp is komen te vervallen. In Duitsland en Zwitserland speelde die schaamte voor trapondersteuning niet. Het Zwitserse merk Flyer met een middenmotor van Panasonic is daar al jaren veel verkocht. De meeste fietsen met een middenmotor hebben nu overigens een systeem van Bosch.’

Wat zijn de voordelen van een middenmotor?

‘Voor de gewichtsverdeling is het gunstig als de motor in het midden zit. Over het algemeen is de e-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar het is vooral dat de andere twee oplossingen – de voorwielmotor en de achterwielmotor – veel nadelen bieden. Een e-bike met een voorwielmotor stuurt zwaarder, en je hebt een groter sliprisico. En een achterwielmotor sluit een naafversnelling uit, waardoor je altijd aan een derailleurversnelling vast zit. En tenslotte is een middenmotor minder storingsgevoelig. Bij een voorwielmotor heb je een aparte krachtsensor nodig bij de trapas. Zo’n sensor meet hoeveel kracht je zelf op de pedalen zet. Vervolgens berekent de computer hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Bij de middenmotor is die sensor  ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel.’

Wat viel TestKees verder nog op in het aanbod?
Groter bereik
‘De markt voor e-bikes is inmiddels volwassen geworden. De kinderziektes zijn er wel uit. In de testfietsen zaten geen echt slechte e-bikes. Wat me verder opvalt, is dat de accu’s steeds meer energie bevatten. Gemiddeld is er vijftig watt aan toegevoegd. Dat betekent dat het bereik met volle ondersteuning zo’n acht kilometer groter is geworden. Van 48 naar 56 kilometer.’

Bediening
‘Voor de bediening ontwikkelt zich een universele ongeschreven norm. Het display zit bij de meeste merken in het midden van het stuur. En de bediening zit aan de zijkant.’

Tip van TestKees: let op de stijfheid van het frame
‘Een herenframe is doorgaans erg stijf. Een damesfiets is door de constructie altijd minder stijf. Daardoor krijg je het gevoel dat de fiets zwabbert. De stijfheid van de frames van de geteste fietsen wisselt nogal. Damesframes kunnen wel genoeg stijfheid  bieden. Dan moeten er wat dikkere framebuizen gebruikt worden, of met een extra framebuisje iets inleveren op de instaphoogte.’

De testresultaten staan zaterdag (13-04-2013) in de Telegraaf, op www.telegraaf.nl en op www.fietsersbond.nl

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.