Veelgestelde vragen over de OV-fiets

Populaire OV-fiets vraagt om meer variatie

Fietsers

Maar liefst 35 miljoen ritten werden er al mee gemaakt sinds de introductie in 2008; wat moet je nog meer weten over de OV-fiets?

De OV-fiets is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Een handig verlengstuk van een treinreis of als je ergens bent waar geen openbaar vervoer komt. Natuurlijk kun je er ook gewoon een fietstochtje mee maken, al zijn de fietsen geschikter voor een stukje door de stad.

Een OV-fiets huren ‒ hoe werkt dat eigenlijk?

Zorg ervoor dat de OV-fietsservice is geactiveerd op je persoonlijke OV-chipkaart (geen anonieme) en je kunt bij een van de honderden huurlocaties een fiets pakken. De beheerder scant de sleutel en je OV-chipkaart en je kunt op pad. Bij onbemensde stallingen kun je fietsboxen openen met je OV-chipkaart.

Wat kost een OV-fiets?

Je betaalt per 24 uur, ook al heb je de fiets bijvoorbeeld maar een uurtje nodig. Het dagtarief is per 1 januari 2023 verhoogd van 4,15 naar 4,45 euro. Wanneer je de fiets inlevert op een andere locatie dan waar je hem hebt opgehaald, betaal je 10 euro extra. Het is ook mogelijk de fiets te laten ophalen: 50 euro. Als je de OV-fiets meer dan 72 uur gebruikt, komt er een toeslag van 5 euro per dag bovenop.

Hoe weet ik of er een OV-fiets beschikbaar is en kan ik er een reserveren?

Reserveren kan niet. Via de website of de app van de NS kun je bij de voorzieningen van het station zien hoeveel OV-fietsen er op dat moment nog beschikbaar zijn. In plaats van de NS-app kun je bijvoorbeeld ook de mobiliteitsapp Gaiyo gebruiken. Die toont niet alleen waar en hoeveel OV-fietsen in de buurt te vinden zijn, maar ook of er fietsen van andere verhuurders, zoals Tier, in de buurt staan.

Illustratie OV-fiets met een lekke band
Beeld-auteur: Judy Ballast

Waar moet ik op letten?

Alle OV-fietsen zijn hetzelfde, het zadel kun je verstellen. Let op verborgen gebreken. Controleer bijvoorbeeld of de banden goed op spanning zijn, want als je een lekke band krijgt, heb je vette pech. Je moet de fiets dan terugbrengen naar de stalling waar je hem hebt opgehaald. Daar wordt hij gerepareerd, maar daar heb je natuurlijk niets aan als je ergens naartoe op weg bent. Als je hem ergens anders laat repareren, of zelf plakt, worden de kosten niet vergoed.

Merk je een mankement als je wegrijdt, fiets dan niet stug en geërgerd door, maar keer direct om. Als je een OV-fiets binnen vijftien minuten na afgifte retourneert, worden er geen kosten in rekening gebracht en kun je een ander exemplaar meenemen. Geef mankementen altijd door aan de beheerder, zodat deze kunnen worden verholpen en de volgende huurder hopelijk niet voor een onaangename verrassing komt te staan.

Illustratie OV-fiets met veel bagage
Beeld-auteur: Judy Ballast

Wat wordt er met afgedankte OV-fietsen gedaan?

De OV-fietsen worden zolang mogelijk in bedrijf gehouden, maar als ze echt niet meer mee kunnen worden ze waar mogelijk hergebruikt. Zo kun je in Mali nog enkele van de originele OV-fietsen aantreffen.

Wat moet ik doen als de OV-fiets wordt gestolen?

Dan heb je best een probleem. Uiteraard moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de politie en het melden bij de NS. Als je geen proces-verbaal en fietssleutel opstuurt, betaal je de aanschafwaarde van de fiets: 350 euro, en bij de elektrische OV-fiets 1.750 euro. Indien de fiets wordt teruggevonden krijg je de betaalde toeslag terug, maar verwacht niet veel behulpzaamheid vanuit de NS. NB: laat je OV-chipkaart blokkeren als je hem kwijt bent, anders kan iemand anders er een fiets mee huren. Als je alleen de sleutel verloren bent, kost je dat 20 euro.

En als ik per ongeluk de sleutel heb meegenomen nadat ik de fiets heb ingeleverd?

Je bent zeker niet de eerste en enige die dat overkomt. Naar schatting verdwijnen zo’n 2.000 sleutels per jaar uit automatisme in broekzakken. Je kunt dan contact opnemen met de NS om hem weer in te leveren. Op een dertigtal stations zijn de OV-fietsen uitgerust met een nieuw slot, dat je direct met je OV-chipkaart kunt ontgrendelen. Handig! Alleen het tussendoor op slot zetten en weer ontgrendelen zou nog wat makkelijker gemaakt kunnen worden.

Waarom heeft de OV-fiets geen versnellingen?

Versnellingen vergen relatief veel onderhoud en met een totale vloot van ruim 20.000 fietsen is dat lastig en dus duur. Om de kosten voor alle gebruikers zo laag mogelijk te houden is gekozen voor een basismodel dat voor iedereen gelijk is. De NS noemt dat de kracht van het concept.

Zijn er ook elektrische OV-fietsen?

Een OV-fiets vereist soms behoorlijk wat spierkracht, zeker op heuvelachtig terrein. De proef met elektrische OV-fietsen biedt in die gevallen wellicht uitkomst. Ze staan de komende tijd in Driebergen-Zeist, Arnhem en Groningen. Lees er alles over op de volgende pagina’s.

Illustratie OV-fiets met een kinderzitje
Beeld-auteur: Judy Ballast

Hoe kan ik een kinderzitje monteren?

Dat kan helaas niet. De NS wil zijn vingers niet branden aan ‘veiligheids- en aansprakelijkheidseisen’ en noemt de doelgroep te klein. Dat de bagagedrager niet comfortabel zit, is ook een bewuste keuze. De NS heeft liever niet dat er mensen achterop springen en mogelijk schade veroorzaken.

Hoe kiest de NS welke fietsen ze gaan gebruiken als OV-fiets?

Momenteel worden ze geleverd door Bikes2Go. Dit type wordt speciaal gemaakt voor de NS. Welke fabrikant de fietsen mag leveren, wordt bepaald door middel van een aanbesteding. De NS stelt een programma van eisen op, fabrikanten kunnen daarop inschrijven en dan kiest de NS het model dat het beste voldoet. Bij de aanbesteding van 2015 beoordeelde onder andere Kees Bakker van de Fietsersbond het programma van eisen en de inschrijvingen. In 2022 keek hij slechts vluchtig mee, maar kon daarbij nog wel wijze raad geven.

TestKees Fietsersbond 1

Wat zou er volgens Kees beter kunnen?

  1. ‘Meer verschillende tarieven in plaats van één dagprijs. Je betaalt nu €4,45 voor 24 uur. Voor kort huren, maximaal twee uur, zou de prijs ook lager mogen zijn.
  2. Meer modellen. Het is begrijpelijk dat er voor één model is gekozen, want meerdere modellen verhuren is lastiger. Maar een tweede variant zou misschien best kunnen, bijvoorbeeld twee maten of verschillende typen zadels. Dan kun je de fiets pakken die het beste bij je past. En als die op is, pak je gewoon de voor jou mindere variant.
  3. Beter licht. Op onverlichte paden geeft de koplamp geen goed zicht. De bundel is te veel naar beneden gericht, waardoor je een felle lichtvlek vlak voor je voorwiel hebt en daarbuiten niets ziet. Het is op zich goed dat de koplamp niet te verstellen is, maar dan moet de lamp wel netjes zijn afgesteld.
  4. Bevestigingssysteem MIK. Tot slot zou het fijn zijn als de NS de drager geschikt maakt voor bevestiging van een eigen kinderzitje of hondenmand, bijvoorbeeld de MIK HD, waarbij het in de drager zit.’

Wat vinden jullie?

In onze digitale nieuwsbrief Fietsflits vroegen we naar jullie wensen met betrekking tot de OV-fiets. Waar zouden jullie weleens elektrisch willen fietsen en wat missen jullie op de huidige OV-fietsen? Dat leverde veel leuke reacties op, en ook enkele felle, zoals ‘Ik ben absoluut tegen elektrische OV-fietsen: hinder, milieuvervuiling, ongelukken!’ en ‘De OV-fiets is volstrekt overbodig, bedoeld om fietseigenaren uit de trein te houden. Eigen fiets eerst!’

Wat zijn jullie wensen voor de OV-fiets?

  • Versnellingen
  • Kinderzitjes
  • Telefoonhouder (voor navigatie)
  • Kinderfietsen
  • Orde in de stalling
  • Beter onderhoud
  • Meldpunt voor gebreken
  • Inzicht in (totale) beschikbaarheid
stationspleinstalling Utrecht, maximaal 15 km per uur

Moties fietsenstallingen in spoorconcessie aangenomen

Harde afspraken nodig om zeker te zijn van voldoende en goede fietsenstallingen. Lees meer

Categorieën

eelco-portret-bijgesneden

Eelco den Boer-García

Contentmanager

Opgroeiend in Nederland beschouwde ik fietsen als iets vanzelfsprekends, maar tijdens een uitwisselingsjaar in Canada ontdekte ik pas echt de vrijheid die de fiets verschaft. Niet meer afhankelijk van de schoolbus en zelfstandig de natuur in. Ook in Nederland is er echter ruimte voor verbetering om vrij te kunnen blijven fietsen. Via alle kanalen, van de Vogelvrije Fietser en de Fietsflits tot de website en social media, draag ik daar graag een steentje aan bij.