Kaag en Braasem in de bocht

Rare Frats: levensgevaarlijke berm

Vrachtwagen raast langs grasbetontegels

Als een fietser eens per ongeluk in de berm belandt, mag dat niet direct fataal zijn. Dat is het uitgangspunt van een ‘vergevingsgezinde berm’, zoals dat heet in verkeersjargon. Maar de gemeente Kaag en Braasem maakt van de berm op de Vriezenweg een soort valkuil.

Soort tramrails

Op de net opgeknapte Vriezenweg naar Leimuiden ligt prima nieuw wegdek. Niks mis mee. Het probleem is de berm. Die is versterkt met grasbetontegels, ribbelige betonelementen waar het gras doorheen kan groeien en die automobilisten waarschuwen als ze van de wegraken. Probleem: Ze liggen hier niet dwars, maar in de lengterichting, een valkuil à la de tramrails. Met tot overmaat van ramp obstakeltegels om de zoveel meter.
De plaatselijke Fietsersbond schreef een mail. Pas na weken wachten kwam er antwoord van de gemeente. De teneur: de grasbetontegels moesten wel zo geplaatst want in de breedte, pasten ze niet en fietsers zouden sowieso niet in de berm moeten fietsen.

Minder ongelukken

De Fietsersbond werkt in het hele land aan veiliger fietspaden

Dat steun ik!

Onzinverhaal 

Berm met enge hoeken
Uitkijken dat je niet in de gevaarlijke berm terecht komt Beeld-auteur: Maarten Hartman

Een onzinverhaal aldus de Fietsersbond. Er bestaan smallere grasbetontegels. En ongelukken met de berm voorkomen is afgelopen jaren juist speerpunt, bijvoorbeeld vanuit het ministerie.

Melden helpt niet

Dus, waarom heeft de gemeente dit zo aangelegd?
De gemeente Kaag en Braassem heeft een bandje met een keuzemenu. Uiteindelijk krijg ik Eleonora aan de telefoon:
‘Waar gaat uw vraag over?’
‘Over de Vriezenweg daar hebben ze grasbetontegels verkeerd neergelegd en daar wil ik graag de gemeente vragen over stellen.’
‘Kunt u niet beter een melding doen, want dit moet worden opgelost!’
‘Ja dat vind ik ook, maar de plaatselijke Fietsersbond heeft de situatie al gemeld en er is niks gebeurd.’

Wachten op groeiend gras

De afdeling communicatie: ‘De keuze om de grasbetontegels in de lengterichting te plaatsen, is gemaakt om het rijden in de berm te ontmoedigen en verdere beschadiging van de berm te voorkomen. (….) Het is belangrijk om te begrijpen dat er geen goed of fout is, maar dat deze keuze is gemaakt met het oog op het minimaliseren van schade aan de berm en het bevorderen van veiligheid.’
De persvoorlichter schrijft: ‘De gemeente realiseert zich dat de huidige staat van de grasbetontegels minder ideaal is voor fietser. Zodra het gras volgroeid is, zullen de ribbels nauwelijks meer merkbaar zijn.’
We vragen het ons af.

Gebruiksaanwijzing grasbetontegels

Overigens staat duidelijk op de website van de leverancier van grasbetontegels, Van de Bosch Beton, hoe je grasbetontegels neer moet leggen: ‘In het geval van bermverharding, de sleuven haaks op rijrichting leggen in verband met de veiligheid van fietsers en het verkeersremmend effect voor auto’s.’

Kaag en Braassem is trouwens niet de enige gemeente die de gebruiksaanwijzingen van de leverancier aan zijn laars lapt. Ook in de gemeente Oostzaan hebben ze grasbetontegels in de lengterichting neergelegd.

rare frats zuid-beveland

Rare Frats: Huis onbereikbaar per fiets

De familie Nelis is alleen met gevaar voor eigen leven te bezoeken met de fiets. Onbereikbaar in Zeeland

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser