Direct naar inhoud

Snel ingrijpen noodzakelijk om stijging verkeersslachtoffers te stoppen

Gepubliceerd op:

De enorme stijging van het aantal verkeersslachtoffers vraagt om ingrijpen. In 2022 vielen 745 doden en 134.000 gewonden, waarvan 8.300 ernstig gewonden en 19.400 matig verkeersgewonden in het ziekenhuis werden opgenomen.

Dat blijkt uit het rapport De Staat van de Verkeersveiligheid 2023 van SWOV (publicatiedatum 13 december 2023). De Verkeersveiligheidscoalitie roept het nieuwe kabinet met klem op om te investeren in meer handhaving en een veilige infrastructuur. Zonder die maatregelen wordt de doelstelling om het aantal slachtoffers fors terug te dringen niet gehaald.

Het aantal doden en gewonden in het verkeer lag in 2022 ruim 20% hoger dan in eerdere jaren. Vooral fietsers werden zwaar getroffen: bijna 70% van de ernstig verkeersgewonden en 39% van de verkeersdoden is een fietser. “Dit is een zorgwekkende stijging die vraagt om aandacht en actie. Mensen fietsen meer en langer, het wordt steeds drukker in het verkeer en op de fietspaden, maar de infrastructuur groeit niet mee. Er moet fors meer in geïnvesteerd worden, en wel zo snel mogelijk”, aldus Esther van Garderen, directeur Fietsersbond.

Toename verkeersdoden, 39% fietsers

In 2022 vielen 745 verkeersdoden, het hoogste aantal in 15 jaar. Met name fietsers zijn vaker slachtoffer (291 doden). Veel fietsdoden zijn het gevolg van ongevallen met auto’s. Maar ook onder automobilisten is het aantal dodelijke slachtoffers toegenomen, tot 221. De ambitie van het kabinet om het aantal verkeersslachtoffers in 2050 terug te brengen tot nul is daarmee verder weg dan ooit. Om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te brengen zijn forse investeringen in onder meer verkeershandhaving en fietsveiligheid noodzakelijk. Met de 500 miljoen euro investeringsimpuls Verkeersveiligheid voor de verbetering van infrastructuur wordt een stap in de goede richting gezet. Maar dit is onvoldoende om het tij te keren.

Veiligheid fietsers en handhaving

Investeer in de veiligheid van fietsers en vergroot de handhavingscapaciteit van onveilig gedrag. Dat nadrukkelijke verzoek doet de Verkeersveiligheidscoalitie aan het nieuwe kabinet. De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen. Ook de Fietsersbond is aangesloten bij de Verkeersveiligheidscoalitie.

Fietsersbond: 1 miljard voor de fiets

De Fietsersbond pleit voor een dringende verbetering van de fietsveiligheid en vraagt daarom een investering van 1 miljard in de komende regeringsperiode. De investering van 1 miljard word uiteengezet in onderstaande infographic.

pdf ⋅ 263 KB

Fietserbond infographic miljard voor de fiets

Download

Noodzakelijke maatregelen

Uit het rapport Kiezen of delen van SWOV (het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt dat een verdubbeling van de handhaving en een veilige fietsinfrastructuur zorgen voor aanzienlijk minder doden en gewonden.

De Verkeersveiligheidscoalitie vraagt het kabinet om de volgende stappen te zetten:

Handhaving

Om verkeershandhaving effectief in te zetten, vindt de Verkeersveiligheidscoalitie dat de politiecapaciteit moet worden vergroot:

Gezien het toenemende aantal ongevallen waar voetgangers, fiets en e-bike enerzijds en auto’s en vrachtwagens anderzijds zijn betrokken, pleit de Verkeersveiligheidscoalitie voor het stimuleren van voertuigtechnologie ter bescherming van voetgangers, fietsers en andere weggebruikers.

Feiten en cijfers

Een lijst met artikelen