Experimenteren in Delfts fietslab

Veiliger fietsen met stuurhulp

Vrouw op fiets met stuurhulp

Hoe wordt fietsen op een e-bike veiliger? Met een stuurhulp bijvoorbeeld. 

Na veel onderzoek heeft de TU Delft in samenwerking met Gazelle een prototype stuurhulp ontwikkeld. Boven een snelheid van 4 kilometer per uur stuurt het slimme motortje bij zodat je minder snel valt. 
Arend Schwab van de TU Delft: ‘Het stuur op een fiets gebruik je voor twee dingen: overeind blijven en ergens naar toe gaan. De mens wil overeind blijven, maar ook ergens naar toe. De steerassist helpt bij het overeind blijven.’
De nieuwe stuurhulp van TU Delft en Gazelle heeft een lange geschiedenis. Eerst was er het baanbrekende onderzoek naar waarom een fiets overeind blijft in 2011 in Science. Daarin werd theoretisch bewezen waarom de fiets niet omvalt bij een bepaalde snelheid. Het belangrijkste principe van de fiets is dat je naar links stuurt als de fiets dreigt te vallen naar links en dat je naar rechts stuurt als de fiets naar rechts dreigt te vallen. Dat doet de fiets uit zichzelf bij een bepaalde snelheid.

arend schwab
Arend Schwab. Beeld-auteur: Maarten Hartman

Al in 2013 maakten Nick Appelman en Arend Schwab de eerste versie van de steer assist stability control, de stuurhulp. De stuurhulp zit verborgen in een elektromotortje rond de stuurpen, die helpt de fietser overeind te blijven bij lage snelheden. Als een fiets enige snelheid heeft (ongeveer 15 kilometer per uur) zijn de meeste fietsen ‘zelfstabiel’; ze vallen niet om. Maar bij lagere snelheden ligt dat anders en helpt de stuurhulp om overeind te blijven. Dit apparaatje is bedacht voor ouderen of mensen met geringe spierkracht.

Nog lang niet in de winkel

Het was nog een heel proces om de stuurhulp te ontwikkelen. De eerste versies vielen niet bij iedereen in de smaak.  Schwab: ‘Je moet je er aan over geven, het stuur wat losjes in de handen houden. Er zit ook een aan-uitknop op, als je de steerassist uitzet dan voel je pas goed wat hij deed, dan is de fiets ineens veel instabieler.’

Het heeft nog geen zin om naar de winkel te rennen. Er is nog veel onderzoek nodig voordat de stuurhulp ook door de consument gebruikt kan worden. Het prototype wordt nu vooral gebruikt om te testen hoe gebruikers de stuurondersteuning ervaren, en om na te gaan welke vorm van ondersteuning het beste werkt. De eerste onderzoeken laten al wel zien dat het voor een deel van de mensen minder moeite kost om de fiets rechtop te houden.
‘We willen bijvoorbeeld verder onderzoeken wat de fietser prettig vindt en wanneer er welke ondersteuning gegeven moet worden. Ook wordt uiteraard veel aandacht besteed aan de veiligheid van het systeem.’

Bron: www.youtube.com

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser