Geen stoeltjeslift

Test: e-bikes in de bergen

Lekker vlot de wielrenners voorbij

_mg_4724

Elektrische fietsen zijn niet alleen voor de polder. Michiel Slütter ging met TestKees naar de Eifel om vier e-bikes op steile hellingen te beproeven.

Is het handig, trapondersteuning op vakantie? En is het wel nodig?

Als hellingen en lange klimmen geen probleem voor je vormen, heb je natuurlijk geen trapondersteuning nodig. Maar niet iedereen kan de bergen aan. ‘Het fijne is dat je wat uitdagender routes kunt kiezen. Klimmen die je anders te zwaar zou vinden, kun je toch doen. En er zijn natuurlijk fietsers die met ondersteuning weer de hellingen kunnen bedwingen die ze noodgedwongen moesten mijden’, zegt TestKees. Nog een voordeel: je kunt ontsnappen uit de drukke dalen. In bergachtig gebied gaan de veel wegen door het dal. Voor fietsers is het niet fijn om die smalle wegen te moeten delen met grote vrachtwagens en hard rijdende auto’s. Met de trapondersteuning kun je de rustige, maar vaak ook wat steile weggetjes kiezen.

 

Hoe is het om met een elektrische fiets in de bergen te rijden?

De elektrische fiets is geen stoeltjeslift. Ik merkte dat je zelf af en toe – vooral op onverharde paden – nog echt stevig moet trappen om boven te komen. Een beetje ontspannen peddelen zoals ik in het dal kon doen, is er op een berghelling niet bij. We fietsten beiden gewoon stevig door. ‘Op een helling heb je toch de neiging om flink te trappen. Maar je kunt het ook wel ietsje rustiger aandoen’, aldus TestKees. Hoeveel harder gaan we met de ondersteuning? Op een gewone fiets zou ik waarschijnlijk iets boven de 10 per uur aanhouden. Maar met de hulp van de motor bleef ik tijdens lange klimmen de hele tijd boven de twintig per uur. We gaan volgens TestKees dan met de snelheid van een profrenner de berg op. Een heerlijk gevoel. ‘Je levert zelf 100 a 150 watt. Met de motor komt er 250 watt bij. Daarmee kun je je snelheid verdubbelen’, zegt TestKees.

Bekijk de testresultaten:

Het is een bijzondere ervaring om in rap tempo de berg op te fietsen en een wielrenner moeiteloos voorbij te suizen. Ook de vaak extreem steile binnenbocht van een haarspeldbocht die ik op fietsvakanties alleen met grote inspanning op kom, kan ik met trapondersteuning gemakkelijk aan.

Op de top van de Steinerberg nemen TestKees en Michiel de prestaties van de vakantie e-bikes door. Bron:

De meest gestelde vraag over elektrische fietsen. Hoe ver kom je met een volle accu?

Afgelegde kilometers zeggen niet zoveel in de bergen. In het dal maak je meer kilometers met een volle accu dan op de steile berghellingen. ‘Het gaat om de hoogtemeters’, zegt TestKees. Voor de test hebben de we accu’s leeggereden op de Hohe Acht. Die klim is goed voor 400 hoogtemeters. Met de grootste accu’s konden we bijna drie keer omhoog, zo’n 1100 hoogte meter. ‘Dan sta je op de Alpe d’Huez. Met de kleinste accu haal je dat niet. Na twee klimmen – 800 hoogtemeters – was het op.’

 

Kun je met de elektrische fiets op fietsvakantie in de bergen?

TestKees: ‘Je kunt een eind komen, maar de Mont Ventoux bijvoorbeeld haal je niet. En dan moet je bedenken dat je met het gewicht van je volgepakte fietstassen nog minder ver komt. Je zult je routes dus heel goed moeten plannen. Als je ’s middags 3 tot 4 uur pauze houdt, zou je de accu weer kunnen laden.’

 

En de Idworx en Santos hebben nog een nadeel. Als de klim wat langer duurt, stopt de motor in het achterwiel er gewoon mee. ‘Op een gegeven moment wordt de motor te warm’, legt TestKees uit. ‘Om schade te voorkomen schakelt hij dan automatisch uit. Dan moet je een kwartiertje wachten voor je weer verder kunt.’

De middenmotor heeft dat probleem niet. Zo lang de accu niet leeg is, brengt de middenmotor je altijd naar boven. Waarom hebben Santos en Idworx daar dan niet voor gekozen? ‘De filosofie van Idworx is om fietsen te ontwerpen die weinig onderhoud nodig hebben. De achterwielmotor is heel simpel. Het is een spoel met magneten en verder komen er geen onderdelen aan te pas. Een middenmotor heeft altijd tandwielen nodig om toeren van de motor overeen te laten komen met je traptempo. Die tandwielen kunnen kapot gaan. In combinatie met een derailleurversnelling slijten je tandwielen en ketting sneller. En als je een naafsversnelling hebt, komt in de klimmen het volle vermogen op de naaf. De vraag is of een naafversnelling daar langdurig tegen kan.’

 

Bron:

Hoe ziet de ideale elektrische fiets er voor de bergen uit?

‘Ik was zelf erg gecharmeerd van de Bulls mountainbike met middenmotor. Op een klim van 7,5 kilometer over een steile, modderige bosweg viel ik geen enkele keer stil. De middenmotor is extreem krachtig en dankzij de vering rol je soepel door kuilen en over rotsige stukken. Ik kwam buiten totaal adem en drijfnat bezweet boven. Maar afstappen was niet nodig. Zonder motor had ik op de steile, glibberige helling mijn oude ongeveerde mountainbike zeker moeten duwen. ‘De middenmotor heeft een hoog koppel. Dat betekent dat die veel trekkracht heeft. Hij kan ook niet oververhit raken, dus hij trekt je altijd naar boven’, aldus TestKees.

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Samen fietsen we beter!

Word lid