Test: Goedkope Decathlon stadsfiets

elops_zij 2

Een stadsfiets met zes versnellingen voor 300 euro (zonder mandje 250 euro). Kan dat wel iets zijn? ‘Het is misschien toeval dat hij zo fijn fietst.’

Decathlon Elops

De klassieke stadsfiets lijkt tijdloos. De voornaamste innovatie van de laatste jaren is de opkomst van de huurfiets met de blauwe banden. Maar met de komst naar Nederland van Decathlon ‒ de grootste sportwinkelketen ter wereld ‒ is er toch een fiets (de Elops) op de markt gekomen die onze testredacteur Kees Bakker (TestKees) positief verraste.

‘Het concept is heel fijn. Hij fietst verrassend goed, echt heel licht. En dat is precies wat je wilt natuurlijk. Hoe komt het dat hij zo lekker fietst? Het is misschien toeval. De ontwerpers van Decathlon hebben voor heel goedkope onderdelen gekozen. En dat pakt bij de Elops goed uit.’

‘Hij fietst verrassend goed’

TestKees

De onderdelen die ervoor zorgen dat de Elops lekker licht wegtrapt

elops_derailleur

Banden

‘Laat ik beginnen bij de banden. Er zitten hele soepele banden op met nauwelijks een antileklaag. Door het ontbreken van die laag is de rolweerstand laag en kun je met dezelfde inspanning sneller fietsen. De keerzijde is natuurlijk dat je sneller een lekke band hebt.’

De versnellingen

‘De derailleur is een goed idee. De aandrijving is heel licht. Op een vergelijkbare stadsfiets zit vaak een Nexus 7-versnellingsnaaf. Die is berucht omdat je daar zwaar mee moet trappen. En die naaf maakt de fiets ook meteen 150 euro duurder.’

De remmen

‘De V-brakes zijn simpel, maar prima. Ze lopen niet snel aan, zoals schijfremmen en rollerbrakes nog weleens willen doen. Van aanlopende remmen ga je ook niet sneller fietsen natuurlijk.’

elops_dynamo

Geen naafdynamo

‘De meeste fietsen hebben een naafdynamo in het voorwiel. Een prima systeem, maar de naafdynamo ‒ zeker de goedkopere – geeft altijd een beetje weerstand. De Elops heeft een ouderwetse banddynamo. Die zie je eigenlijk nergens meer. Maar omdat hij alleen draait wanneer je licht nodig hebt, heb je geen extra weerstand bij daglicht.’

De nadelen: veel onderhoud

‘Het fietst dus lekker licht. En dat is heerlijk. Maar er is ook een groot nadeel. Een aantal onderdelen is van matige kwaliteit. Het freewheel (achternaaf, red.) gaat waarschijnlijk niet zolang mee. Ik denk twee- tot drieduizend kilometer. Dat hoeft niet zo erg te zijn als je niet zoveel fietst. En vergeet ook niet de open ketting; die moet je wel met enige regelmaat smeren.’

Swapfiets

Is een Swapfiets goedkoper dan een eigen fiets?

Een Swapfiets kost 14,50 euro per maand (studententarief). Is een eigen fiets goedkoper? Lees meer

Tandwielen en remblokjes vervangen lastig

‘De cassette met zes tandwielen zie je niet vaak en deze is lastig te vervangen. Met het standaard gereedschap hiervoor lukt het niet. Dan zul je wellicht naar de fietsenmaker moeten. En dat is weer een dure reparatie voor een goedkope fiets.’
‘En de V-brakes hebben als nadeel dat het vervangen van de remblokjes een lastig klusje is. Het afstellen is altijd een beetje gedoe.’

Slechte wielen: korte levensduur

elops_eenvoudigevelg_band

‘De wielen laten ook te wensen over. De meeste fietsen hebben zogeheten holkamervelgen. Dat betekent dat het wiel een dubbele wand heeft en die maakt de velg stevig en stijf. Deze velgen hebben een enkele wand. De wielen zijn ook slap gespaakt. Waarschijnlijk om te voorkomen dat de spaken door de zachte aluminium velgen heen trekken. Ik denk dat de wielen het niet zolang vol zullen houden.’

Frame, standaard, ketting en kettingkast: prima

‘De ketting daarentegen is wel redelijk goed en dat geldt ook voor de kettingkast en de standaard. Het frame is van simpel staal en dat is prima. Daar kan niet zoveel mis mee gaan.’

Eindoordeel

‘Het is een prima fiets met een rechte zit die echt erg lekker rijdt. De Elops is in twee maten verkrijgbaar en dit model ‒ ik ben 1.88 meter ‒ was net iets te klein voor mij. Het concept met derailleur is prima en heel comfortabel. Jammer is dat Decathlon voor zulke goedkope onderdelen heeft gekozen. De fiets zal snel onderhoud nodig hebben. Naar de fietsenmaker brengen is dan eigenlijk duur voor zo’n goedkope fiets. Je kunt het ook zelf doen, als je een klein beetje kunt sleutelen. Maar dan is het jammer om veel tijd aan sleutelen in een goedkope fiets te moeten steken. Met iets betere onderdelen – en dat hoeft niet veel extra te kosten ‒ zou het echt een hele fijne fiets zijn.’

Op de hoogte blijven van de nieuwste testen?

Schrijf je gratis in voor onze Fietsflits nieuwsbrief. ontvang de beste testen, leukste fietsroutes en het aller laatste fietsnieuws!

Ja, ik schrijf me in!
TestKees Elops fiets

Duurtest

Kristel Lageweg krijgt de Elops fiets mee van onze TestKees. Binnenkort deelt zij haar ervaring over deze (goedkope) Decathlon fiets.

 

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur van 2004 tot 2022

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.