Swapfiets homepage

Is een Swapfiets goedkoper dan een eigen fiets?

Voor studenten kost een Swapfiets 14,50 euro per maand (plus 19,50 aanmeldkosten tenzij je voor een half jaar tekent). Kun je voor dat maandbedrag tijdens je studie niet beter zelf een fiets kopen en onderhouden?

Wat kost een vergelijkbare fiets? Al gauw meer dan 400 euro.

Als je als student twee jaar een fiets nodig hebt, is het moeilijk om Swapfiets te verslaan. De kosten zijn dan 348 euro. Om een vergelijkbare fiets te kopen ben je meer dan 400 euro kwijt, zegt TestKees (testredacteur van de Fietsersbond). De Cortina U1 bijvoorbeeld, die kost 429 euro. Als je zoekt op internet kun je de fiets ook voor een lager bedrag bestellen. Een andere vergelijkbare fiets, is deze Union (449 euro).
Het voordeel van een eigen fiets is, dat je er eentje kunt kiezen die je mooi vindt. En je kunt een fiets kopen die goed bij jouw lengte past.
Als je niet studeert, betaal je 16,90 per maand. Dan ben je na twee jaar 405,60 euro kwijt. Na twee jaar ga je dan geld besparen met je eigen fiets. Als student ga ja na 2,5 jaar geld besparen met een eigen fiets.
Je kunt natuurlijk ook een omafiets voor 249 euro kopen. ‘Dat is de onderkant van de markt. De wielen zijn vaak niet zo goed, die gaan gauw zwabberen. Ook andere onderdelen zijn minder stevig. Maar als je niet zo zwaar bent, kan het wel goed gaan.’

Wat ben je voor een nieuwe fiets aan onderhoud kwijt? Waarschijnlijk niets.

‘Je kunt ervan uitgaan dat je bij een nieuwe fiets geen onderhoud hebt’, zegt TestKees. ‘De kans op een lekke band is heel klein. Fietsbanden zijn de laatste 10 jaar echt veel beter geworden. Banden gaan 5.000 tot 10.000 kilometer mee. De gemiddelde Nederlandse fietser fietst tussen de 1000 en 1500 kilometer per jaar. De band is dan op zijn vroegst pas na drie jaar versleten. Maar als je band netjes op spanning houdt, is zes jaar ook prima haalbaar.’
‘En als je een fiets met een dichte kettingkast hebt, gaat je ketting ook heel lang mee. Dus de kans dat je drie jaar zonder onderhoud kunt fietsen, is echt heel groot. Je zult alleen eens per jaar nieuwe batterijen voor de fietsverlichting moeten kopen.’
Als je echt bang bent om onderweg stil te staan, kun je een pechhulpabonnement afsluiten voor 35 euro per jaar. Als de mobiele fietsmaker de fiets niet ter plekke kan maken, brengt hij je naar huis. Je bent dan altijd verzekerd van vervoer.
Behalve angst voor onderhoud en het gedoe van reparatie is angst voor diefstal een reden om voor Swapfiets te kiezen.

Diefstal van je Swapfiets kan ook duur zijn

swapfiets voorwaarden

Ook bij Swapfiets loop je financieel risico. Bij Swapfiets kan diefstal oplopen tot 200 euro aan kosten.
Swapfiets gestolen: 40 euro
Je moet 40 euro betalen wanneer je netjes de ketting hebt gebruikt die je in je ringslot kunt steken. Dubbelslot noemt Swapfiets dat.
Nalatigheidstoeslag: 60 euro
Als je de insteekketting niet hebt gebruikt, komt er nog eens 60 euro bij: nalatigheidstoeslag.
Oneerlijkheidstoeslag: 100 euro

En als je verklaart dat je fiets op dubbelslot stond en Swapfiets (veel fietsen komen blijkbaar toch weer boven water) komt erachter dat je alleen je ringslot hebt gebruikt, moet je nog eens 100 euro betalen. Oneerlijkheidstoeslag noemt Swapfiets dat.
Vergeten je Swapfiets op slot te zetten: 350 euro.

Eigen stadsfiets? Vergeet de fietsverzekering, koop een goed slot

Als je eigen fiets van 429 euro gestolen wordt, ben je natuurlijk al je geld kwijt. Met een fietsverzekering kun je dat risico wegnemen. Een stadsfiets van 429 euro verzekeren, kost in Utrecht 6,08 euro per maand bij Allianz (door de Consumentenbond als beste getest). Met pechhulp erbij kom je op 7,62 euro per maand. Maar je kunt voor dat geld (60 tot 91,50 euro per jaar) beter een goed kettingslot kopen en je fiets altijd aan de vaste wereld (een fietsenrek, hek of lantaarnpaal) vastmaken. Voor zestig a zeventig euro heb je een heel goed slot.

Goedkoopste optie: tweedehands en zelf een beetje onderhoud doen

De allergoedkoopste optie is zelf op zoek gaan naar een goede tweedehands fiets en licht onderhoud zelf doen. Je banden op spanning houden, voorkomt al veel lekke banden. Maar niet iedereen heeft daar tijd voor of zin in. Dat verklaart waarschijnlijk de populariteit van Swapfiets. Als je ketting eraf loopt, krijg je geen vieze handen maar komt een autootje van Swapfiets je te hulp. En als je fiets gestolen is, moet je wel betalen, maar je krijgt meteen weer je volgende Swapfiets thuis afgeleverd. Je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar een andere fiets. Je bent van het gedoe verlost.

Meer fietsnieuws en testen?

Schrijf je in voor de Fietsflits
Steven Uitentuis, Swapfiets

Swapfiets: ‘Diefstal is ons grootste probleem’

Swapfiets heeft de OV-fiets en allerlei deelfietsinitiatieven ver achter zich gelaten. Lees meer