De comeback van de filibus

Test: tweewielige transportfietsen

Sportief type met helm en fietsbril op komt op een Gravit Dust fiets door het bos aansjezen

Hase brengt een nieuwe transportfiets op de markt van het type ‘Filibus’, een transportfiets met bagagerek boven het voorwiel. Een goede aanleiding voor een vergelijkende test.

Filibus? Filibak? De naam schijnt uit een Duits kindersprookje te komen. De Filibus is een fiets met een klein voorwiel dat een stukje naar voren geplaatst is. Daardoor is er ruimte boven het voorwiel om een groot rek of grote bak te plaatsen. Het verschil met andere bakfietsen is dat de bak niet tussen het voorwiel en het stuur zit, maar boven het voorwiel.

Voor- en nadelen ten opzichte van een verlengde fiets

Er komen tegenwoordig nogal wat verlengde fietsen op de markt waarbij het achterwiel een stukje naar achteren is geplaatst en de achterdrager langer gemaakt is. Daardoor kun je meer bagage achterop meenemen of twee kinderzitjes monteren.

Voordeel Filibus: Je neemt bagage veel makkelijker mee met een groot rek vóór. Tassen leg je gewoon op het rek en zet je dan vast met een netje. En met een grote bak voorop kunnen alle boodschappen gewoon in de bak gegooid worden.

Voordeel verlengde fiets: De verlengde fiets rijdt lekkerder. Met veel gewicht (35 kilo) voorop sturen de geteste fietsen zwaarder en nerveuzer dan ik gewend ben van de verlengde fietsen.

De Filibus en een verlengde fiets zijn vergelijkbaar als het gaat om stallen. Ze nemen allebei minder plek in dan een bakfiets. Het rek van de Filibus kan wel in de weg zitten, maar bij de verlengde fietsen zit er vaak ook nog iets bij de drager. Bijvoorbeeld voetenplanken.

Voor- en nadelen ten opzichte van een moderne bakfiets

Voordeel Filibus: Bij de Filibussen van Hase en Ten.07 kun je makkelijk het voorrek verwijderen zodat je een smalle fiets overhoudt. Helemaal als je het stuur een kwartslag draait. De Filibus kun je makkelijk parkeren en past ook nog in een gewoon fietsenrek. Een doorsnee moderne bakfiets is zo’n zestig centimeter langer en al snel twintig kilo  zwaarder. Als je weinig ruimte hebt voor een bakfiets en hem niet graag buiten laat staan is dat een groot voordeel.

rugtassentest

Test: rugzakken om mee te fietsen

Een goede rugzak is niet alleen geschikt om mee te fietsen, maar ook handig op je eindpunt Lees meer

Voordeel moderne bakfiets: Je neemt bagage en kinderen makkelijker mee  met een lage bak en de fiets is ook makkelijker overeind te houden door dat lagere zwaartepunt. Het fietst prettiger met het voorwiel voor de bagage in plaats van erboven. Vooral het sturen is soepeler met een moderne bakfiets.

Hase Gravit Dust & City, zowel met als zonder ondersteuning, minimaal 4000 euro

Man in wit pak fiets met tweewielige witte Gravit Dust langs boom
Comfortabel verende voorvork

De nieuwe Filibus van Hase is te koop in twee varianten, de Dust en de City.

Gravit Dust: De Gravit Dust wordt geleverd als een gravelbike, een racefiets met derailleur, krom stuur en brede banden. En daarmee is de Dust ook geschikt voor onverharde paden. Met 35 kilo op het rek fietst hij prima, ook onverhard. Even op de pedalen staan gaat ook prima. Echte technische onverharde paden, waarop je snel gaat en veel moet sturen, zou ik niet aanraden. Met dat gewicht van 35 kilo gaat het sturen toch duidelijk nerveuzer dan op een gewone fiets. Met 60 kilo op het rek stuurt hij helemaal niet fijn meer, maar Hase geeft 40 kilo ook aan als maximum gewicht.

Je kunt ook onder het stuur nog tassen hangen aan de lage bagagedrager achter het voorwiel. Minpuntje zijn de mechanische schijfremmen. Tegenwoordig zijn de veel beter remmende hydraulisch schijfremmen de norm. Grote plus is het gebruik van een verende voorvork. Juist met de bagage direct boven het voorwiel is dat erg fijn.

Op de Dust zit een dubbele achterstandaard. Je hoeft alleen het achterframe op te tillen om hem daar op te zetten. Maar de fiets kan wel omvallen als hij op een onregelmatige ondergrond staat. Met 20 kilo is het een erg lichte transportfiets.

De Gravit City heeft hetzelfde frame, maar is uitgerust als een vrij sportieve stadsfiets. Hij heeft een recht stuur, spatborden, achterdrager en verlichting. Op de versie die ik heb getest zat een rek achter de voorwielen waar je wel wat bagage op kwijt kunt, maar die mag niet te zwaar zijn. Want met een zandzak van 25 kilo op dat rek was, door de slappe ophanging, niet goed te fietsen. Wel prettig is de voorstandaard die aan dat rek zit. Het kost wat moeite om de fiets op de standaard te trekken als de fiets vol bepakt is, maar als hij dan eenmaal op de standaard staat is dat wel stabieler dan met een achterstandaard.

Je kunt het rek van de Gravit Dust en City dankzij een kliksysteem makkelijk verwijderen. Aardig is dat je daarna ook het voorframe kunt inschuiven, waardoor de fiets korter wordt en je hem op een fietsendrager kunt meenemen. Hase levert bij het rek een netje met haakjes om de tassen vast te zetten. Dat werkt op zich goed, maar voor je het weet wordt het netje een grote knoop.

+ Fietst lekker
+ Lekker licht voor een transportfiets
+ Verende voorvork
+ Inschuifbaar frame

– Met veel gewicht stuurt hij wat nerveus
– Mechanische schijfremmen

Ten.07 Unicorn, vanaf 3495 euro, zowel met als zonder motor te koop

Oranje sportieve, lichtgewicht Ten.07 met klassiek stalen frame van relatief dunne buizen.
Voorrek haal je er makkelijk  af

De sportieve, lichtgewicht Ten.07 heeft een klassiek stalen frame van relatief dunne buizen. Hij rijdt vlot door de sportieve zit, de derailleur en soepele banden, zeker zonder bagage. Met bagage fietsen gaat op zich prima, maar het frame is niet erg stijf. Met 60 kilo op het rek fietsen is praktisch onmogelijk. 35 Kilo gaat net, maar de fiets stuurt dan wel nerveus.
Standaard: Je zet de fiets makkelijk op de dubbele achterstandaard. Alleen is de standaard zo smal dat de fiets makkelijk omvalt als de ondergrond niet vlak is. Je tilt het rek er zo af. Het is een simpeler en mooiere constructie dan het kliksysteem van de Hase. Ook het netje om de bagage vast te zetten vond ik makkelijker op en af te doen dan bij de Hase.

Conclusie: Al met al een lekker snelle fiets om makkelijk veel bagage mee te nemen. Maar voor lange tochten kun je beter niet meer dan 25 kilo op het voorrek laden. Op de achterdrager kan natuurlijk ook nog 25 kilo bagage.

+ Fietst lekker snel
+ Voorrek is er makkelijk af te halen
– Voor lange tochten is 25 kilo voorop wel het maximum

Meer onafhankelijke testen?

Steun ons en ontvang 4x per jaar ons magazine met veel tips en testen

Dat wil ik natuurlijk wel

Klassieke Filibus, vanaf 2000 euro, zowel met als zonder motor te koop

Robuuste blauwe rechtop zitfiets met groot transportrek voorop waar vaak een grote plastic bak van de bouwmarkt op wordt bevestigd.
Perfecte boodschappenfiets in de stad

De klassieke Filibus wordt ook nog steeds gemaakt. Ik heb (een al intensief gebruikt) model met grote plastic bak van de bouwmarkt daarop getest. Het is een typische stadsfiets met lekker rechte zit, drie versnellingsnaaf en vóór een rollerbrake, achter een terugtraprem. De fiets rijdt duidelijk zwaarder dan de sportieve modellen van Hase en Ten.07.

Maar als boodschappenfiets is hij erg praktisch. Je gooit alles gewoon in de bak. Als het regent, dek je hem af met een zeiltje. Rijden met 35 kilo in de bak ging prima. Ook deze Filibus vond ik vrij nerveus sturen. Maar voor rustige ritjes in de stad is dat geen enkel probleem. Te koop bij o.a. ‘t Mannetje, Segijn en van Wees en Kemper.

+ Praktisch als boodschappenfiets

– Rijdt zwaarder dan andere testfietsen

Larry vs Harry Bullit, vanaf 2000 euro, zowel met als zonder motor te koop

Straks ogende gele fiets met sportieve zit met voor een laag platform om een bak op te plaatsen voor bagae

Ter vergelijking heb ik ook met de Bullit bakfiets gereden, geen Filibus. De Filibussen van Hase zijn vooral bedoeld voor lange tochten met veel bagage. Bijvoorbeeld voor vakantie. Dat kan ook goed met een (sportieve) bakfiets. Als je hem daarvoor wilt gebruiken, is de Bullit een serieus alternatief. De Bullit is een bakfiets met stijf frame, relatief smalle bak en een sportieve zithouding.

Nadeel ten opzichte van de Filibussen is dat hij zo’n zestig centimeter langer is. En de voorbak kun je niet weghalen om smaller te worden. Maar een pluspunt is dat hij lekkerder rijdt met veel gewicht in de bak. Met 50 kilometer per uur een helling af is met een Bullit prima te doen terwijl dat met de Hase en de Ten.07 wat wiebelig voelt. Een ander voordeel is dat de bak wat lager zit. Voor een fietsvakantie met veel bagage in de bergen is de sportieve, stijve, lichtgewicht Bullitbakfiets een betere optie dan de sportieve Filibussen.

+ Fietst lekker, ook met veel bagage

– Langer dan Filibus

En nog een test van een soortgelijke fiets...

Omnium-cargo_v3-copperhead-white_bg-72

Op de website Bright vind je een test van een soortgelijke fiets.

Categorieën

Kees Bakker, ook wel bekend als TestKees

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.