Direct naar inhoud

Van platte wagen tot hoge instap, maar het lukt eigenlijk altijd

Gepubliceerd op:

In de vorige Vogelvrije Fietser (het ledenmagazine van de Fietsersbond) vroegen we om voorbeelden van fietsen in buitenlandse treinen. Wat daar kan, zou in Nederland immers toch ook moeten kunnen? We zouden een boek kunnen vullen met alle inzendingen, maar houden het nu even bij een bloemlezing.

Jaap de Lange: ‘Chili, 1986. Na een hobbelige rit over steenslag zonder dorpen of voorzieningen, langs zoutmeren met groepen flamingo’s die naar voedsel zoeken, komen we in de namiddag langs Ascotan, dat uit een paar verlaten huizen en een stationnetje bestaat. We knopen een praatje aan met de machinist van een zojuist aangekomen goederentrein. Die biedt een lift aan tot Calama. Dat scheelt ons een ijskoude nacht kamperen op 4.000 meter hoogte. De treinreis van een uurtje of drie op een platte wagen gaat door een maanlandschap met verspreid liggende vulkanen.’

Arie Visser: Het kan zeker, méér fietsen in de trein. Afgelopen zomer was het druk in de Duitse treinen. Voor € 9,90 per maand kon je onbeperkt reizen met regionale treinen én intercity’s. Op alle trajecten was het druk, ook op het traject van de Oostzee naar Berlijn. Er stonden veel fietsers op het perron van Stralsund. We hadden ons psychisch voorbereid op een snelle actie om onze toerfietsen met bepakking de trein in te sleuren. Want we moest écht mee om tijdig in Berlijn zijn voor de terugreis met de fietsbus naar Nederland. Wat een opluchting toen bleek dat er volop ruimte was in de trein. 14 fietsen, één fietsaanhangertje en drie kinderwagens pasten met enig puzzelen en wat inschikkelijkheid prima in het treinstel. Hetzelfde gold voor de andere treinstellen. In een mum van tijd was iedereen zonder stress en dringen ingestapt. Het kan dus wel NS, als je maar wil.

Lex van de Steenoven: ‘Na een prachtige fietstocht naar Berlijn, zag ik een beetje op tegen de terugreis met de trein. Ik vroeg me af hoe dat moest met mijn fiets. Dat bleek nergens voor nodig, er was plaats genoeg in de trein. De conducteur vertelde me dat in de meeste intercitytreinen plaats is voor zo’n twintig fietsen. Ik kwam rond 16.00 uur aan in Amersfoort en moest echt tot 18.30 uur wachten om verder te mogen reizen. Ik vind het onbegrijpelijk dat de NS zo fietsonvriendelijk doet!’

Floor Tempelman & Joost Willems: ‘Station Bad Bentheim is een makkelijk opstappunt. Er zit gewoon iemand achter het loket en omdat er van locomotief wordt gewisseld, heb je rustig de tijd om je fiets in de trein te zetten. Een keer was het zo druk met fietsen dat onze gereserveerde plaatsen bezet waren. Na enige discussie in mijn beste Duits, mochten we bij hoge uitzondering onze fietsen in een lege coupe zetten. Door vertraging dreigden we de aansluiting te missen in Hannover, maar in Duitsland wachten de internationale treinen op elkaar zodat je rustig kunt overstappen.’

Meer fietsplekken in de trein!

De Fietsersbond strijdt voor betere fietsvoorzieningen in (inter)nationale treinen. Help je mee?

Rien en Martine Pol: ‘Veertig jaar geleden hadden Nederlandse treinen nog een groot bagagecompartiment, voor fietsen en andere goederen. Wij zijn jaren met onze kinderen op fietsvakantie geweest en maakten vaak gebruik van de trein om afstanden te overbruggen. Dat gaf vaak veel stress – met twee kleine kinderen, vier fietsen en soms nog een fietskar – maar het lukte altijd.’

José Verbeek: ‘De treinen in Luxemburg zijn fantastisch en zeer fietsvriendelijk. Op de buitenkant van elke fietscoupe staat een grote fiets en in de trein zijn de fietsplekken ook duidelijk aangegeven. Je ziet meteen waar je moet zijn. Bij elke plek is een uitrolbare gordel waar je je fiets mee vast kunt binden. Ideaal! Het allerleukste is dat alle treinen gratis zijn voor iedereen, Luxemburgers en buitenlanders. Ook voor de fiets betaal je niets, zelfs niet in de spits. Reserveren is niet nodig. Je zou bijna verhuizen naar Luxemburg…!’

Te weinig fietsplaatsen in de trein

Fietsersbond keek naar oplossingen, maar NS wil niets weten van fietshaken.

Lees meer

Henk van der Zanden: ‘In 2009 werd ik namens de Fietsersbond bestuurslid van het ROCOV Hollands Midden, een adviesorgaan van de provincie Zuid-Holland. In 2014 voerden we met een kleine delegatie een inspectie uit van de treinstellen die de provincie wilde kopen voor de Rnet-lijn tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Tot onze verrassing was er per treinstel al voorzien in een rolstoeltoegankelijk toilet en drie ophangpunten voor fietsen. Het is jammer dat we toen niet meteen bedacht hebben dat die fietsenrekken meteen om de hoek van de ingang hadden moeten worden geplaatst. Verder voldoen de treinstellen goed.’

Joost van der Flier: ‘Wij hebben twee jaar geleden een deel van de Loire á velo route gefietst. Een mooie, laagdrempelige fietsroute, mede doordat je vanaf bijna elke stad en stadje met de trein terug kunt gaan naar het startpunt van je route. En in die trein is, in ieder geval ’s zomers, veel ruimte gemaakt voor de fiets en fietser. Laat de NS daar een voorbeeld aan nemen!’

Gonnie van Doornmalen: ‘Wij gaan al sinds 1992 met de fiets op vakantie. Helaas is het lastig om met de fiets in de trein naar Parijs te komen. Hij mag mee in de Thalys, maar alleen in een tas. Dat is vast achter een bureau bedacht. Wij hebben vorig jaar een alternatieve route gevonden. We zijn over het ‘Bels-lijntje’ van Tilburg naar Turnhout gefietst. De volgende dag pakten we de trein naar Binche. In die oude Belgische treinen is het hoog instappen, maar de conducteur helpt mee. Van Binche fietsten we naar Maubeuge, ironisch over een fietspad dat vroeger een spoorbaan was, en daar vertrekt een TER-trein naar Parijs. In de TER mogen fietsen gratis mee en zonder vooraf te boeken.’

Fiets mee in treinen naar het buitenland

De Fietsersbond vindt dat je in elke trein die naar het buitenland gaat je fiets moet kunnen meenemen. Helaas is dat in Nederland niet altijd het geval. In de Thalys naar Frankrijk en de ICE’s richting Duitsland mogen geen fietsen worden meegenomen.  De Fietsersbond blijft opkomen voor het mogelijk maken van fietsvervoer in deze hogesnelheidstreinen.

Lees meer

Veel dank voor alle bijdragen! Onder de inzendingen hebben we drie exemplaren verloot van het boek Perron Europa van Uitgeverij Fjord. Daarom schrijven Gerdien Barnard, Bonnie Joosten, Bonita van Lier en Bart Giepmans over de mooiste slow treinreizen door Europa. Alles over nachttreinen, boemeltjes, snelle TGV’s naar het zuiden en alles daar tussenin. De winnaars zijn Gonnie van Doornmalen, Henk van der Zanden en Martine Pol. Het boek komt zo spoedig mogelijk jullie kant op. Gefeliciteerd!

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!