Fietsersblog

Vijf argumenten om in elke woonwijk ruimte te maken voor de fiets

wijkenvoordefiets_460

1. Veilig naar school

Hoe jonger je leert fietsen, hoe veiliger je je later in het verkeer beweegt. Maar dan moet je wel veilig kunnen leren fietsen. En dat is vaak een probleem. Vaak brengen ouders hun kinderen met de auto naar school. Zo kweek je een achterbankgeneratie die niet vertrouwd is met fietsen. Bovendien is het voor de kinderen die wel fietsen minder veilig.
Een veilige route en een verkeersarme schoolomgeving nodigen zowel kinderen als ouders uit om te gaan lopen of fietsen. Een gezonde wijk

 

2. Een gezonde wijk

Een half uur per dag matig intensief bewegen bevordert de gezondheid, stelt de Nederlandse Gezondheidsraad. In een wijk waar veel gefietst wordt, zijn de bewoners dus vanzelf gezond bezig. Dagelijks bewegen voorkomt overgewicht en alle bijkomende gezondheidsklachten: hart- en vaatziekten, suikerziekte, astma, problemen met de gewrichten.

In Nederland is dat hard nodig: zesenveertig procent van de Nederlandse bevolking is te zwaar; tien procent is ziekelijk zwaar. Gemeenten hebben van de overheid de opdracht gekregen om iets te doen aan de gezondheid van ingezetenen. Samen met de Fietsersbond kunnen gemeenten daaraan bijdragen.

3. Betere bereikbaarheid

Minder autoverkeer verhoogt de bereikbaarheid van de wijk en dat is goed voor de economie. Fietsers zijn namelijk goede klanten. Veertig procent van de supermarktbezoekers komt op de fiets. Bovendien komen ze vaker en geven ze meer geld uit aan inkopen dan de autorijdende bezoeker. Hoog op het verlanglijstje van de fietsklant staan betere fietsrekken bij de winkels.

Door de wijk toegankelijk(er) te maken voor fietsers, sla je twee vliegen in een klap: de wijk wordt aantrekkelijk voor bewoners en winkeliers. Bovendien passen op één enkele autoparkeerplek zo’n tien fietsen. Dat scheelt ruimte en creëert een leefbare wijk.

4. Betere luchtkwaliteit

In een wijk waar veel gefietst wordt, verbetert de luchtkwaliteit. Minder autoritten, betekent minder CO2 in de lucht. Bijna veertig procent van alle autoritjes is korter dan 7,5 kilometer. De helft daarvan kan, ook volgens automobilisten, prima op de fiets. In een wijk die daartoe uitnodigt, kiezen mensen sneller voor de fiets. Behalve CO2 uitstoot scheelt dat ook fijn stof, juist op korte ritten. Fijn stof is schadelijk voor het hart en voor de luchtwegen. Fietsen zorgt dus voor gezonde lucht en gezonde bewoners.

5. Bewegingsvrijheid

Als kinderen zelfstandig naar buiten kunnen, zijn ze minder afhankelijk van hun ouders. Die hoeven hun kroost niet meer met de auto overal naar toe te brengen. Maar ook ouderen zijn voor de dagelijkse boodschappen of een bezoek aan de dokter vaak aangewezen op de fiets. Een veilig route verhoogt dus de mobiliteit voor jong en oud.

Ook allochtone vrouwen geven vaak aan dat ze het verkeer eng vinden en dat weerhoudt hen ervan daadwerkelijk te gaan fietsen, zelfs nadat ze een fietscursus hebben gevolgd. Een wijk met voorrang voor langzaam verkeer geeft alle bewoners meer bewegingsvrijheid.

Linktip: TNO komt in haar publicatie ‘Fietsen is groen, gezond en voordelig‘ zelfs met tien argumenten waarom het goed is om te fietsen.

Categorieën

henk_hendriks

Henk Hendriks

Lokaal/regionaal beleidsadviseur 2006 - 2021