header-donker

Het effect van fietsen op de mentale gezondheid

We weten allemaal dat fietsen goed is voor je fysieke gezondheid. Maar dat fietsen ook positieve effecten heeft op je mentale gezondheid wordt nog wel eens vergeten.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die actief reizen (fietsen of wandelen) hun reis als positiever ervaren dan mensen die gebruikmaken van gemotoriseerd vervoer. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat er tijdens wandelen en fietsen het stofje dopamine vrijkomt. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het stofje verbetert je humeur en vermindert angst.

Fietser met gelukkig schaap
Beeld-auteur: Jessica de Korte

Fietsgeluk

Fietsgeluk is...

Fietsgeluk is…

Is jouw fietsgeluk: wind door je haren? Of toch: een nieuwe fiets of lekker moe worden? Lees meer

De fiets geeft je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Onderweg maak je contact met anderen en de omgeving. We hebben de vrijheid om een alternatieve route te nemen, sneller of langzamer te fietsen of onderweg te stoppen en van je omgeving te genieten. Fietsgeluk betekent dat mensen zich prettig voelen op de fiets omdat zij snel, veilig, stressvrij en comfortabel kunnen fietsen. Hoe langer je op de fiets zit, hoe sterker je in een zogenoemde flow kan komen. Gjilke Keuning deed onderzoek naar de fietsflow.

Positieve effecten van fietsen op je hersenen

Door te bewegen zorg je ervoor dat er meer bloed door het hele lichaam stroomt, dus ook naar je hersenen. Daardoor wordt de werking en de ontwikkeling van de hersenen gestimuleerd. Met name bij kinderen draagt dit bij aan concentratie, het leren van nieuwe dingen, stimuleert het de creativiteit en bevordert het het zelfvertrouwen. Bij volwassenen en ouderen geldt dat (zeer) regelmatig bewegen cognitieve achteruitgang vermindert of zelfs kan voorkomen.

Regelmatig fietsen verlaagt de kans op psychische problemen

Door elke dag naar je werk te fietsen of regelmatig recreatieve routes te fietsen verlaag je de kans op de ontwikkeling van psychologische problemen.

  • Depressieve symptomen: Fietsen kan depressieve symptomen verminderen. Volgens de Gezondheidsraad hebben mensen die veel bewegen 18% minder kans op depressieve symptomen dan mensen die weinig bewegen.
  • Stress: Fietsen kan helpen je hoofd leeg te maken en te ontspannen. Dit komt doordat bewegen eraan bijdraagt dat stresshormonen en -gevoelens langzaam afgevoerd worden. Hierdoor ervaar je minder stress of kan je stress zelfs voorkomen. Ook de buitenlucht en de aanwezigheid van natuur dragen hieraan bij.
  • Burn-out: Chronische stress kan leiden tot een burn-out. Regelmatig bewegen, zoals fietsen, helpt niet alleen om een burn-out te voorkomen, maar kan ook helpen om hiervan te herstellen. Dit werkt het best als je fietst op een tempo dat ervoor zorgt dat je hartslag iets stijgt en je wat sneller gaat ademen. Dan worden er extra stofjes geproduceerd die een herstellend effect op je hersenen hebben. Een goede reden om de auto wat vaker te laten staan en de fiets naar je werk te pakken. Hier vind je meer tips over fietsen naar je werk.

Overtuigd van de positieve effecten van fietsen op je brein?

Plan meteen een mooie route om je hoofd leeg te maken via de Fietsersbond Routeplanner!

Ga op pad