header_boeklezen

Gebruik OV-fiets meer dan verdubbeld

Gepubliceerd op 14-05-2010

De klant van OV-fiets is een tevreden klant, die vooral kiest voor de snelheid en het gemak van dit systeem. Dit blijkt uit het klantenonderzoek dat de Fietsersbond hield onder 11.500 OV-fietsklanten. Meer dan de helft van de klanten geeft aan vaker met de trein te reizen dankzij de OV-fiets en meer dan 15% van de klanten maakt minder gebruik van de auto. Zowel het klantenbestand van OV-fiets als het aantal ritten dat met de OV-fiets gemaakt wordt, is tussen 2007 en 2009 meer dan verdubbeld. Het aantal abonnees is gestegen tot 67.000 en het aantal ritten tot 670.000. Voor de Fietsersbond, die aan de wieg stond van het OV-fietssysteem, is dit goed nieuws.

“De OV-fiets blijkt voor heel veel Nederlanders een aantrekkelijke manier van reizen in het voor- en natransport. Volgens het onderzoek vervangt het ook nog eens een aanzienlijk aantal autoritten. Winst aan alle kanten dus”, aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Tevreden klanten stappen over van auto op combinatie trein en fiets

De snelle groei van het klantenbestand is goed opgevangen door OV-fiets. Nog steeds zijn de klanten tevreden over dit makkelijke huursysteem. Als belangrijkste redenen om te kiezen voor de OV-fiets noemt men gemak, vrijheid, snelheid, lage kosten en milieu. De OV-fiets blijkt een effectief middel om mensen uit de auto te krijgen:

  • 8 % van de gebruikers geeft aan dat ze op hun meest gebruikte OV-fietslocatie eerder de reis met de auto aflegden;
  • 3 % werd voorheen opgehaald door een auto;
  • 15 % geeft aan op alle OV-fietslocaties 1 of meerdere autoritten te vervangen door de combi trein – OV-fiets.

Dankzij de OV-fiets stappen dus meer mensen in de trein en uit de auto.

Uit het klantenonderzoek kwamen ook enkele aandachtspunten voor de OV-fietsorganisatie. Deze zitten vooral in de beschikbaarheid van fietsen op een aantal locaties en het toezicht op de automatische verhuurlocaties. Vergeleken met 2007 is het aantal mensen dat op een huurlocatie geen fiets meer aantrof, toegenomen. Deze capaciteitsproblemen zullen moeten worden opgelost.

“Klanttevredenheid is voor ons erg belangrijk, wij zijn dan ook blij met deze resultaten”, aldus Kaj Mook, directeur OV-fiets. “En we zijn druk aan de slag met de aanbevelingen: zo hebben we afspraken gemaakt met leveranciers over een betere service. Ook stromen er nog steeds nieuwe OV-fietsen in”.

Bij het huren van een OV-fiets is het niet nodig om borg te betalen of je te legitimeren, een abonnement volstaat. Betaling gebeurt per automatische incasso. De fietsen zijn zo opgesteld dat ze snel te vinden zijn in de stalling. Hierdoor is het huurproces van een OV-fiets simpel. Dit wordt door de gebruikers zeer gewaardeerd. De fiets zelf wordt over het algemeen ook als prettig ervaren.

Sinds 2007 is het aantal locaties waar de OV-fiets gehuurd kan worden gegroeid tot ruim 200, met in totaal ongeveer 4500 fietsen. Naast uitbreiding van het aantal verhuurlocaties rondom NS-stations zijn de OV-fietsen ook te huur buiten de stations, bijvoorbeeld bij metro- en bushaltes, op P&R-terreinen en op het mediapark in Hilversum.

Het klantenonderzoek is najaar 2009 afgenomen onder ruim 11.500 klanten van OV-fiets. Het onderzoek is uitgevoerd door de Fietsersbond.

Download: volledige rapport klantonderzoek OV-fiets (pdf)