header-duinen

TestKees: Electrified VANMOOF

Aan de VANMOOF ELECTRIFIED zie je bijna niet dat het een elektrische fiets is. De accu is onzichtbaar. Alleen de dikte van de voornaaf verraadt een elektrisch motortje. TestKees vindt ‘m mooi, maar heeft toch gemengde gevoelens over deze hippe e-bike.

 

elektrische van moof

 

50346571487_0e61b7169a_c

Hippe e-bikes getest: Cowboy, Mokumono en VanMoof

Nick, Ab en Kees gingen met de Cowboy, de VanMoof en de Mokumono op pad. Lees meer

Display
De VANMOOF bedien je met een touchscreen op de bovenbuis. Het schermpje heeft drie functies. Je kunt er de mate van ondersteuning mee regelen (vol of half), de verlichting en blauw of rood licht geeft informatie over de acculading. Hoewel het display er erg fraai uitziet, vind ik de informatie te summier. Ik wil vooral preciezer weten hoeveel lading de accu nog heeft en hoeveel kilometer ik af heb gelegd om in te schatten of ik zuiniger aan moet doen.

Kleine actieradius
De kleine accu (240 Wh) is verstopt in de bovenbuis van het frame. De actieradius is beperkt. Bij mij was die al na 30 kilometer leeg. De accu is niet uitneembaar. Om hem te laden moet je een klein en kwetsbaar stekkertje in de onderkant van het frame steken. Ik vond dat in mijn werkplaats al lastig. In een koud, donker schuurtje wordt dat niet gemakkelijker.

Motor
De voorwielmotor wordt aangestuurd door een rotatiesensor in de trapas. Die sensor registreert wanneer je begint met trappen. Vervolgens komt de motor in actie. De rotatiesensor reageert snel en de ondersteuning is op zich prima. Maar het kan beter. Ik heb ook een single speed-stadsfiets met een krachtsensor getest. Die registreert hoeveel druk je op de pedalen zet. De ondersteuning is dan heel direct. Vooral met het vele optrekken dat bij stadsverkeer hoort, is dat prettig.

Afwerking
Met 19 kilo is de ELECTRIFIED een extreem lichte e-bike. De fiets is prima afgewerkt met prachtige geïntegreerde Philips-verlichting in de framebuis, mechanische schijfremmen, een aangepaste chain glider-kettingkast (robuuster dan die op de originele VANMOOF) en de automatische SRAM 2-versnellingsnaaf. Ik vraag me wel af of die naaf veel toevoegt en of er niet ‘gewoon’ een single speed-naaf in had gekund.

Gps-tracker
De gimmick van de ELECTRIFIED is de gps-tracker tegen diefstal. De fiets is dan ook voorzien van gps. Het signaal wordt door middel van een simkaart verstuurd naar een website. Hier kun je vervolgens met een inlogcode zien waar je fiets is. Dat klinkt fantastisch. Of het werkt, weet ik niet. Bij het testexemplaar was het systeem jammer genoeg nog niet bedrijfsklaar.

Unieke beveiliging, matige ondersteuning
De VANMOOF ELECTRIFIED kost 2.248 euro. Daarvoor krijg je een prachtige, lichte en robuuste elektrische fiets met een unieke beveiliging. Maar wel een fiets met, voor die prijs, een matig elektrisch systeem door het zeer beperkte display, de kleine accu en de eenvoudige ondersteuning met de rotatiesensor.

De test is uit 2014. Voor de test van het model 2020 klik hier.