ST2_Men_Side_CityKit Stromer

Stromer ST2: 40 zonder moeite

De ST2 is een fraaie speed pedelec uit Zwitserland met een krachtige motor en een enorme accu. TestKees ging ermee op pad.

st2_more_design_3 Stromer

TestKees: ‘Speed pedelecs − e-bikes met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur − worden steeds populairder. Eerder heb ik al de speed pedelec van Riese und Müller getest met een 350-watt Bosch-motor en een 400-Wh accu. Dat is al een krachtige elektrische fiets. Maar de Stromer gaat duidelijk een stap verder met een 500-watt motor en een 800-Wh accu.

Stromer trekt snel op

Je merkt het verschil meteen. Met de Stromer kun je veel sneller optrekken én fietsen dan met de speed pedelec van Riese & Müller. Zonder bovenmatige inspanning kon ik een tijdlang boven de 40 kilometer per uur rijden. Met de Bosch-ondersteuning van Riese & Müller moet je boven de 35 per uur zelf al pittig meetrappen.

Actieradius van de Stromer ST2

De actieradius is ook groter. Bij de speed pedelec van Riese & Müller moet je bij ritten langer dan 40 kilometer goed in de gaten houden of de accu niet leeg is. Met de Stromer ben ik van Putten via het centrum van Amersfoort naar Utrecht gefietst (eigenlijk meer gezoefd). Een tocht van 42 kilometer. Waar het kon, heb ik harder dan 40 gereden. De gemiddelde snelheid was maar liefst 37,5 kilometer per uur. De fietstocht was daardoor maar 10 minuten langer dan de treinreis naar Utrecht. 800 Wh is de grootste accu die ik tot nu toe getest heb en dat was voldoende om naar Utrecht te rijden. Maar op de terugweg – een route van 50 kilometer door de polder met wind tegen − is het me toch gelukt om de accu leeg te rijden.

Bron: www.youtube.com

Ondersteuning Stromer: stil en direct

Behalve de hoge snelheid vond ik het stoppen en weer optrekken veel minder vervelend op de Stromer. Op een gewone snelle fiets is het vermoeiend om vaak te stoppen en weer op trekken. Met deze speed pedelec laat je gewoon de motor het zware werk doen. De infrastructuur was voor de hoge snelheden overigens prima in orde op dit traject. Alleen in Utrecht zelf kon ik door het slechte wegdek en het onoverzichtelijke verkeer niet hard rijden.
De Stromer heeft een touchscreen op de bovenste framebuis. Daar kun je onder andere de snelheid en de acculading aflezen. De drie niveaus van ondersteuning kun je tijdens het fietsen gewoon bij het stuur wisselen. In de hoogste stand heb je echt het gevoel alsof de fiets onder je vandaan spuit. De motor kan remenergie opslaan. In Nederland niet nuttig, maar wellicht wel bij lange afdalingen.
De ondersteuning is stil en voelt dankzij de directe aansturing door de krachtsensor zeer natuurlijk aan. De uitneembare accu is geplaatst in de onderste framebuis. De constructie daarvoor oogt kwetsbaar.

cube speedpedelec

Speedpedelecs met middenmotor halen geen 45 per uur

‘Met speedpedelecs met een relatief lichte motor is het lastig om 45 per uur te rijden.' Lees meer

Fiets met gps-tracker

De fiets oogt en rijdt als een mountainbike. Hij heeft brede banden, een recht stuur, een sportieve zit, derailleurversnellingen en hydraulische schijfremmen. Alleen de vering ontbreekt, maar je kunt je fiets aan je eigen wensen aanpassen door een exemplaar met verende voorvork te kopen. Het opvangen van de schokken moet je zonder voorvering uit de dempende werking van de brede banden halen. Met 1,8 bar in de banden ging dat redelijk, maar met hoge snelheid en slecht wegdek zou ik toch graag een verende voorvork hebben om de grote klappen op te vangen. Ook de zit zou ik net iets minder diep willen hebben en de handvatten licht naar me toe gebogen. Het ontbreken van de voorderailleur is niet zo’n probleem, omdat terugschakelen door de krachtige motor niet erg nodig is. Ik mis ook richtingaanwijzers. Op zo’n fiets is dat zeker handig.
De Stromer is voorzien van gps en kan communiceren met je smartphone. Je kunt op die manier met een app bijvoorbeeld allerlei instellingen wijzigen, gegevens opvragen en de fiets lokaliseren als die gestolen is. Jammer genoeg was de draadloze diefstalbeveiliging niet beschikbaar. Of het werkt, heb ik dus niet kunnen testen. Die beveiliging is geen overbodige luxe, want de Stromer ST2 is een dure speed pedelec: 5.890 euro.’

 

track and trace fiets

Met GPS-tracker komen bijna alle gestolen fietsen terug

Over een paar jaar zijn ook stadsfietsjes te tracken, verwacht Tracefy. Lees meer