DHL: ‘Het wordt steeds moeilijker de binnenstad te bereiken’

Bakfiets sneller dan bestelbus

2012-09-12-DHL11

Planoloog Arne Melse berekende voor pakketdienst DHL dat bakfietsen in binnensteden veel sneller zijn dan bestelbusjes. ‘Een koerier op een fiets bezorgt 25 procent meer pakjes.’

 

Hoe ben je erachter gekomen dat de bakfiets efficiënter is?
‘DHL heeft heel veel ervaringsgegevens. Uit die data blijkt dat in een Amsterdamse wijk waar fietskoeriers én busjes pakjes bezorgen de fietser veel productiever is (in Amsterdam zet DHL al een tijdje koeriers op gewone fietsen in, red.). Ruwweg komt het erop neer dat een koerier op een fiets 25 procent meer pakjes bezorgt. De fietskoerier is in veel stedelijke gebieden sneller. Den Haag is voor DHL-busjes een lastige stad en in de spits is Rotterdam moeilijk bereikbaar. Zelfs op het industrieterrein van Waalhaven, waar de bestelbus het toch heel goed heeft, wint de bakfiets het. De bakfiets rijdt door tot de voordeur van de klant; de bus moet altijd naar de parkeerplaats. Dat kost tijd.’

 

dhl81
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn grote steden. Maar de gele DHL-bakfietsen rijden ook in kleinere steden als Nijmegen, Maastricht en Breda. Hoe weet je of het daar ook lonend is?
‘Op basis van ervaringsgegevens weet je waar de ‘stops’ vallen. Een stop is een afleveradres. De gemiddelde stops zijn redelijk voorspelbaar; daar kun je vaste routes op baseren. We hebben ons logistieke systeem zo aangepast dat het selecteert welke pakjes met een bakfiets bezorgd kunnen worden. De pakjes mogen namelijk niet te groot en te zwaar zijn. Wat blijkt nu? Op een compacte stedelijke route van zo’n vijf kilometer is een bakfiets niet te verslaan. Dat soort routes kun je in veel steden uitstippelen. We hebben nu al bakfietsen in acht steden. Haarlem en Groningen komen er binnenkort bij. In totaal zullen er dan twintig bakfietsen rijden. Een bezorger op een bakfiets is in dat soort gebieden efficiënter dan in een bus, omdat het autoverkeer vastloopt. En in stadscentra heb je zogenaamde venstertijden waarbinnen je met een busje mag bevoorraden. Het wordt steeds moeilijker om de binnenstad te bereiken. Een bakfiets mag gewoon de hele dag het centrum in. Da’s een groot voordeel.’

 

Voor het imago van DHL is de bakfiets ook goed.
‘Aan een bakfiets ergert niemand zich. Als je op de gracht achter een stilstaand koeriersbusje staat, is dat vervelend. Een bakfiets zit nooit in de weg. Maar dat is niet het enige. De bakfiets draagt bij aan de doelstellingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alle vestigingen zijn verplicht om hun CO2-uitstoot terug te dringen. De bakfietsen zorgen ervoor dat lokale vestigingen hun reductiedoelen voor de komende twee jaar halen. Dat hakt er lekker in. En een bakfiets is in aanschaf en onderhoud veel minder duur dan een busje. Maar natuurlijk is het voornaamste voordeel van de bakfiets dat ze meer pakjes per uur halen dan een busje. De kostenreductie is het belangrijkst.’

 

Categorieën

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur cross media eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser.