TestKees over Elektrische Fietsentest 2014

‘Elektrische fiets is uitontwikkeld’

pegasus_ravenna_nu_e21

Het Duitse merk Pegasus komt weer als winnaar uit de grote Elektrische Fietsentest van de Fietsersbond, de Telegraaf en de Consumentenbond. TestKees van de Fietsersbond: ‘Iedereen had zo’n fiets kunnen maken’.

 

 

Pegasus levert weer de beste elektrische fiets. Wat is er zo goed aan de Pegasus?

‘De Pegasus Ravenna Nu-E wint omdat het merk niks fout doet. Alle merken kunnen kiezen uit dezelfde onderdelen. Iedereen had dus zo’n fiets kunnen maken. Wat er goed aan is? Het frame is stijf, de fiets heeft een lage instap, de Magura-remmen zijn goed en Pegasus heeft de prettige ondersteuning van een Bosch-motor. En veel fietsers waarderen het gemak van de traploze NuVinci-versnellingsnaaf. Dat betekent dat je niet meer zelf hoeft te schakelen.’
Lees meer over de automaat van NuVinci.

De Pegasus kost 2.999 euro. Vorig jaar was dat 2.699 euro. Worden de elektrische fietsen steeds duurder?

‘Dat klopt. Waarom dat zo is, weet ik ook niet. Ze gebruiken al jaren dezelfde onderdelen.’
(De redactie heeft navraag gedaan over de prijsstijging. De importeur meldt dat veel fietsenwinkels in mei de Ravenna Nu-E voor 2.799 euro zullen aanbieden)

Pegasus uit Duitsland doet alles dus goed. Is er ook een model waar veel mis is gegaan?

‘De tegenhanger van Pegasus is Giant; die doet echt alles fout. Het Yamaha-motortje produceert hoge tonen, het display is slecht afneembaar, het frame is slap, de instap is te hoog. Giant heeft wel de NuVinci-naaf, maar daar hebben ze een suffe schakelaar op gezet, met drie vast trapritmes. Dus je kunt niet een zelf gekozen trapritme instellen. En deze Giant is met een prijs van 3.299 euro ook nog heel duur.’

Zaten er verrassingen bij de geteste elektrische fietsen?

‘Geen enkel merk denkt na over oudere fietsers. Richtingaanwijzers, spiegels en bredere banden zouden het comfort en de veiligheid flink kunnen verhogen.
Verder lijken de elektrische fietsen wel uitontwikkeld. De Bosch-middenmotor is iets verbeterd. Het oude model veroorzaakte trillingen op de pedalen. Dat is voorbij. Verder is hij iets stiller en efficiënter. Opvallend is wel dat echt veel merken nu voor de middenmotor van Bosch hebben gekozen.’

Er zijn ook andere middenmotoren. Hoe doen die het ten opzichte van marktleider Bosch?

‘Gazelle en Kalkhoff, beide onderdeel van Pon, hebben een eigen systeem: de Impulse. De systemen van Bosch en Impulse lijken op elkaar en zijn ruwweg even goed. Verder heb je de motor van Panasonic die door het Zwitserse merk Flyer gebruikt wordt. De Flyer was voor de bergen gemaakt en kon in één keer veel ondersteuning geven. Maar in het vlakke gaf hij amper ondersteuning. Dat is nu aangepast en hij is meer op de Bosch-motor gaan lijken. Giant heeft Yamaha. De ondersteuning is prima, maar hij produceert opvallend hoge tonen. En dan is er nog TDR, een Nederlands merk. De TDR-motor reageert niet, nauwelijks of heel vreemd op wat je zelf doet. Maar de motor is wel volkomen stil.’

Worden er alleen nog maar middenmotoren gebruikt?

‘Veel merken kiezen inderdaad voor middenmotoren. En die zijn ook duurder. In de lagere prijsklasse (tussen de 1.500 en 2.000 euro) kun je fietsen met een voorwielmotor vinden. Batavus en Sparta hebben hun modellen iets verbeterd. Vroeger duurde het even voordat de motor ondersteuning gaf. Dat kwam doordat de rotatiesensor bij de trappers pas na een tijdje doorhad dat je weer was begonnen te fietsen. De sensor is nu veel gevoeliger. Nu reageert hij al na een kwart omwenteling. Wel fijn dat je bij vertrek meteen ondersteuning hebt.’

En wat zijn − naast de gekozen motor − nog meer onderscheidende factoren?

‘Veel mensen klagen over het gewicht van een elektrische fiets. De enige manier om gewicht te besparen is het frame lichter maken. Maar een lichter frame gaat ten koste van de stijfheid en voelt wat zwabberig aan. De Flyer voelt heel stevig, maar is dan ook heel zwaar.’

Veel mensen klagen over het geluid van de middenmotor van Bosch.

‘Afgezien van TDR maken de middenmotoren van alle merken geluid. Dat komt door de tandwielen in de motor. Die tandwielen moeten het hoge toerental van de motor omzetten in een lager toerental dat aansluit bij het trapritme van de fietser. Maar bij sommige fietsen met een middenmotor heb je meer geluid dat bij andere. Waar dat precies aan ligt, is moeilijk te bepalen. Het beste is om verschillende modellen uit te proberen. En als je het echt storend vindt, kun je beter een elektrische fiets met een achterwielmotor kopen. Daar zitten geen tandwielen in en dan hoor je dus niets.’

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.