Met en zonder fietsverzekering

GPS-trackers voor fietsen

GPS-tracker fiets

Steeds meer fietsmerken bouwen GPS-trackers in hun elektrische fietsen. Je bent inmiddels niet meer altijd verplicht er ook een fietsverzekering bij af te sluiten. En er zijn  inbouwsets op de markt. Een overzicht van de GPS-trackers.

Tot voor kort was het zo: als je voor een elektrische fiets met een GPS-tracker koos, hoorde daar vaak ook een diefstalverzekering met terughaalservice bij. Dat laatste houdt in dat een beveiligingsbedrijf achter je fiets aan gaat. Als die op openbaar terrein staat, mogen de beveiligers de fiets gewoon terughalen. Als ze aan de GPS-data zien dat de fiets in een schuurtje (privéterrein) staat, bellen ze meteen met de meldkamer en dan komt de politie meestal snel te hulp. Je bent dan dus eigenlijk verzekerd van politie-inzet voor jouw fiets. Sparta heeft daar goede ervaringen mee opgedaan. Een paar jaar geleden meldde Sparta dat alle gestolen fietsen weer terugkwamen. De redactie heeft navraag gedaan, maar recente cijfers zijn niet verstrekt door Sparta.
Inmiddels kun je bij Sparta ook kiezen voor een tracker (alleen bij het model d-Burst) zonder bijbehorende verzekering. Dat kost je 35,40 per jaar. Met verzekering wordt dat 71,40 euro per jaar.

Wat houdt track and trace precies in?

Het betekent dat je fiets is uitgerust met GPS en bluetooth. Bluetooth is voor de laatste nauwkeurige plaatsbepaling. Een simcard (zoals in je telefoon) geeft aan je smartphone de locatiedata door, zodat je op je scherm kunt zien waar je fiets is. En waar die heen gaat. Je kunt allerlei extra functies aan het systeem koppelen. Zoals een denkbeeldig hekje om je fiets (geofencing). Als je fiets buiten het hekje komt, krijg je een bericht in je app. Dan weet je dat iemand je fiets verplaatst of misschien zelfs steelt. Omdat er een simcard in zit, heb je net als bij je smartphone abonnementskosten. Dus voor track and trace ben je elke maand een klein bedrag kwijt.

GPS-tracker met startonderbreker

Bij Gazelle kun je ook zelf kiezen of je een verzekering wilt bij een fiets met een zogeheten Connect-service. De nieuwe elektrische bakfiets van Gazelle bijvoorbeeld – de Makki – kost 4799 euro.  Voor 200 extra maak je hem ‘connected’. Bij die meerprijs is een vierjarig data-abonnement inbegrepen, met mogelijkheid tot verlenging. Net als bij de andere fietsers met trackers zie waar je Makki staat en of iemand er mee vandoor gaat. Mocht dat gebeuren dan kun je met een startonderbreker de motor op afstand blokkeren. Als je wilt, kun je ook zelf een verzekering afsluiten met terughaalservice. (update 6-7-2021: Gazelle roept alle Makki-bakfietsen terug. ‘De stuurstang van bakfiets Makki Load en Makki Load Connect blijkt in uitzonderlijke situaties mogelijk te breken’, meldt Gazelle).

Jouw fietsenmerk biedt geen track and trace. Wat nu?

De meeste elektrische fietsen hebben nog geen ingebouwde tracker. Geen nood, je kunt er ook eentje in (laten) bouwen. TestKees heeft de Bike Trax van Powunity (199 euro) getest. ‘Het ging verrassend goed. De simkaart zat al ingebouwd, dus je hoeft zelf niks te installeren. Het eerste jaar is de simkaart gratis. Daarna kost het 3,95 euro per maand. Het inbouwen van de tracker was heel gemakkelijk. Je moet het kapje van de motor schroeven. Daar zie je een aantal aansluitingen. Controleer voordat je de tracker aanschaft of er echt een aansluiting vrij is. Dat kun je ook samen met je fietsenmaker doen; even kijken of de aansluiting geschikt is om de tracker in te prikken. Bij de tracker zelf zit een klein accuutje dat wordt opgeladen als je fietst. Bij de motor is ruimte genoeg om de tracker en accu te verstoppen. Er zit ook een bewegingssensor bij. Dus als iemand je fiets verplaatst, krijg je een melding via de app. Op een kaartje in de app kun je zien waar je fiets staat en welke routes hij aflegt.’

tracefy

Tracefy: inbouw met terughaalservice

Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm. Die functies kosten 49,95 euro per jaar. Wil je ook een terughaalservice door een beveiligingsbedrijf dan kost dat 79,95 per jaar. Volgens Tracefy heeft dit beveiligingsbedrijf tot nu toe 90 procent van alle gestolen fietsen terug weten te brengen naar de eigenaar.

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.