stalling_header

Test: GPS-trackers

Steeds meer fietsfabrikanten zetten GPS-trackers op elektrische fietsen. Maar je kunt het ook zelf doen. We hebben ze getest. ‘Het lijkt op het invoeren van codes in een oude onderzeeër.’

Tracemaster MINI – GPS Tracker

Jonas Haring van ons Testpanel installeerde de Tracemaster MINI – GPS Tracker, 79,95 euro. En hij probeerde tevergeefs de mr Safe GPS Bike Light (39,99 euro) aan de praat te krijgen. Bij deze trackers moet je nog een prepaid simkaart kopen.

‘Niemand kan de fiets voor de deur van mijn huis stelen. De telefoon geeft een vibration alarm als iemand de fiets beweegt. Voor de dief de hoek om is, heb ik hem al ingehaald. Het werkt dus goed. Maar ik vond het heel moeilijk om de tracker aan de praat te krijgen. Eerst moet je de simkaart registeren. Maar toen ik de kaart in het apparaat deed, gebeurde er niks. Je moet sms’jes naar het apparaat sturen. Maar hoe dat moest stond niet in het boekje. Ik moest wel even googelen voor ik er uit was. Dat programmeren is ingewikkeld, het lijkt het een beetje op die DOS-commando’s van vroeger. Of op het invoeren van codes in een oude onderzeeër. Eerst sms’te ik G123456#. Daarna GPRS123456. En toen kreeg ik als antwoord ‘ok’. 

GPS-Tracker

Ik kreeg er een jaren ’80-hackersgevoel van. Maar toen het eenmaal werkte ging het goed. Ik heb de tracker met een tiewrap onder het zadel vastgemaakt. De batterij moest na 13 dagen weer opgeladen worden. Dat is wel een beetje onhandig. Of ik hem zou kopen? Als het twintig euro zou zijn. Is het tachtig euro? Dat vind ik te duur. Grappig was dat ik de hele dag meldingen kreeg toen ik hem in de stationstalling had gezet. Ik denk dat door de trillingen van binnenrijdende treinen het alarm afging. 

En hij wist ook niet goed waar hij was, de locatie versprong de hele tijd. Het zal door de dikke muren komen. Maar het maakte niet uit, ik wist dat hij in de stalling stond. Als iemand hem echt zou stelen, zou ik zien dat hij de stalling verlaat en ik zou het groene lijntje – hij geeft elke 15 seconden zijn positie door – kunnen volgen. Voor een geofence (een denkbeeldig hekje om de fiets, red.) moest ik coördinaten gaan sms’en. Dat vond ik te ingewikkeld. De tweede tracker in de test kreeg met sms’jes niet aan de praat. Toen heb ik de app van het merk gedownload. Bij het registreren van de app vulde ik het IMEI-nummer (identiteitsnummer van het apparaat, red.) in. Toen kreeg ik de melding: ‘Dit is geen horloge’. Verkeerde app, denk ik. Het is me niet helemaal duidelijk.’

Test: BikeTrax van Powunity

Kees Bakker (TestKees) heeft de BikeTrax van Powunity (199 euro) voor een elektrische fiets getest. ‘Je kunt beter een fietsverzekering afsluiten.’

‘Het ging verrassend goed. De simkaart zat al ingebouwd, dus je hoeft zelf niks te installeren. En je hoeft dus ook geen code te sms’en. Het eerste jaar is de simkaart gratis. Daarna kost het 3,95 euro per maand. Het inbouwen van de tracker was heel gemakkelijk. Je moet het kapje van de motor schroeven. Daar zie je een aantal aansluitingen. Controleer voordat je de tracker aanschaft of er echt een aansluiting vrij is. Dat kun je ook samen met je fietsenmaker doen; even kijken of de aansluiting geschikt is om de tracker in te prikken. 

Bike Trax Powunity GPS-tracker Bosch

Bij de tracker zelf zit een klein accuutje dat wordt opgeladen als je fietst. Bij de motor is ruimte genoeg om de tracker en accu te verstoppen. Er zit ook een bewegingssensor bij. Dus als iemand je fiets verplaatst, krijg je een melding via de app. Op een kaartje in de app kun je zien waar je fiets staat en welke routes hij aflegt. Als iemand je fiets steelt, zul je er wel zelf achteraan moeten. Dat is anders bij een e-bike waar een tracker al standaard is ingebouwd. Als je daar een fietsverzekering bij afsluit hoort daar een terughaalservice bij. Dan gaan beveiligers achter je fiets aan. Nog een voordeel van een al door de fabrikant ingebouwde tracker is de mogelijkheid om het hele elektrische systeem uit te schakelen. Dan kan de dief niks meer met je elektrische fiets. Uiteindelijk denk ik dat trackers standaard zullen worden ingebouwd in alle elektrische fietsen. Gezien de prijs van deze tracker – 199 euro – zou ik zeggen dat je beter een fietsverzekering kunt afsluiten. Dan krijg je bij diefstal gewoon een nieuwe fiets.’  

Fiets gestolen?

Wij strijden tegen fietsdiefstal. Help je mee?

Ja, ik word lid!
track and trace fiets

Met GPS-tracker komen bijna alle gestolen fietsen terug

Over een paar jaar zijn ook stadsfietsjes te tracken, verwacht Tracefy. Lees meer