Nieuwe Routeplanner-app bevalt goed

‘Het werkt perfect’

Routeplanner Fietsersbond

De Routeplanner-app is klaar! Gemaakt voor en door fietsers. Fietsers (vooral Fietsersbond-leden) doneerden 90.000 euro. Anderen werkten achter de schermen hard aan de beste planner van Nederland. Een van hen is Richard Valkering, die 49.000 edits op zijn naam heeft staan.

De Routeplanner-app is 85.000 keer gedownload. Hij heeft mooiere en duidelijkere kaarten en nieuwe handige functies. Back on track bijvoorbeeld. Als je van de route afwijkt, berekent hij vanaf dat punt meteen weer de nieuwe route. En een bolletje op de kaart geeft aan waar je bent. Het werkt voor alle routetypes, benadrukt Richard Valkering van de Fietsersbond Routeplanner. ‘Stel dat je ‘Natuurroute’ hebt gekozen en je komt door een omleiding op een industrieterrein. Dan gaat de planner vanaf dat punt meteen weer een nieuwe natuurroute berekenen die je misschien weer heel anders van dat terrein af leidt. Ik heb het getest in mijn eigen woonomgeving en het werkt perfect’, zegt Valkering, die sinds 2015 medewerker is van de Fietsrouteplanner. Het is een ‘bijbaantje’ naast zijn werk aan de Hogeschool van Amsterdam.

‘Ik ken de weg’

Routeplanner fietsersbond
Beeld-auteur: Corné Sparidaens

Hij doet het Routeplanner-werk erbij, maar hij verzet in die zes uur per week veel werk. Het lukt natuurlijk niet altijd snel. Maar iedereen die per mail weleens een vraag heeft gesteld, weet hoe snel en uitvoerig Valkering antwoord geeft. ‘Ik werk ook al twaalf jaar als vrijwilliger aan de Routeplanner. Ik ken de weg, ik hoef weinig uit te zoeken en ik kan daardoor snel en met volle focus werken.’
‘Het plezier voor mij is dat mensen iets hebben aan de planner. Er zijn meer planners, maar geen enkele heeft de accuraatheid en de mogelijkheden van de Fietsrouteplanner. Je kunt kiezen voor een autoluwe route, knooppuntenroute, racefietsroute, recreatieve route of ‘Makkelijk doorfietsen’. Of gewoon de kortste route natuurlijk. Ik gebruik hem zelf heel veel en ben dan toch telkens weer verrast door de routes die hij biedt. Zelfs in mijn eigen omgeving merk ik dat ik niet altijd logische routes heb gefietst.’

Is het ‘schilderachtig’?

Dat de planner zo goed is, komt door de vrijwilligers die de digitale kaarten vullen met informatie. Aan die rijkdom kan zelfs techgigant Google met Maps niet tippen, zegt Valkering. ‘Maps was aanvankelijk op autokaarten gebaseerd. En dat merk je. De weg voor mijn huis is een eenrichtingsweg voor auto’s. Maar niet voor fietsers. Maar volgens Maps was het ook voor fietsers een tijdlang een eenrichtingsweg. Dat heeft gevolgen voor de routes die Maps voor je kan plannen.’

En het gaat nog veel verder. Valkering, die veel van Amsterdam in kaart heeft gebracht, vertelt over zijn expedities op de fiets. Bij verkenningen noteert hij onder andere de verharding (asfalt of klinkers), de kwaliteit van het wegdek, of je hinder hebt van auto’s, of het mooi (‘schilderachtig’) of lelijk is en of het een bebouwde omgeving is. Ook handig is dat de vrijwilligers ‘navigatiestukjes’ noteren. Die helpen om goede gesproken route-instructies te geven: bijvoorbeeld ‘Bij de rotonde linksaf’. Die gegevens moeten allemaal ingevoerd worden ‒ dat zijn edits. Valkering heeft er 49.000 op zijn naam staan.
De inzet van Valkering en alle andere toegewijde vrijwilligers in heel Nederland maakt de kaarten en de routes zo goed. Met de vernieuwde app kunnen fietsers daar nog meer gebruik van maken. ‘Ik hoop dat mensen door de Routeplanner gestimuleerd worden om vaker de fiets te pakken. Er zijn nog wel een paar kinderziektes, maar we werken hard om die op te lossen.’

GPX-bestanden

Een van de meest gestelde vragen over de nieuwe app is waarom er geen mogelijkheid is om een GPX-bestand te maken en te versturen. Een GPX-bestand is voor een gps-apparaat. Wat veel fietsers doen, is het plannen van routes op de computer thuis om die vervolgens op hun gps te zetten. ‘Het blijkt dat mensen onderweg – op fietsvakantie bijvoorbeeld – routes plannen en die met bluetooth van hun smartphone naar hun gps willen overzetten. Dat hadden we niet verwacht. Wellicht kunnen we dat met nieuwe donaties oplossen.’

Ben je ook tevreden over de Routeplanner-app of wil je ons helpen met het toevoegen van nieuwe functies zoals het donwnloaden van GPX-bestanden?

Funda Müjde op haar Berkelfiets

Actrice Funda Müjde moet bewegen

Als Funda Müjde op de driewieler van Berkel fietst, voelt ze zich één geheel. Brede fiets? Met onze Routeplanner mijd je hekjes

Veiliger fietsen 


Wat veel fietsers niet weten, is dat de Routeplanner ook bijdraagt aan de veiligheid van fietsers. De kaarten zijn dankzij de inzet van vrijwilligers zo goed dat gemeenten ze gebruiken als ‘veiligheidsindicator’, zegt Valkering. De data geven goed inzicht in waar het fietsnetwerk beter en veiliger moet worden. Zo kan een gemeente de fietsveiligheid verbeteren. En dat allemaal dankzij gegevens die vele fietsende vrijwilligers verzamelen en handmatig invoeren. Valkering benadrukt nog eens: ‘Wij verzamelen dus geen data van fietsers.’ En dat blijft ook zo.

Helpen? Van harte welkom

Fietsersbond Routeplanner
Beeld-auteur: Maarten Hartman

Wil je meehelpen? 
Het Routeplanner-team kan altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. Meer info vind je hier: https://www.fietsersbond.nl/help-mee/vrijwilliger-worden/vrijwilligers-fietsersbond-routeplanner/

Geen tijd, wel (een beetje) geld? Met elke donatie kunnen we Routeplanner-app nog beter maken. Ga naar https://www.fietsersbond.nl/doneren-routeplanner/

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.