Nooit meer lekke banden

gummi_seal_schroef

Nooit meer een lekke band. Dat belooft Gummy-Seal. Het is een vloeistof met rubber korreltjes die je de binnenband in laat lopen. ‘Het lijkt goed te werken’, zegt TestKees die Gummy-Seal heeft getest.

‘Ik heb twee binnenbanden gevuld met Gummy-Seal. Vervolgens ben ik de banden lek gaan prikken.  Een punaisegaatje wordt onmiddellijk gedicht. Een gaatje van een spijker van 2 mm levert een kort gesis op en een drukverlies van 5 naar 4,8 bar voordat het gat weer dicht is. Een schroef van 5 mm kan ik zonder problemen in de band schroeven. Pas als ik die weer losschroef, levert het een hoop gesis op. De bandenspanning  daalt tot 2 bar voordat het lek gesloten is. Maar daarna is het gat ook gewoon dicht. Alleen een snee met een stanleymes van 10 mm kon niet gedicht worden door Gummy-Seal.

Doc Blue
Nu bestaan er allang antilekmiddelen. Bijvoorbeeld Doc Blue van Schwalbe. Dit werkt met vloeibare latex. Functioneert op zich prima voor kleine gaatjes, maar de levensduur is beperkt. Drie maanden volgens Schwalbe.  En dat maakt het spul in de praktijk onbruikbaar, omdat elke drie maanden nieuwe latex toevoegen veel meer werk is dan af en toe een lekke band plakken. Volgens de fabrikant is de levensduur van Gummy-Seal minimaal vijf jaar en kun je  de binnenband hergebruiken nadat de buitenband versleten is.

 

gummy_seal_fiets1

Vullen
Aanbrengen zonder knoeien is lastig. Je moet de Gummy-Seal met een slangetje  via het ventiel in de band laten stromen. Maar in het ventiel kan makkelijk een rubber prop  komen. Dat is weer te verhelpen door het ventiel met een stokje door te prikken. Maar daarvoor moet wel het slangetje weer los. De fabrikant is bezig om dit onderdeel te verbeteren en wil het vullen van de banden ook als service gaan aanbieden bij fietsenzaken.
Gummy-Seal werkt niet met een Frans ventiel, omdat de schacht  te smal is  om het goedje in te laten lopen. Bij een autobandventiel moet je het binnenwerk losdraaien (daar zijn speciale sleuteltjes voor te koop).

 

Ideaal
Als Gummy-Seal inderdaad lang meegaat, lijkt het me ideaal. Je kunt dan namelijk lichte, soepele buitenbanden monteren met een lage rolweerstand, zonder dat het risico van een lekke band te groot wordt.
Wat er precies in zit houdt de fabrikant geheim. Maar het hoofdbestanddeel zijn kleine rubber korreltjes. De toevoegingen op waterbasis zijn volgens de fabrikant niet giftig, niet ontvlambaar en onschadelijk voor het milieu. Ik  kreeg het spul makkelijk van mijn handen en uit mijn kleding.’

Gummy-Seal is verkrijgbaar via webshop.tyreseal.nl  en een setje voor 2 banden kost 24,95 euro.

Categorieën

paasei 5-2

Kees Bakker

Consumentenvoorlichter (TestKees)

TestKees test bij de Fietsersbond bijna alle fietsgerelateerde producten die er te vinden zijn.