Ook in de toekomst nog gratis stallen?

stationsstalling utrecht fiets parkeren

Dankzij de vasthoudende lobby van de Fietsersbond is de grootste stalling ter wereld ook een gratis stalling geworden. ‘Soms horen we: ‘Laat die fietsers gewoon zelf betalen’.’

De officiële opening van de Utrechtse Stationspleinstalling ging de hele wereld over. Niet verwonderlijk, want het is de grootste fietsenstalling ter wereld. En het is ook nog eens een hele mooie stalling. Wat fietsers erg op prijs stellen: de stalling is de eerste 24 uur gratis. Inmiddels vinden treinreizigers dat heel normaal. Maar acht jaar geleden was de gemeente vastbesloten om fietsers verplicht te laten betalen. Het bestuur van de vierde stad van Nederland wilde van het fietsparkeren een heuse ‘integrale business case’ maken en stelde dat gratis je fiets bij het station parkeren ‘niet meer van deze tijd is’. De toenmalige minister Schulz vond het een prima idee en Utrecht zou de proeftuin worden voor verplicht betaald parkeren. De Fietsersbond heeft toen hard gelobbyd en actie gevoerd voor gratis stallen en kreeg daarvoor steun van de Tweede Kamer en de Utrechtse gemeenteraad.

Het gevaar van verplicht betaald parkeren bij stations afgewend. Maar blijft het zo?

‘Toen de plannen voor de Utrechtse stallingen werden ontwikkeld, hebben wij als Fietsersbond actie gevoerd voor het gratis stallen’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘Met resultaat: de Utrechtse stallingen en steeds meer stallingen in het land zijn de eerste 24 uur gratis. Maar de strijd is nog niet gestreden. Nu praten we met gemeenten, het Rijk, provincies en NS over de toekomstige exploitatie van de stallingen. Soms horen we dan: ‘Laat die fietsers gewoon zelf betalen’. De Fietsersbond vindt het van groot belang dat de plekken gewoon de eerste 24 uur gratis blijven. We willen fietsen stimuleren en niet
ontmoedigen.’

Categorieën