We zien ze niet veel, ze bestaan wel

Remlicht voor de fiets?

ringslot en lampjes

‘Waarom zijn er nog geen remlichtjes voor de fiets uitgevonden?’ vraagt Karin Hulst uit Soest, als ze weer eens met een groepje racefietsers op weg is, en iemand voor haar plotseling remt.

Misschien zien we ze niet zoveel, maar ze bestaan wel, zelfs in soorten en maten. Zo biedt Busch+Müller sinds 2012 twee achterlichten aan die zijn uitgevoerd zijn met een remlicht: de Toplight View Brake plus (30 euro) en de Toplight Line Brake plus (40 euro). Deze lichten werken alleen in combinatie met een naafdynamo. Een processor rekent de signalen van de naafdynamo om en als een vertraging wordt gesignaleerd dan gaat het achterlicht feller branden. Het is dus niet als in een auto waarbij als je even de rem aanraakt het licht al gaat branden. Mooie lampen, maar niet geschikt voor op racefietsen, die nooit zijn uitgerust met een naafdynamo.

ANWB
Maar er is meer. De ANWB bood een tijdje een remlicht aan voor 5 euro, onder het huismerk Travel & Co. Het staat nog in de webshop, maar volgens de ANWB komt het niet terug in het assortiment (waarom niet, willen ze niet zeggen). Het werkte via een sensor, die ook aansloeg als je over een hobbelig wegoppervlak reed, maar over het algemeen functioneerde het remlicht niet onaardig. Nadeel was wel dat de remfunctie veel energie vroeg en de batterijen dus snel leeg waren.

Rotlicht
De oplossing voor Karin is misschien wel de Brakelight van Sigma Sport, geïntroduceerd in 2015. De Brakelight kost 7 euro 95. Het is alleen een remlicht (geen combinatie met een achterlicht) en gemaakt voor racefietsers. Het werkt eenvoudig: het remlicht wordt op de achterste remkabel bevestigd met een schroef. De led-lampjes gaan branden bij een klein rukje aan de remhendel. Stroom haalt het licht uit een knoopcel-batterij.
Daarnaast zijn er nog meer oplossingen op internet te vinden, waaronder hele ingenieuze. Het Duitse Lupine maakt mooie kleine achterlichten die geweldig veel licht produceren. Hun Rotlicht (op zijn Duits uitspreken) à 80 euro, heeft ook een remfunctie.
Spanninga in Joure, Nederlands bekendste fietsverlichtingfabrikant, maakte een jaar of vijf geleden al een achterlicht met remlicht voor een e-bike van Multicycle. Toch zien ze niet veel in remlichten: ‘De vraag is niet zo groot, en de kosten van een licht met deze functie zijn hoger’.
Waarom zou je eigenlijk een remlicht willen? Kees Bakker (TestKees) van de Fietsersbond is niet overtuigd van het nut. ‘Fietsers rijden niet netjes in een rijtje met dezelfde snelheid zoals auto’s op een rijbaan. In een auto ben je ook erg gefocust op de voorlichten van je voorganger, maar op een fiets let je meer op onverwachte gedragingen van de fietsers voor je.’ Als fietser heb je over het algemeen ook meer zicht op wat er voor je gebeurt dan in een auto.

Speed pedelecs
Voor racefietsers zoals Karin, die in een peletonnetje in het donker rijden, ligt dat anders. Al is het de vraag of je zo snel kunt reageren op een remlicht als je dicht op elkaar rijdt. Een andere categorie is de speed pedelec-rijder. Spanninga verklapt wel bezig te zijn met een achterlicht met remlicht voor deze groep. Volgens nieuwe regels die sinds januari gelden, moeten ‘nieuwe’ speed pedelecs die onder de Europese Kaderrichtlijn 168/2013 vallen, zijn uitgerust met een remlicht. Dat is ook begrijpelijk omdat ze vaker op de weg zullen moeten fietsen, tussen de automobilisten die gefocust zijn op remlichten.
Speed pedelec-rijder Martin de Vries rijdt met een Busch+Müller-achterlicht met remlicht rond en is daar zeer tevreden over. ‘Ik ben ongelofelijk blij dat ik – bij toeval – voor 1 januari een fiets heb gekregen met remlicht. Ik moet er niet aan denken om zonder remlicht tussen sneller verkeer te fietsen. Het werkt uitstekend en is betrouwbaar.’
Kortom, het remlicht voor fietsers is er wel, zelfs in verschillende prijsniveaus en kwaliteiten. Maar niet alle fietsers hebben er wat aan.

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser

Reageer op dit onderwerp op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid