We zien ze (nog) niet veel, ze bestaan wel

Remlicht voor de fiets?

Remlicht fiets

Op snelle speedpedelecs zijn remlichten al verplicht (brommerwetgeving). En er zijn steeds meer e-bikes met remlichten. Racefietsers gebruiken ze ook wel eens.  Heeft een remlicht zin of is het niet meer dan een leuke gadget?

Verplicht op speedpedelecs

Op speedpedelecs (voor de wet een brommer) zijn remlichten verplicht. Dat is ook begrijpelijk omdat ze vaker op de weg zullen moeten fietsen tussen de automobilisten.

Wanneer is een remlicht op een fiets aan te raden?

Zou het voor gewone fietsers een goed idee zijn? Misschien wel. Als je snel fietst of in het donker kunnen remlichten een extra hulpmiddel zijn. Veel ongelukken gebeuren omdat mensen moeilijk kunnen inschatten wat andere fietsers gaan doen. Gaan ze naar links en naar rechts of gaan ze ineens stoppen? Met een remlicht kunnen anderen eerder zien wat je gaat doen.

Geïntegreerde remlichten

Voor e-bikes zijn remlichten niet verplicht, maar ze worden wel steeds vaker standaard gemonteerd. Zo heeft Amslod bijvoorbeeld nieuwe achterlichten ontwikkeld met geïntegreerde heldere LED-remlichten. Het remlicht zit op elke nieuwe Amslod-fiets. Ook merken als Cowboy en Kalkhoff kiezen voor remlichten. Batavus gaat volgend jaar ook standaard remlichten monteren.

Het geïntegreerde remlicht van Spanninga, de Flexio.
Het geïntegreerde remlicht van Spanninga, de Flexio.

Fietslichtenfabrikant Spanninga speelt handig in op de trend en ontwikkelde voor de fietsindustrie de Flexio, speciaal voor e-bikes. Dit achterlicht is geïnspireerd op verlichting uit de auto-industrie en heeft ook een remlichtfunctie.

Welke remlichten zijn er voor de fiets te koop?

Sigma Sport Blaze
De Sigma Sport Blaze, een achterlicht met remlichtfunctie en dagrijmodus.

Een goede achterlamp met remlicht is inmiddels ook gewoon voor de consument te koop. Meestal best prijzig. Maar ondertussen komen er steeds meer low-budget achterlichten met remlichtfunctie op de markt.
De Blaze bijvoorbeeld, het eerste achterlicht van Sigma Sport met een remlichtfunctie. Goed zichtbaar overdag en ’s nachts. De lange brandduur, een reikwijdte van 500 meter en de aantrekkelijke prijs maken de Blaze tot de allrounder voor elke zadelpen. Hoe werkt het? Een bewegingssensor herkent het remmen (vertragen) van de fietser en geeft dit aan met een extra krachtig lichtsignaal. Misschien iets meer gericht op de racefietser qua design. Maar hij past op elke zadelpen en is al verkrijgbaar vanaf €19,99.

Litecco G-Ray.2
De Litecco G-Ray.2, geschikt voor trekking en stadsfietsen.

Het G-Ray.2 USB-achterlicht van Litecco met remlicht is vergelijkbaar met de Sigma Sport Blaze, maar heeft meer mogelijkheden bij het monteren op de fiets en zou een batterijduur van 12 uur moeten hebben. Het Litecco-achterlicht kan je met een klikhouder aan het frame of aan de zadelpen van je fiets monteren. Wie het wil, kan het ook met een clip aan een rugzak vast maken. De G-Ray.2 kost zo’n 40 euro.

Slimme fietslampen

Garmin Varia RTL515
De Garmin Varia RTL515, een achteruitkijkradar met achterlicht.

Net zoals alles wat te maken heeft met techniek en electronica, is er altijd een volgende stap. Het Amerikaanse Garmin, bekend van de fietsnavigatie, heeft voor de fietser de Varia ontwikkeld:  een achteruitkijkradar met achterlicht. Het systeem is verbonden met je Garmin-fietscomputer of je smartphone en waarschuwt je voor voertuigen die van achteren naderen. De Varia geeft licht- en geluidssignalen voor achteropkomende voertuigen tot op 140 meter afstand en geeft dan ook meteen beter zichtbare verlichting. Een technisch hoogstandje, maar wel één met een pittig prijskaartje: 200 euro.

Cosmo Ride
De Cosmo Ride, en afneembare slimme verlichting die je zichtbaarder maakt in het verkeer en beschikt over een knipperlichtfunctie.

De Cosmo Ride biedt slimme fietsverlichting met een ingebouwd remlicht én knipperlichtfunctie. De knipperlichtfunctie is niet automatisch. Je moet zelf op je stuur aangeven welke kant je op gaat, wat het dan toch weer iets minder veilig maakt. De Cosmo Ride is afneembaar en te monteren op een fietshelm met een kleefstrookje of elastiek, maar is ook te monteren op een zadelpen. De Cosmo Ride is onder andere verkrijgbaar bij Decathlon.

Helaas nog geen goede richtingaanwijzers voor op de fiets

Gek genoeg zijn er nog geen goede automatische richtingaanwijzers. Die zouden erg welkom zijn. Je hand uitsteken is ongemakkelijk en soms zelfs gevaarlijk als je tegelijkertijd op het verkeer en het sturen moet letten. Vooral voor ouderen zou het een uitkomst zijn als ze zich daar niet druk over hoefden maken. Kees Bakker (alias TestKees) werkt op dit moment aan een project van het ministerie I&W om fietsen veiliger te maken voor ouderen en daar komt dit punt ook zeker in terug. Fabrikanten: zorg nou eens voor goede automatische richtingaanwijzers!

Uiteindelijk is de vraag: voegen remlichten iets toe aan de fietsveiligheid of is het niet meer dan een leuke gadget?

Categorieën