bakfiets_header

Wat is een speed pedelec?

Speed pedelecs zijn snelle elektrische fietsen waarmee je 45 kilometer per uur kunt halen. Goede zaak of een gevaarlijk vervoermiddel?

speed_pedelec1

Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec is een elektrische fiets waarbij de ondersteuning niet, zoals bij andere elektrische fietsen, stopt bij 25 kilometer per uur. Je kunt met zelf meetrappen snelheden van 45 kilometer bereiken. Vooralsnog is de fiets vooral populair bij dertigers die grotere afstanden moeten afleggen naar hun werk en daarvoor liever op de fiets stappen dan in de auto.

Is een speed pedelec wel een fiets?

De snelle e-bike kwam via een maas in de wetgeving als snorfiets op de markt. Dat hield in dat je ermee op het fietspad mocht. Sinds 1 januari 2017 is de speed pedelec vanwege de snelheid officieel een bromfiets is. Dat betekent dat het blauwe plaatje vervangen wordt door een geel brommerplaatje. En net als voor bromfietsers is de helm verplicht. In dit geval een lichte helm die speciaal voor de speed pedelec is ontworpen. Maar het vervelendste vinden veel speed-pedelec-bezitters dat ze niet langer op het fietspad mogen. Tenzij er een verplicht fiets/bromfietspad is, dan moet je daarop rijden.

Hoe hard gaan speed pedelecs in de praktijk?

‘Het is heel lastig om langdurig 45 te rijden’, zegt TestKees. ‘Als je zelf stevig doortrapt, kun je op de Stromer net boven de 40 komen. Maar bij alle andere speed pedelecs blijf je tussen de 35 en 40 per uur steken. Het laatste stuk van 40 naar 45 is alleen te bereiken als je de energie verdubbelt. In de praktijk hebben de meeste speed pedelecs een kruissnelheid van tussen de 30 en 40 per uur. Ik heb op alle fietsen onderzocht hoe ver je komt en hoe hard je gaat als je zelf 130 watt levert. Dat is redelijk stevig doortrappen. Bedenk bij de kruissnelheden dat met een stevig briesje de snelheid meteen met 5 km per uur zakt.’

Bron: www.youtube.com

Is de speed pedelec een aanwinst?

TestKees: ‘Voor woon-werkverkeer over afstanden die veel mensen te ver vinden om te fietsen, is het perfect. Je zult wel een lader op je werk moeten hebben. Ik kan me voorstellen dat veel forensen heel blij zijn met hun speed pedelec. Maar de accu gaat wel snel leeg als je de motor flink belast. Je kunt er eigenlijk maar ruwweg een uurtje op fietsen.’

Is de speed pedelec door de snelheid een gevaarlijk vervoermiddel?

‘De routes die ik heb gereden tussen Utrecht en Putten (42 km, red.) waren erg speed pedelec-vriendelijk. Het was rustig, de paden waren breed en waar de fietspaden smaller waren kon ik veilig op de weg rijden. Ik heb heel netjes gereden; vriendelijk gebeld en even gewacht tot ik veilig kon inhalen. De vraag is of iedereen dat doet. Als je vlak langs iemand rijdt, kan die natuurlijk schrikken door het snelheidsverschil. In Amsterdam vond ik het niet prettig. Op de weg tussen de auto’s ging ik niet hard genoeg en de fietspaden zijn eigenlijk te smal. Voor voertuigen die tussen de 30 en de 40 km per uur rijden is er geen infrastructuur in de stad.’

Is de speed pedelec een e-bike die wat harder kan?

TestKees: ‘De aard van de ondersteuning is anders. Op een gewone e-bike kun je lui fietsen. Bij maximale ondersteuning hoef je zelf niet veel te doen. Op een speed pedelec moet je echt wat doen, wil je vooruitkomen. Hij past de ondersteuning aan aan de energie die je zelf levert. Als je hard wilt rijden, zul je zelf ook goed moeten doortrappen.’

De prijsverschillen zijn groot, hoe kan dat?

‘Een accu die twee keer zo groot is, is 500 à 1000 euro duurder. De krachtiger motor kost ook extra geld. Verder betaal je voor design, duurdere onderdelen en een mooi display. De Sparta E-Speed bijvoorbeeld is in wezen een gewone e-bike die is opgepimpt tot speed pedelec.’

Welke speed pedelec raad je aan?

TestKees: ‘De Gazelle CityZen Speed en de Riese & Müller Roadster. Dat zijn sportieve en lichtgewicht speed pedelecs. De prijs-kwaliteitverhouding is erg goed. Ik vind de Bosch-middenmotor op deze fietsen erg prettig. De ondersteuning is soepeler dan die van de Kalkhoff Integrale S11, Stromer en Sparta. Hij sluit naadloos aan bij wat je zelf doet. Ook de derailleurversnelling is prettig; je kunt snel en gemakkelijk schakelen wanneer je bijvoorbeeld moet afremmen of juist wilt accelereren. Bij de NuVinci-naaf is het lastig om de draaischakelaar en de rem tegelijk te bedienen. En de Alfine-naaf heeft een schakelonderbreking om de naaf tegen de kracht van de motor te beschermen. Dat duurt eventjes en je verliest daardoor snelheid.’

Bron: www.youtube.com

‘Ten slotte kun je een Nyon-scherm op het stuur zetten (meerprijs bij R&M 300 euro en bij Gazelle 500 euro, red.) waarop je nauwkeurig je hartslag, je cadans, de accu-inhoud, de snelheid en de route kunt aflezen. Erg handig.’

Bron: www.youtube.com