De dagen worden korter en dat maakt goede verlichting in het verkeer nog belangrijker. Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond, deelt enkele praktische tips hoe je je fietsverlichting makkelijk kunt verbeteren.
Laatste update: oktober 2023
Betere koplamp
Fiets je veel in het donker dan loont het de moeite om een betere koplamp te monteren. Goed en Scherp geprijsd zijn de Axendo 60 voor fietsen met naafdynamo en de Axendo 80 voor de elektrische fiets van Spanninga.
Oplaadbare koplamp met STvZO
Als je een fiets zonder dynamo hebt, dan is een krachtige koplamp met interne accu handig voor goed zicht in het donker. Die zijn er met ronde bundel, maar die verblinden tegenliggers. Je hebt ze ook met goede afkapping van het licht. Dan verblind je tegenliggers niet. Daarnaast is de reflector beter ontworpen om de weg mooi uit te lichten. Een koplamp met niet-verblindende bundel herken je aan het keurmerk STvZO, wat wil zeggen dat hij is goedgekeurd voor de Duitse markt.
Alleen goed gezien worden
Wil je alleen goed gezien worden dan lijkt een kleine, met usb oplaadbare koplamp, de beste optie. Heel goed is de Spanniga Arco Front. De lamp schijnt krachtig maar blijft ruim onder de waarde om te verblinden. Dankzij de gebogen lichtstrip is de lamp ook van opzij goed zichtbaar. Opladen duurt 1 1/2 uur. En de lamp blijft 5 uur in de hoogste stand branden. In nood geeft die ook nog genoeg strooilicht om de weg een beetje te zien. Enige minputje is de wat knullige bevestiging aan het stuur met een rubber elastiek. De oplossing van de Hema vond ik mooier. Hun usb-lampje heeft een magneetje. de houder daarvoor schroef je op het stuur. Vastzetten is slechts een kwestie van het lampje voor de houder houden.
3 usb koplampjes en 1 goed afgestelde STvZO-koplamp.
Wees sociaal
Fietsverlichting mag wettelijk niet knipperen. Daarnaast is het ook storend voor andere weggebruikers en kan het zelfs een epileptische aanval veroorzaken. En het maakt je ook niet beter zichtbaar.
Fietsverlichting mag ook niet verblinden. Dus richt de bundel netjes naar beneden. En zet de koplamp goed vast zodat die in de goede stand blijft staan. Alleen goedkope, zwakke batterij- of usbkoplampen kunnen recht naar voren schijnen.
Ook niet sociaal is een achterlicht met 1 felle ledwaar je direct inkijkt. . Rij je daar vlak achter dan wordt je daardoor verblind.
Een lijst met artikelen
-
Verblindende fietslampen, aargh! Verblindende fietslampen, aargh!
Verblind jij je tegenligger met je fietslamp? Check het even!
Gepubliceerd op:
Gebruik een achterlicht met draadje
Veel fietsen worden verkocht met naafdynamo en een achterlicht op batterijen. Een onlogische combinatie. Door het achterlicht te vervangen door een exemplaar met een draadje heb je nooit meer gedoe met lege batterijen.
Gebruik een achterlicht met twee AA batterijen
Heb je geen dynamo, dan ben je aangewezen op een accu of batterijen. Het meest praktische is gewoon twee AA batterijen. Omdat een achterlicht maar weinig stroom verbruikt kun je daar 50 tot 100 uur mee doen. Dat is vaak al genoeg voor een hele winter. Alternatief is een usb oplaadbaar achterlichtje. Maar die moet je om de 5 a 10 uur laden. En ze zijn ontworpen voor bevestiging aan de zadelpen zodat je op moet letten dat je de lamp niet afdekt.
Koop een beugel om een groot achterlicht te monteren
De achterlichten met twee AA batterijen zijn gemaakt voor montage achter bij de bagagedrager. Heb je die niet dan kun je ook een los beugeltje kopen voor de montage. Steco maakt er een voor montage bij de staande achtervork. Busch & Muller voor montage onder het zadel. Dat heeft ook nog als voordeel dat het achterlicht niet nat regent en dat het makkelijk te demonteren is.
Geen gedoe
Heb je verlichting alleen om geen boete te krijgen dan zijn de lampjes van Reelight ideaal. Met drie magneetjes in het wiel en een klein blokje met de lampjes bij de as heb je geen draadjes en schakelaars die kapot kunnen gaan. En het klein beetje energie komt gewoon van het draaien van het wiel. Minpunt: ze geven niet veel licht en zitten laag.
Check de draadjes
Fietsverlichting met een naafdynamo is ideaal. Maar de draadjes zijn kwetsbaar. Er zijn twee dingen die je makkelijk zelf kunt doen. Zet alle draadjes goed vast met tiewraps zodat ze niet losgetrokken kunnen worden. Bij de zeer veel gebruikte naafdynamo van Shimano zitten de draadjes in een klein stekkertje gestoken. Check of ze daar nog goed zijn en strip eventueel een nieuwe schoon stukje aan de draad van je koplamp. Let wel op dat de draad nog lang genoeg is.
Naast dat fietsers zelf aan hun zichtbaarheid in het donker kunnen werken, kunnen overheden ook meer doen voor veilig fietsen in het donker. Daarvoor heeft de Fietsersbond de Ontwerpwijzer fietsen in het donker opgesteld, met concrete tips voor overheden om meer mensen in het donker te laten fietsen. Want iedereen zou dag en nacht zorgeloos moeten kunnen fietsen.
Een lijst met medewerkers
-
Kees Bakker
Consumentenvoorlichter (TestKees)
Meer over fietsverlichting
-
Fietsen in het donker
Durf jij door het donker te fietsen? Wij vinden dat onze omgeving prettig en veilig moet zijn, ook als het donker is.
-
Verlichting
Een lamp op je fiets laat je veiliger fietsen.