Geef de straat terug

Uitkomst parkeerexperiment: onnodig veel ruimte voor auto’s

Parkeerexperiment ruimte voor defiets

In mei deden social designers Lisa Strijbosch en Maartje de Goede voor de Fietsersbond een parkeerexperiment op de São Paulodreef in Utrecht. Vijf planten hebben het overleefd na een hectische week vol kansen en bedreigingen. NB: In die week heeft geen enkele auto de parkeerplek gebruikt om te parkeren!

Eén ding is zeker: de plantjes in het parkeerexperiment op de São Paulodreef in Utrecht hadden het niet makkelijk. Lisa: ‘Direct de eerste nacht is één persoon bewust in de lengte over ze heen gereden. Dan zijn de wortels stuk. Buurtbewoners hebben ze weer overeind geholpen, maar het was geen goede start.’
Een ramp was het ook weer niet. Maartje: ‘Het is een experiment. Een experiment is altijd geslaagd. Je kijkt wat er gebeurt.’
Verder heeft er ook nog een groep hangjongeren met hun auto’s zo’n beetje dwars op de plantjes gestaan terwijl er nog genoeg lege plekken waren, maar andere hangjongeren gingen bewust ergens anders staan. Niemand heeft de parkeerplek nodig gehad om te parkeren.

Het experiment

Parkeerexperiment meer ruimte voor de fiets en de mens
Beeld-auteur: Maartje en Lisa

Wanneer?: van 6 t/m 13 mei 2022

Wie?: Lisa Strijbosch en Maartje de Goede

Waarom?:  De Fietsersbond vroeg social designers Lisa en Maartje een actie op straat te doen rond het actiepunt van de Fietsersbond om de maximum snelheid van 50 naar 30 te krijgen binnen de bebouwde kom. Dat zette ze aan het denken over de indeling van de openbare ruimte. Waarom is er zoveel openbare ruimte voor auto’s? Waarom moeten we overal bedacht zijn op langs razend verkeer?

Hoe?: Op 6 zelden gebruikte parkeerplekken in Overvecht hebben Lisa en Maartje een bord geplaatst met de tekst: ‘Parkeerexperiment in uitvoering 6 t/m 13 mei. Leven de plantjes nog 13 mei? Dan kunnen we hier een tuin aanleggen. picknicken. spelen. een boom planten. fietsen stallen. het plein uitbreiden. tuinieren. ontmoeten. knutselen. dansen. zonnepanelen plaatsen. hutten bouwen. kinderwagens stallen. klussen. feestvieren. een minibieb plaatsen. sporten. wonen.’
Aan het begin van de parkeerplaatsen hebben ze in losse potgrond afgedankte plantjes geplaatst die ze van het tuincentrum hebben gekregen (NB. Alleen inheemse soorten, om de natuur niet te verstoren).

Resultaat: De plantjes zijn niet stuk gereden door mensen die een parkeerplaats nodig hadden, maar door iemand die zin had om plantjes stuk te rijden.

Conclusie: De parkeerplaatsen zijn niet nodig. Het wordt tijd ze een andere bestemming te geven.

Geef de straat terug!

Wil je ook meer ruimte voor groen?

Word lid

Verloop van de week

Parkeerexperiment: geef fietsers de ruimte
Beeld-auteur: Maartje en Lisa

‘Uit de buurt hebben we alleen positieve reacties gehad. We hoorden dat een kind de plantjes met een waterpistooltje water heeft gegeven. Andere mensen zijn ook met gieters in de weer geweest en hebben de plantjes recht gezet en ze in potten gezet om de in de eerste nacht stukgereden wortels te redden. Het bord met ‘parkeerexperiment’ hing scheef, maar we wisten niet of dat kwam doordat we het verkeerd op hadden gehangen of doordat iemand het bewust scheef heeft getrokken en we hadden besloten dat het een experiment was. We hebben bewust niet ingegrepen. Twee grote planten zijn door mensen meegenomen, hebben we gehoord. Een reddingsactie? We wensen ze een gelukkig tweede leven. Niemand heeft de parkeerplek nodig gehad om te parkeren. Op dag 7 hadden we even een heel spannend moment. Toen kwam de reinigingsdienst van de gemeente met een veegwagentje. Ze zijn om de plantjes heen gereden, een man heeft ernaar staan kijken, maar ze zijn weer weggegaan. Ook twee politieagenten hebben de plantjes lang bekeken.
Uiteindelijk hebben vijf planten het overleefd. Een hebben we in ons atelier gezet en de anderen staan bij Lisa op het balkon.’

In de media

Parkeerexepriment ruimte voor de fiets
Beeld-auteur: Anna van Kooij

Het parkeerexperiment kwam bij RTV Utrecht op de radio, werd in het AD besproken en fotodetective Hans Aarsman kwam er een podcast over maken. De buurt was positief. Alleen online werd er gemopperd door mensen die de hele situatie niet kennen. Het toppunt was een reactie van de PVV in Utrecht. Ze stelden schriftelijke vragen over de actie onder het kopje: ‘Linkse idealisten kolonaliseren de openbare ruimte.’
Lisa en Maartje: ‘Wij bestrijden dat de ruimte alleen voor auto’s is. Maar het is altijd lastig om op een andere manier na te denken over bestaande situaties. Dat hebben wij zelf ook. Je weet niet anders. Doordat we meer dingen voor de Fietsersbond hebben gedaan zijn wij ook anders naar de rol van de auto gaan kijken.’
Lisa: ‘Ik kijk al een jaar uit op die lege parkeerplaatsen voor mijn huis en heb me wel vaker afgevraagd of dat niet iets anders zou kunnen worden. Er worden al heel lang plannen gemaakt voor de herinrichting van deze plek, maar het is zo’n stroperig proces. Soms moet je dingen gewoon doen. Dit was speels en leuk. Ik woon hier al een tijdje maar ik heb hierdoor in korte tijd weer andere bewoners gesproken. Moet je nagaan als dit altijd een moestuin was of een ander soort plek waar mensen kunnen verblijven.’

Zie ook Maartje de Goede op instagram.

Overleven de plantjes het parkeerexperiment?

Parkeerexperiment: overleven de plantjes het?

Dappere plantjes bezetten parkeerplaatsen. Worden ze stukgereden? Of wint de natuur Lees meer

Zelf doen?

Ligt er in jouw omgeving ook te veel steen? Gooi eens een plantje op en breng een gesprek op gang in je buurt. Veel heb je niet nodig: een bord, potgrond, wat plantjes en een gieter. We horen graag of je dat een goed idee vindt! [email protected] of zet het hieronder in het Forum.

Download het bord

pdf ⋅ 2 MB

Parkeerexperment in uitvoering copyright Maartje de Goede en Lisa Strijbosch

Download

Categorieën

Suzanne Brink

Suzanne Brink

Hoofdredacteur Crossmedia

Op de fiets voel ik mij ultiem vrij en onafhankelijk. Zelfs als ik een onbekende route fiets en verdwaal doordat ik om me heen kijk naar mensen en gebouwenIk wil mensen raken met mijn verhalen, zodat ze nog blijer worden van hun fiets en de Fietsersbond. We zijn de enige organisatie in Nederland die zich volledig inzet voor de veiligheid en het geluk van fietsers: ik vind het geweldig dat ik daar aan mee kan werken.