Column Esther van Garderen

We voeren de verkeerde discussie

Een gevaarlijke fietsoversteek voor scholieren over de N798 in Putten.

Op woensdag 10 april was het weer zover: het CBS publiceerde het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer. Ook was het de dag van de fietshelm.

En zo laaide in alle kranten en in tv-programma’s de discussie over de fietshelmplicht weer op. In plaats van dat we het hebben over maatregelen tegen steeds breder wordende auto’s en meer ruimte voor fietsers en voetgangers om te bewegen. Want daar zou de discussie over moeten gaan: ons systeem klopt niet. Laten we dat gesprek eens meer voeren met elkaar.

Wat is er aan de hand?

Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw steeg het aantal verkeersdoden van ongeveer 1.000 naar een hoogtepunt van bijna 3.300 in 1972. Het ging samen op met de groei van het autoverkeer. Dankzij maatregelen voor een veiligere infrastructuur zoals vrijliggende fietspaden en rotondes daalde het aantal slachtoffers spectaculair tot 2015. Helaas stijgen de cijfers sindsdien weer en waren er vorig jaar 684 verkeersdoden te betreuren.

Wat opvalt aan de CBS cijfers: waar het aantal inzittenden in een auto dat omkwam in het verkeer daalde (543 in 2000, 194 in 2023), was de ontwikkeling voor fietsers helaas andersom (233 in 2000, 270 in 2023). In 2020 kwamen voor het eerst in deze eeuw meer fietsers dan automobilisten om in het verkeer en deze trend zet door. In 2022 bereikten we zelfs een dieptepunt van 290 dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets.

Het is duidelijk dat auto’s steeds veiliger zijn geworden voor de inzittenden, maar niet voor de anderen die zich in de openbare ruimte begeven. Wim Bot schreef eerder al over ‘autobesitas’: auto’s worden steeds groter en zwaarder, waardoor de impact van een botsing toeneemt. Van het aantal fietsdoden kwam 49 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto, vrachtwagen of bus. Maar daar ging het 10 april niet over in de media… Vooral de helmplicht als simplistische en korte termijnoplossing kwam aan bod, maar over de auto(mobilist) werd niet gesproken.

Wat zouden we moeten doen?

Dagelijks steken talloze fietsers nog steeds gevaarlijke kruispunten over waar automobilisten veel te hard rijden. En op teveel plekken delen fietsers de weg met verkeer dat 50 km/u of harder mag rijden. De Fietsersbond pleit voor het instellen en handhaven van een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers, het investeringen in veiligere infrastructuur en meer handhaving. Geen grote investering als we weten dat verkeersleed de maatschappij maar liefst 27 miljard euro per jaar kost.

De verkeersslachtoffers zijn geen natuurlijk gegeven, maar een politieke keuze. Steun daarom onze oproep en teken onze petitie. Zo staan we samen sterk in onze strijd om overal veilig en vrij te kunnen blijven fietsen. Nergens ter wereld wordt zoveel gefietst als in Nederland en daar moeten we trots op zijn. Want fietsen houdt je gezond, geeft je vrijheid en maakt mensen gelukkiger. En dat willen we graag zo houden!

Steun de oproep van de Fietsersbond!

De Fietsersbond vraagt met een petitie aandacht voor het grote aantal dodelijke fietsslachtoffers. Deel en onderteken de petitie.

Teken de petitie
Wim Bot

Stop de autobesitas!

Wim Bot over steeds bredere en zwaardere auto's, de gevolgen en mogelijke maatregelen. Lees meer

Categorieën

Esther van Garderen, directeur Fietsersbond

Esther van Garderen

Directeur Fietsersbond