Fietsersbond - Brandbrief Onbeperkt fietsen voor iedereen

‘Barrières bij fietspaden zijn veel gehannes’

Fanatiek fietser Bert Schröder schafte na zijn hersenbloeding een driewielfiets aan. Daarmee gaat hij op fietsvakantie, maakt hij dagtochtjes met zijn vrouw en gaat hij naar de winkels in en om zijn woonplaats Bavel. Dankzij het vlaggetje op zijn driewielfiets wordt hij niet snel over het hoofd gezien.

Waarom gebruik je de driewielfiets en wat brengt het jou?

‘Ik was echt een langeafstand-fietser en fietste wel zesduizend kilometer per jaar. Maar vorig jaar kreeg ik een hersenbloeding. Sindsdien kan ik niet meer op een gewone fiets rijden omdat balans houden lastig is. Sinds april dit jaar heb ik daarom een elektrische driewielfiets. Daarmee ga ik naar de winkel, maar ik maak ook samen met mijn vrouw fietstochten. Afgelopen zomer gingen we met de fiets op vakantie naar Duitsland en reden we wel 1500 kilometer. Ik vind het fijn dat ik met deze driewielfiets toch mooie tochten kan maken.’

Welke beperkingen ervaar je tijdens het fietsen?

‘Veel fietspaden zijn niet recht, maar lopen naar de zijkant af. Dat is met een driewielfiets onhandig, ik heb constant het idee dat ik moet tegensturen. Ik moet nog wat oefenen met de driewielfiets, maar er is wel een punt waar ik met de normale fiets al problemen had. Als ik naar Breda fiets, is er een fietspad met een gladde witte ondergrond. In de winter en met regen is dat heel glad. Met de gewone fiets kun je dan vallen, dat kan natuurlijk niet met de driewielfiets. Maar omdat de zijkant van het fietspad afloopt, vind ik het toch lastig om daar te fietsen. Een andere beperking vind ik de kliko’s en auto’s die soms op fietspaden worden geparkeerd. Dan moet je op straat gaan fietsen. Het valt mij op, maar ik stoor me er ook weer niet erg aan. Het ligt er soms ook aan hoe je zelf problemen oplost die je tegenkomt.’

Fietsersbond - Brandbrief Onbeperkt fietsen voor iedereen
© Twycer
Fietsersbond - Brandbrief Onbeperkt fietsen voor iedereen

‘Fietspaden zijn vaak te smal’

Paralympisch handbikekampioen Mitch Valize komt tijdens trainingen veel obstakels tegen. Lees meer

Nog een ergernis onderweg?

‘De barrières bij fietspaden, waardoor je een s-bocht moet maken, eerst naar rechts en dan naar links. Met een lange driewielfiets kom je niet rond. Ik moet afstappen. Dat is een gehannes omdat er niet veel ruimte is. Als de paaltjes ruimer zouden worden geplaatst, zou het zonder opstaan moeten lukken. En een tweede aandachtspunt: de gereserveerde plekken in treinen voor fietsen. Die zijn er wel voor normale fietsen, maar er wordt geen rekening gehouden met mensen met een driewielfiets of andere aangepaste fiets.’

Fietsersbond – Brandbrief Onbeperkt fietsen voor iedereen
© Twycer

Heb je wel eens een gevaarlijke situatie meegemaakt met je driewielfiets?

‘Over het algemeen word ik goed gezien, ik heb een vlaggetje achterop mijn driewieler. Heel soms word ik niet gezien door een auto. Bijvoorbeeld als ik bij een stoplicht naar voren fiets langs de auto’s. Een gewone fietser wordt dan sneller gezien dan iemand in een lage driewielfiets. Dan klop ik even op de auto zodat ze weten dat ik er ben, en is het probleem opgelost.’

Bert Schröder (72) uit het Brabantse Bavel is met pensioen en fietst met zijn vrouw heel wat af. Op fietsvakantie met zijn driewieler legt hij 1500 kilometer af.

© Twycer / www.twycer.nl
© Twycer / www.twycer.nl
© Twycer / www.twycer.nl

‘Hobbelige fietspaden doen me pijn’

Haar handbike geeft Astrid Oomens veel vrijheid, maar het is wel oppassen in het verkeer. Lees meer