Meisje op de fiets

Overgewicht

Overgewicht wordt veroorzaakt door meer calorieën te eten dan te verbruiken door te bewegen. Niemand krijgt in één dag overgewicht. Overgewicht wordt vaak gedurende een paar jaar opgebouwd. Alleen bij heel jonge kinderen (onder de 2 jaar) komt een snelle toename ook wel voor o.a. omdat ze nog niet zoveel bewegen. Dit is immers de leftijd waarop kinderen leren lopen.

Voor kinderen tussen de 2- en 6-jaar is 90 % van de gevallen van overgewicht te voorkomen door één glas limonade per dag minder te drinken. Voor een kind van 20 kilogram per dag is 40 minuten extra te fietsen of een half uur extra buiten te spelen (tikkertje voetbal) voldoende om overgewicht te voorkomen. Zelf lopend of (vanaf 4 jaar) fietsend naar school is dan een mooi begin.

Voor volwassenen wordt het overgewicht veroorzaakt door gedurende 11 jaar 60 kcal per dag te veel te eten. Of door 10 minuten te weinig te fietsen (bij een gewicht van 70 kg). Dat wil zeggen 3 km per dag naar de winkel, werk of andere bestemming. Door naar school of werk te fietsen (of delen van die afstand) wordt dagelijks bewegen een gewoonte. Ook als je wat ouder bent is dat goed te doen, want vanaf 18 jaar zeggen we massaal het sporten vaarwel en daarmee stoppen we ook met bewegen.

Vaak wordt er vooral gezocht naar minder eten. Nadeel van alleen een diëet en niet meer gaan bewegen is dat je lichaam dan zuiniger met energie omgaat en je dus nog veel minder moet gaan eten. Meer bewegen aan het begin van de dag levert de meeste winst op in gewichtsverlies. Maar dan heb je straks wel heel veel fietsen op je werk staan!

Meer over kilo’s gewicht besparen met regelmatig naar je werk fietsen zie de Fietscalculator.