Helm verplicht

3 Speed pedelec-rijders aan het woord

‘De rijbaan is levensgevaarlijk’

Speed pedelecrijder Claudia

Sinds begin dit jaar ziet de wet een speed pedelec als een brommer: fietsers moet verplicht een helm dragen en op de rijbaan rijden. Claudia Cobelens: ‘Ik hou me normaal altijd aan de regels, maar dit is absoluut niet veilig.’

Claudia Cobelens (43) uit Rotterdam:

‘Dat je een speciale helm op moet vind ik prima, al is het wel een beetje gek dat je door scooterrijders zonder helm wordt ingehaald. Maar dat je net als een brommer op de rijbaan moet rijden, daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Ik heb het een keer geprobeerd en kwam voor een bus terecht, die meteen keihard begon te toeteren. Echt niet fijn. Je brengt jezelf en de rest in gevaar, je houdt het hele verkeer op.

Speed pedelecrijder Claudia
Speed pedelecrijder Claudia Beeld:

Ik heb een speed pedelec aangeschaft ‒ een Riese & Müller blueLABEL – omdat ik een baan in Zoetermeer kreeg aangeboden. Met het ov was het slecht te doen, en met de auto zou ik elke dag in de file staan. Het fietst geweldig. Ben in een halfuurtje op mijn werk, midden in de spits; véél sneller dan met het ov of de auto. Ik fiets nu bijna dagelijks van Rotterdam naar Zoetermeer, 30 kilometer op en neer, een rechte route langs een busbaan, deels een bromfietspad en deels door het bos. Ik heb ruim 5200 kilometer op de teller staan, ben heel blij dat ik die niet met de auto heb afgelegd, ook voor de kosten.

Lege accu

Op het fietspad waar ik rij, is het vaak erg rustig. Soms kom ik nauwelijks iemand tegen en vorm daar geen gevaar. In de bebouwde kom hou ik rekening met mijn snelheid, ga ik nooit voluit. Ik vergeet weleens mijn accu op te laden. Vanuit het ministerie kreeg ik te horen dat ik zelfs met een lege accu op de rijweg moet, maar dat ga ik natuurlijk niet doen. Met lege accu ben ik net zo snel als normale fietsers, maar puur omdat ik een geel kenteken heb, zou ik op de rijbaan moeten.
Ik breng mijn kinderen op de fiets naar school en naar muziekles. Dan doe ik de motor uit, maar ik zou eigenlijk naast hen op de rijbaan moeten gaan rijden. Dat gaat gewoon niet.
Het voelt wel een beetje gek dat ik soms eigenlijk illegaal bezig ben. Ik hou me normaal altijd aan de regels, maar dit is gewoon absoluut niet veilig. Niet voor mij, niet voor de rest van het verkeer. Mocht ik een boete krijgen, ik geloof 90 euro, dan is het me dat waard, puur voor mijn veiligheid.’

Speed pedelecrijder Henk
‘Ik heb afgelopen jaar 4000 kilometer op mijn speed pedelec gereden’ Beeld:

Henk Zegers (54) uit Apeldoorn:

‘Ik heb mijn speed pedelec, een Victoria E-Spezial, nu bijna een jaar, heb er 4000 kilometer mee gereden. Ik kreeg werk in Deventer en toen was de vraag: schaffen we een tweede auto aan, ga ik met de trein en dan ook met een vouwfiets, of op de gewone fiets? Dat laatste bleek een beetje te veel, ook omdat ik op mijn werk niet kan douchen. Toen ik in een fietsenwinkel de speed pedelec zag staan, was ik meteen verkocht. Dé uitkomst. Ik fiets er nu veel mee naar mijn werk, tot groot genoegen.

Vrachtwagens

Op zich vind ik de regels niet verkeerd; dat je 16 moet zijn, een auto- of brommerrijbewijs moet hebben en een speciale helm, ook al zijn die nog niet verkrijgbaar. En ook snap ik dat je met een voertuig dat harder dan 40 kan op de rijbaan mag. Maar dat je op de rijbaan moet als er ook een gewoon fietspad is, vind ik van de zotte. Ik zie mezelf nog niet met een vaartje van 25 of 30 tussen de auto’s fietsen, want dat is zo’n beetje de gemiddelde snelheid die je zonder al te veel inspanning met lage ondersteuning haalt. Boven de 40 haal ik alleen onder ideale omstandigheden, met wind in de rug bijvoorbeeld. Op de rijbaan fietsen waar druk woon-werkverkeer is, zoals tussen Apeldoorn en Deventer, is levensgevaarlijk. Het lijkt nu wachten op de eerste ongelukken. Een brommer rijdt vanzelf en haalt makkelijk de 50, maar als fietser hoor je niet op een drukke rijbaan; stel dat je tussen twee vrachtwagens terechtkomt. Ik ben ook niet van plan om dat te gaan proberen.
Ik weet dat ik een bekeuring kan krijgen, maar die gok waag ik. Mocht dat vaker voorkomen, dan is het helaas voor mij afgelopen met de speed pedelec. Maar dan slaat de overheid, die mensen juist op de fiets wil krijgen en fietssnelwegen aanlegt, de plank mis, vind ik.
Natuurlijk moet je rekening met elkaar houden in het verkeer. De enige oplossing in mijn ogen is dat je afspreekt dat je wel op ieder fietspad mag, maar dan niet harder dan 25 kilometer per uur, zoals een gewone elektrische fiets.’

Speed pedelecrijder Han
Huisarts Han Rademakers: ‘Ik doe de huisbezoeken op de fiets, gaat uiteindelijk ook sneller.’ Beeld:

Han Rademaker (52) uit Amersfoort:

‘Ik heb ook als huisarts gewerkt in Amsterdam. Daar deed ik alles met de fiets. Dat miste ik hier. Het is fijn om buiten te zijn. Ruim twee jaar geleden heb ik een Kalkhoff gekocht; die heb ik een jaar geleden ingeruild voor een Stromer ST2, die me nog beter bevalt. Ik heb er 2500 kilometer mee gefietst, vooral van mijn woonplaats Amersfoort naar Barneveld, waar ik huisarts ben. Vroeger deed ik dat met de auto. Naar Barneveld fietsen kost me nu een halfuur, net zolang als met de auto. Ook de huisbezoeken doe ik daar op de fiets; gaat uiteindelijk ook sneller. En het is gezonder: ik verbrand mijn eigen fossiele brandstoffen, wat goed is voor mijn gewicht. Ik kan iedereen de speed pedelec aanbevelen.

Flitscamera’s

Ik vind het goed dat de nieuwe regels er zijn. Als je je als een gek door het stadsverkeer begeeft, krijg je ongelukken. Ik fiets gewoon op straat tussen het verkeer, in Amersfoort, in Barneveld. Gaat prima. Met de Stromer is dat ook makkelijker, want die haalt in no time 45 kilometer per uur. Ik merk soms wel dat automobilisten er nog niet aan gewend zijn. Ze schrikken of raken geïrriteerd. Het zou verstandig zijn als er meer ruchtbaarheid aan de nieuwe regels gegeven werd, met een voorlichtingscampagne met spotjes op tv. De highspeed-bikes zitten erg in de lift. Deze manier van transport moet gestimuleerd worden.
Op het bromfietspad moet ik trouwens net zo goed uitkijken, merk ik. Fietsers zijn veel onbetrouwbaarder dan automobilisten. Ik ben een keer gevallen omdat een fietser zonder te kijken plotseling uitweek en ik met best hoge snelheid kwam aanrijden.
Maar als de politie met flitscamera’s op snelheden gaat controleren op fietspaden, zou ik dat ook wel weer erg flauw vinden. Tussen Hoevelaken en Terschuur is een overzichtelijk, metersbreed fietspad. Als ik daar in de verste verte niemand zie, zou ik niet weten waarom ik het ‘gaspedaal’ niet helemaal open zou draaien. Soms lekker doorknallen ‒ dat hoort ook bij de speed pedelec.’

Speed pedelec

Wat vindt de Fietsersbond?

Wim Bot van de Fietsersbond: ‘Als Fietsersbond kiezen we voor de kwetsbaarste fietsers: kinderen en ouderen. Met daarbij de overweging dat we ook rekening houden met gebruikers van de speed pedelec. Tijdens onze ledenraad begin februari bleek hiervoor brede steun te zijn. De aanwezigen gaven daarbij wel aan dat de speed pedelec wel op het fietspad kan wanneer door bijvoorbeeld automatische snelheidsbegrenzing (een systeem dat de maximumsnelheid op een plek herkent en bij overschrijding ingrijpt, red.) een lagere snelheid kan worden afgedwongen. Ook vindt een meerderheid dat op drukke wegen waar auto’s gemiddeld 50 rijden een andere oplossing gevonden moet worden: speed pedelecs toch toelaten op fietspaden langs die wegen of de snelheid voor alle verkeer verlagen naar 30. Het ministerie volgt hoe de nieuwe regels in de praktijk uitpakken. De Fietsersbond helpt daarbij en blijft ervaringen verzamelen. Bij grote knelpunten zoeken we naar maatwerkoplossingen. Ook bekijken we of we in onze Fietsrouteplanner alternatieve routes voor speed pedelecs gaan aangeven. En we ondersteunen onderzoek.’

De Fietsersbond wil met alle fietsers en overheden over de speed pedelec in gesprek blijven. Het forum op fietsersbond.nl staat open voor reacties en discussie. Wil je meedenken over hoe het verder moet? Mail met p.vanderlinden@fietsersbond.nl.

Reacties

  1. Ik denk dat de Fietserbond te weinig rekening houdt met het verantwoordelijkheidsgevoel van snelle fietsers, dat een speed pedelec weliswaar 45 km/uur kán rijden maar dat vrijwel nooit zal rijden. Beide zaken komen aan bod in de bijdragen van snelle fietsers hierboven. Zelfs de huisarts die met de zeer krachtige Stromer ST2 rijdt gaat alleen 45 km/uur als dat ook echt kan: op een leeg fietspad! Zodra er bochten, onoverzichtelijke situaties of medeweggebruikers opdagen dan gaat de snelheid er bij mij ook direct uit, terug naar 25-30 km/uur en na het voorzichtig passeren van overig verkeer gaat de snelheid er weer vol op.

    De reden is ook vrij eenvoudig, als snelle fietser ben je nog kwetsbaarder door de hoge snelheid die niet alleen de reactietijd en remweg verkort (grotere kans op ongeval) maar vooral ook een grotere kans op zwaar letsel geeft, dit aspect speelt een belangrijke rol bij de keuze van de gereden snelheid. Verder is het gewicht van de fiets gering ten opzichte van ander gemotoriseerd verkeer zodat bij een aanrijding de fiets altijd in het nadeel is.

    Het huidige standpunt van de Fietsersbond (bescherming kinderen en ouderen op de fiets) is zeer terecht maar daarvoor is het niet noodzakelijk om snellere fietsers van het (on)verplichte fietspad te verbannen naar de rijbaan bibeko. Dit is echt levensgevaarlijk en zal resulteren in snelle fietsers die bewust de regels gaan negeren om zichzelf te beschermen. Of uiteindelijk zelfs hun ideale transportmiddel weer verkopen en verruilen voor de auto. Dit kan toch niet de bedoeling zijn...

    In plaats van een snelheidsbegrenzer (belachelijk idee) is het veel beter om de software van deze fietsen zodanig aan te passen dat de snelheid en versnelling/vertraging over de laatste kilometer bewaard blijft. In het geval van een staandehouding of aanrijding kan de snelheid dan eenvoudig uitgelezen worden en zonodig beboet of gevolgen hebben voor de verzekering. Dit is technisch vrij eenvoudig en met relatief lage kosten te realiseren. En doet werkelijk recht aan de verantwoordelijkheid van gebruikers van de speed pedelec.

  2. De veranderde regelgeving per 1-1-2017 voor speed pedelec-fietsers is niet ingesteld omdat er zoveel problemen zijn ontstaan op het fietspad sinds de komst van de speed pedelec op het fietspad. Voor zover ik weet zijn er nog geen ongevallen gebeurd op het fietspad door zich misdragende turbofietsers, maar ik hoor het graag als die ongevallen inmiddels bekend zijn.

    De reden is ook duidelijk, de meeste speed pedelec-fietsers zijn geen testosteronbommen die zich willen laten gelden in het verkeer, zoals tieners op scooters en brommers, of van dat VWGolf-petjes-volk, het zijn doorgaans mannen van 30-50 jaar die in de fiets een waardevol alternatief voor de auto gevonden hebben om dagelijks de woon-werkritten af te leggen, partners/echtgenoten en vaders die zelf ook kinderen hebben die op de fiets naar school rijden of die nog bejaarde ouders hebben die ze nog zo lang mogelijk willen laten fietsen.

    Dat het niet om de snelheid gaat blijkt alleen al uit het feit dat wielrenners die ook met 30-40km/uur op het fietspad rijden, geen helmplicht hebben, geen WA-verzekering moeten afsluiten en niet met een bromfietskenteken hoeven rond te rijden.

    Waar gaat het dan wél om? Allereerst gaat het om angst voor het onbekende, dat was er ook toen de eerste stoomtreinen gingen rijden en nu zien we het weer omdat er nog maar weinig speed pedelecs rondrijden. Men is bang dat de speed pedelec de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers op het fietspad in gevaar gaat brengen en dus moeten die snelle fietsers daar weg. Dat angst een slechte raadgever is kunnen we zien aan de absurde regelgeving die fietsers verplicht zich te begeven tussen personenauto's en vrachtwagens. Met als resultaat dat die wet door deze fietsers genegeerd wordt en zij voor hun eigen gezondheid/leven kiezen door op het veilige fietspad te rijden. Zelfs de politie adviseert de snelle fietsers om vooral op het fietspad te blijven rijden omdat de rijbaan te gevaarlijk is. Hoewel de snelle fietsers een hogere snelheid halen dan gewone fietsers is hun kruissnelheid met ca. 30 km/uur te langzaam op de rijbaan waar 50+ gereden wordt. Bij een eventuele aanrijding is de snelle fietser kansloos door het verschil in snelheid én het verschil in gewicht van het voertuig. Deze domme regelgeving staat dan ook ter discussie en ik verwacht dat de minister de wet na evaluatie zal aanpassen.

    Maar er is nog een reden waarom de regelgeving per 1-1-2017 gewijzigd is. De verkopen van de speed pedelec stegen enorm snel in 2015 en 2016, van enkele honderden naar vele duizenden (3400 in 2016). Deze snel stijgende verkoopcijfers zijn te danken aan de vele voordelen van de speed pedelec:
    - geen last meer capaciteitsfiles op de weg
    - geen parkeerprobleem meer in de stad
    - sneller op de plaats van bestemming door kortere routes
    - veel lichaamsbeweging zonder overbelasting van spieren en gewrichten
    - de speed pedelec verdient zichzelf in 2-3 terug door de enorme besparing op brandstofkosten.

    Het enorme succes van de speed pedelec heeft de overheid doen laten nadenken over de financiële gevolgen van die nieuwe manier van vervoer. De overheidsinkomsten uit alleen brandstofaccijns en BTW daarover bedraagt jaarlijks zo'n 10 miljard euro en de vermindering door vervanging van autokilometers door fietskilometers bedraagt zo'n 95%, derhalve een serieus gat in de begroting van vele miljarden... Voor de overheid kwamen de bezwaren van de Fietsersbond dan ook goed uit, door de snelle fiets als bromfiets te bestempelen zal de fiets minder aantrekkelijk worden forensen omdat nu ineens al die kortere routes via onverplichte fietspaden niet meer gereden mogen worden en bovendien aan veel voorwaarden voldaan moet worden (rijbewijs, verzekering, helm, kentekenplaat). En zoals het er nu naar uitziet heeft de regelgeving het juiste effect gegeven: de stijgende verkopen zijn dit voorjaar gestopt, het aantal verkochte speed pedelecs ligt 13% lager voor het eerste kwartaal ofwel missie volbracht...

    Toch verwacht ik dat de verkoopdip van tijdelijke aard zal zijn. Zoals gezegd valt te verwachten dat de minister de regelgeving zal aanpassen of anders zullen de snelle fietsers de regels simpelweg negeren uit eigen behoud. Na enige tijd zal men gewend raken aan de speed pedelec op het fietspad waarna de opmars van de fiets weer vervolgd zal worden. Want hoewel de overheid via de opgelegde regels invloed heeft op deze nieuwe ontwikkeling is er een grote toekomst voor de speed pedelec, de voordelen zijn nu eenmaal groter dan de nadelen.

    En de Fietsersbond zou zich beter de veiligheid van de snelle fietsers ter harte nemen, een bond die zich tegen de eigen doelgroep keert is volgens mij verkeerd bezig.

  3. De bijdrage van Lomito verheldert de discussie over (de positie van) de speed pedelec, en daar ben ik blij mee. Namelijk redenen te meer om er als Bond kritisch tegenover te (blijven) staan.

    In hoeverre de politie ONGEVALLEN met speed pedelects registreert is mij niet bekend. Maar als het er weinig zijn komt dat natuurlijk mede, zo niet vooral, door het geringe aantal. Reken er maar op, dat bij stijgende aantallen zo’n cijfer omhoog gaat en nog veel sterker, wanneer dat vervoermiddel op de fietspad zou zijn toegelaten. Maar dat laatste is nu gelukkig van de baan (in dubbele betekenis).
    Dat de GEBRUIKERSGROEP momenteel vooral uit burgers bestaat die zich verantwoord gedragend is verheugend. Maar dat blijft natuurlijk niet zo, uiteindelijk zullen er ook testosteronbommen (citaat Lomito) toetreden. En nogmaals – met speed pedelecs die in de toekomst (aanzienlijk) hardere dan 45km/h zullen kunnen rijden.

    De parallel met de RACEFIETSERS is het geijkte argument van de speeders. En daar zit natuurlijk wat in; die 30-60 jarige snelheidsduivels die vaak in groepsverband hun vitaliteit nog willen laten zien (daartoe behoor ik overigens ook) zijn zeker niet ongevaarlijk. Maar hier is toch een verschil, die opereren namelijk veelal op rustige momenten (de bekende zaterdag- en zondagochtend) en met veel risico-verminderend kabaal (namelijk roepen). De speeder – zo begrijp ik uit de (drie) verhalen – rijdt nu juist op drukke tijden en zonder dat geschreeuw.

    Ik vraag me af waar zich de situatie voordoet dat er méér dan 50km gereden mag worden en waarbij de SPEEDER OP DE RIJBAAN moet rijden en de fietser op een fietspad. In ieder geval niet in de bebouwde om. En daarbuiten zullen – zo neem ik aan – beide of op de weg moeten rijden (bij geen (brom-)fietspad) of beide op zo’n aanwezige (brom-)fietspad.
    De oplossing van het misschien bestaande probleem lijkt me in dat geval simpel: creëer langs die wegen altijd (brom-)fietspaden.
    (Terzijde. In Duitsland mag je 100km/h op secundaire wegen, zonder fietspad moet je er als fietser en speeder dus overheen. Hoe hoog zijn daar de ongevallencijfers? Moet ik dat voor de Bond eens uitzoeken?)

    Wat het - op een VERKOOPVERHAAL lijkend - pleidooi van Lomito voor een speed pedelec aan de discussie toevoegt ontgaat mij een beetje. En nog meer het overheidsinkomstenfabeltje. De parallel met de tabaksaccijns dringt zich hier op, waar de overheid het roken niet echt zou willen terugdringen vanwege de prettig inkomsten. Met alle respect, maar ….
    Ben overigens blij te vernemen dat de verkoopcijfers van de speed pedelec dalen. Wie meet zoiets trouwens?

    De CONCLUSIE blijft dus overeind, namelijk dat
    - de huidige wet- en regelgeving prima voldoet
    - en dat nummerplaten niet bij de Fietsersbond horen.

  4. De verkoopcijfers van alle voertuigen worden verzameld door de RAI Vereniging: VERKOOPCIJFERS SPEED PEDELECS

    Voor de rest ga ik er weinig woorden aan vuil maken, de dagelijkse praktijk zal leren wat de wet werkelijk waard is, ik geef er in ieder geval geen cent voor en van mijn collegae snelle fietsers begrijp ik dat zij zich ook niets van de regels aantrekken vanwege het imminente gevaar op de rijbaan. Dat zelfs de politie adviseert om NIET op de rijbaan te gaan rijden zegt meer dan voldoende.

    Het is nu aan de Fietsersbond om de ingenomen positie te heroverwegen en ik zal er alles aan doen om de Fietsersbond hierin bij te staan.

  5. Hoi speedpedelecs lezers,
    Ik fietste in 1,5 jaar 12.000 km woon-werk tussen Apeldoorn en Deventer.
    Dagelijks 25 km.
    Die europeese regels kan ik niet veel tegen inbrengen.
    Op lokaal niveau zou het beter zijn als overheden inspelen op onontkoombare veranderingen:

    • Er ZIJN nu eenmaal elektrische fietsen
    • (er IS nu eenmaal elektriciteit, waarmee je voertuigen kunt bekrachtigen) :wink:
    • Sommige fietsen kunnen daarmee harder dan 25 km/ uur.

    Ik fiets echter op een fietspad dat in de vorige eeuw is aangelegd
    met verkeers regels van enkele 10 tallen jaren geleden gemaakt.

    Het zou fijn zijn als dit ouderwetse fietspad binnen/ buiten de bebouwde kom wat BREDER werd gemaakt!
    Dat zou veel ongemak verminderen. Want schoolgaande jeugd op een provinciaal fietspad van ca. 150 cm is echt te smal voor een passeeractie van een snelle fiets of bromfiets

    Verder vind ik het ongehoord, dat ik met mijn speed pedelec doorlopend wordt ingehaald door "snor" fietsen met een blauw plaatje. De berijders TRAPPEN niet eens, hoezo snor FIETS?
    De overheid heeft nog een hoop te regelen!
    Groet,
    Marijn

Reageer ook op ons forum

1 meer reactie

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid