Fietsersblog

Fiets in de schijnwerpers bij raadsverkiezingen

Aanstaande woensdag, 21 maart, gaat Nederland naar de stembus voor de gemeenteraad. De fiets is lokaal een belangrijk onderwerp, en dus heeft de Fietsersbond de afgelopen weken veel aandacht weten te trekken voor goede fietsvoorzieningen. Een greep daaruit:

Kinderen fietsen langs een verkiezingsbord in Klarenbeek.
Kinderen fietsen langs een verkiezingsbord in Klarenbeek. Beeld-auteur: HH/Rob Voss

– Afgelopen woensdag plaatste de Volkskrant een stuk van twee pagina’s waarin Zwolle en Delft werden vergeleken als fietssteden. De plaatselijke Fietsersbondvoorzitters Edwin Koster en Marien Vermeer kwamen daarin uitgebreid aan het woord.

– In meer dan honderd gemeenten hebben de afdelingen van de Fietsersbond hun inhoudelijke wensen kenbaar gemaakt aan de plaatselijke politieke partijen. Ze gebruiken daarbij ook de gegevens van de Fietsstadverkiezing, waarbij 45.000 fietsers in het hele land hebben aangegeven wat er in hun gemeente goed is en wat beter kan.

– Een enquête onder kandidaat-raadsleden werd door meer dan 1100 kandidaten ingevuld; we analyseren de resultaten en komen daar in de weken na de verkiezingen mee naar buiten.

– In plaatsen als Ede, Assen en Zoetermeer werden discussieavonden met kandidaten van de politieke partijen georganiseerd. Maandag is de Fietsersbond aanwezig bij een forumavond van VNO-NCW in Eindhoven.

– De plaatselijke verkiezingsprogramma’s werden vergeleken in Utrecht, Amersfoort, AlkmaarHaarlem en omgeving, Zaanstad, Drechtsteden, Utrechtse Heuvelrug, HoutenAssen en Apeldoorn. In Utrecht, Amersfoort en Assen scoorde GroenLinks het beste, in de Drechtsteden ChristenUnie/SGP.

– De afdeling Amsterdam publiceerde een eigen visie op de toekomst van fietsen en mobiliteit en vroeg een reactie aan een aantal politieke partijen.

– De Fietsersbond lanceerde een campagne om 30 kilometer de maximale snelheid te maken in de bebouwde kom, onder het motto 30 is het nieuwe 50. Straatbewoners bestelden inmiddels meer dan 200 actiepakketten.

– Fietsersbond-directeur Saskia Kluit schreef afgelopen zaterdag een opiniebijdrage in Trouw over het belang van de fiets in de gemeenten en de campagne 30 is het nieuwe 50.

– Bureau CE Delft maakte in opdracht van de Fietsersbond en een zestal andere maatschappelijke organisaties een benchmark over actieve, duurzame en gezonde mobiliteit in dertig grote gemeenten; deze benchmark kreeg veel publiciteit in die steden.

Trouw signaleerde twee weken geleden dat de fiets een hoofdthema is in veel plaatselijke programma’s. Als Fietsersbond mogen we trots zijn op de inspanningen die we hebben geleverd en op de resultaten daarvan. Na de verkiezingen van woensdag gaan we er ons hard voor maken dat alle aandacht ook terugkomt in de programma’s van de nieuwe colleges van b&w.

 

Categorieën

Wim Bot

Wim Bot

(Inter)nationaal beleidsadviseur

Fietsgeluk is voor mij in Delft makkelijk en snel naar de binnenstad of naar het station kunnen fietsen. Ik ben verantwoordelijk voor de nationale en internationale beleidsbeïnvloeding; dat betekent dat ik overal en nergens probeer de fiets hoger op de agenda te krijgen. Behaalde successen waar ik trots op ben: het aannemen van de Fietsvisie 2040, het introduceren van de inmiddels gangbare term schaalsprong, extra middelen in de Tweede Kamer voor fietsenstallingen bij stations en voor snelfietsroutes, en de aanpak van scooteroverlast in Amsterdam.